M mrsnhp skrev:
Gamla CRT-skärmar kunde ge statisk elektricitet som säkert kan ”klia” när håren reser sig på kroppen.
Det såldes mycket tillbehör som skulle ta bort statisk elektricitet vid terminalarbete på 80-talet. Problemet som då många drabbades av var skitiga bildskärmar och filter som istället gav "synproblem".
 
A AndersS skrev:
Det såldes mycket tillbehör som skulle ta bort statisk elektricitet vid terminalarbete på 80-talet. Problemet som då många drabbades av var skitiga bildskärmar och filter som istället gav "synproblem".
Jo men än viktigare var nog TCO certifiering av IT produkter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/TCO_Certified
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Och svensk radio började sända 1932 och svensk TV 1956 så det borde finnas ett ganska bra underlag bland den svenska befolkningen hur signaler i etern påverkar människors hälsa. Nu "gills" väl inte den typen av radiovågor utan det är enbart radiovågor från mobilnät och liknande som tycks betraktas som hälsopåverkande. Jag har haft en smart elmätare i över 23 år i min fastighet och har inte märkt av något speciellt. Man får komma ihåg att det är tufft för radiosignalerna att tränga igenom ett elskåp i plåt. I mitt fall valde energibolaget att montera en extern antenn på skåpet för att säkra kvaliteten på kommunikationen.
[bild]
[länk] om fjärravläsning via Kamstrup Elmätare.pdf
Taget från @paralun inlägg
1925. På nyårsdagen den 1 januari 1925 klockan 10.55 påannonserar Sven Jerring Högmässan. Programmet är det allra första som sänds ut i etern från det nybildade AB Radiotjänst. Då hade Radiotjänst endast sju anställda och sände bara i en kanal, ett par timmar varje kväll.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Du borde utvidga frågan till att gälla vattenmätaren också eftersom dessa numera även avläses via radiovågor.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P PATER PETER skrev:
Jag tror att det kan ligga en hel del i det som Strålskyddsinstitutet påpekar. Vet med 100% säkert att våra mobilantenner som är placerade på hustak och väggar MÅSTE stängas av vid service, då teknikern annars får kraftiga strålskador och hornhinnan i ögonen kan lossna.
Det vore befängt och enfaldigt att tro att en digital signal är ”ofarlig”.
Finns inga bevis för att den skulle vara detta.
Huruvida strålningen är i styrka från de nya elmätarna har jag inget svar på, men har mätverktyg för detta.
Är utomlands just nu, men hittar jag tillbaka till denna tråden så ska jag lämna ett konkret svar.
L lat skrev:
Fakta på det?
Gärna dokument ifrån tillverkare.
Antennerna skall i många fall stängas av, men inte för att man riskerar att få "kraftiga strålskador" eller att "hornhinnan lossnar".

https://www.almega.se/app/uploads/s...arbete-nara-basstationsantenner-pa-hustak.pdf

MEN! Och det här är viktigt. Det är vid arbete inom nio meter, rakt framför antennen. Mobilmaster har effekter som vida överstiger vad en sleten modul i en mätare har. Så vad man gör när man arbetar i master och på hustak har i det närmaste ingenting med diskussionen att göra.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
P PATER PETER skrev:
Jag tror att det kan ligga en hel del i det som Strålskyddsinstitutet påpekar. Vet med 100% säkert att våra mobilantenner som är placerade på hustak och väggar MÅSTE stängas av vid service, då teknikern annars får kraftiga strålskador och hornhinnan i ögonen kan lossna.
Det vore befängt och enfaldigt att tro att en digital signal är ”ofarlig”.
Finns inga bevis för att den skulle vara detta.
Huruvida strålningen är i styrka från de nya elmätarna har jag inget svar på, men har mätverktyg för detta.
Är utomlands just nu, men hittar jag tillbaka till denna tråden så ska jag lämna ett konkret svar.
Nej, "strålskyddstiftelsen" är en ren desinformationsverksamhet.

Det finns självklar fakta, som att man inte skall krama en sändarantenn på en basstation för mobiltele. Nu finns det mobilsändare av rätt olika typer, men uteffekten på vissa basstationer kan helt klart vara ohälsosam om man direkt kramar antennen eller så. Så vid service skall iallafall vissa typer självklart vara avstängda.

Detta är inget konstigt, man har vetat i 60 - 70 år att höga effekter av mikrovågor inte är nyttigt (vi använder det ju för matlagning i mikrovågsugnar).

Men styrkan på radiovägorna dämpas kraftigt med längre avstånd. Så en sändare uppe i en hög mast, ger absolut ingen farlig effekt nere på marknivå. Och uteffeken från en sändare i en mobiltelefon, eller fast modem, som i en elmätare är väldigt låg. När det gäller just mobiltelefoner, som man håller direkt mot huvudet, så är det inte självklart att dessa är ofarliga. Med det väldigt korta avståndet från sändaren till kroppen. Men just därför har det gjorts oändligt många undersökningar. Och ingen (seriös) undersökning har kunnat påvisa ens en misstanke om att detta skulle vara farligt.

Utom strålskyddstiftelsen som med medvetet vantolkande av statistik "påvisar" att det är farligt. Det handlar alltså om direkt medveten desinformation. De ljuger, och de vet att de ljuger. Och tyvärr finns det gott om "nyttiga idioter" som hjälper dem att sprida sin dynga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif T och 3 till
  • Laddar…
P PATER PETER skrev:
Jag tror att det kan ligga en hel del i det som Strålskyddsinstitutet påpekar. Vet med 100% säkert att våra mobilantenner som är placerade på hustak och väggar MÅSTE stängas av vid service, då teknikern annars får kraftiga strålskador och hornhinnan i ögonen kan lossna.
Det vore befängt och enfaldigt att tro att en digital signal är ”ofarlig”.
Finns inga bevis för att den skulle vara detta.
Huruvida strålningen är i styrka från de nya elmätarna har jag inget svar på, men har mätverktyg för detta.
Är utomlands just nu, men hittar jag tillbaka till denna tråden så ska jag lämna ett konkret svar.
Nu blandar du äpplen och granatäpplen ,typ.
Det finns belagda skadliga effekter från elektromagnetiska fält i vissa nivåer: Typiskt om man är nära sändare med hög effekt.
Det är samma sak om man jobar med radar eller satellitsändare (som jag själv har jobbat med) man måste säkerställa att sändingen är av innan man jobbar med dessa system på nära håll.
Jämför med en mikrovågsugn - lägger man in en köttbit så kan man tillaga den däri.

Men det har hitills inte kunnat beläggas att det finns skadliga effekter av låga nivåer där man inte direkt skadas. Dvs man kan inte dra paraleller till jonierande strålning, eftersom elektromagnetiska fält (på de nivår voi pratar om vad gäller mobiler osv) inte innehåller den energi som krävs för att påverka cellerna.
Och till skillnad från joniserande strålning handlar det inte om en sannolikhet att en cell träffas och påverkas (och hur många i rad osv) utan EMF är jämt spritt men påverkar inte cellerna.

Sen skall också tilläggas att forskningen för låga nivåer över tid av jonierande (radioaktiv) strålning också börar luta mot att man vid vissa lägre gränsvärden inte ser effekter över tid eftersom kroppen reparerar sig, men det finns många parametrar där.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P PATER PETER skrev:
Jag tror att det kan ligga en hel del i det som Strålskyddsinstitutet påpekar.
Vad är strålskyddsinstitutet och vad påpekar dom?
 
Nils-Ewert Nils-Ewert skrev:
1925. På nyårsdagen den 1 januari 1925 klockan 10.55 påannonserar Sven Jerring Högmässan. Programmet är det allra första som sänds ut i etern från det nybildade AB Radiotjänst. Då hade Radiotjänst endast sju anställda och sände bara i en kanal, ett par timmar varje kväll.
Korrekt.
https://sverigesradio.se/artikel/sveriges-radios-historia-ar-for-ar
Jag hittade ngn artikel på Wikipedia som var felaktig.
 
Vi har varit utsatta för joniserande strålning, alltså den farliga typen av strålning sedan livet uppstod på jorden. Allt biologiskt liv är därför anpassat till detta, och det lika troligt (eller kanske mer troligt) att lågdos joniserande strålning har positiva hälsoeffekter. Då vi är anpassade till det.
De skador som eventuellt uppstår på DNA repareras effektivt av kroppen - https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/popular-chemistryprize2015.pdf
Vanlig elektromagnetisk strålning har för låg energi för att kunna skada.
Så vi är som vanligt oroliga för fel saker.

Var oroliga för syre och solljus istället. Där har du riktiga carcinogener.
 
  • Gilla
Leif T och 1 till
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Det var en fluga på 90 talet några personer kunde inte vara i hus med el ?? Det hör man inget om det nu mer , satt nog i huvudet
Ja, sitter garanterat i huvudet. Både hos offren men även hos diverse kommuner som ger elsaneringsbidrag för tiotusentalskronor.
 
T
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Vill bara påtala att Strålskyddsstiftelsen som du länkar till INTE är en myndighet eller dylikt, det är en blufforganisation som lever på att sprida "strålningsskräck" och felaktig information för att lura på folk att köpa dyra "strålskydd".
 
  • Gilla
Leif T och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte för att vara tyken, men har man dom funderingar, ska man inte bo i ett hus, utan flytta ut i skogen med bara vedeldning ( oj det var visst farligt det med enligt andra ) och ingen el över huvud taget. ( Klart det finns dom säger att dom är elalgeriker och de får man acceptera ) men i det stora hela, så går nog samtliga på denna jord som i en stor microugn. Och då tänker jag på att det är även det publika som sänder ut i etern ( TV radio ) en hel del s.k. strålning, hur skyddar man sig från det. Inte vet jag och tänker inte på det.
Man kan bosätta sej i en Faradays bur, så slipper man tänka så mycket på det sen. Men man får/har sannolikt andra problem istället.
 
Unikt namn
useless useless skrev:
Vad är strålskyddsinstitutet och vad påpekar dom?
Vad det än är, så känns det pålitligt.
Jag tror vi har satt foten rakt i en konspiration ariktekterad av självaste Bill Gates, översteprästen av 5g religionen.


😲
 
S sanamon skrev:
Ellevio har precis bytt alla mätare i mitt område. De nya använder mobilnätet (4G), det gjorde även förra mätarna (3G). De lär nog inte byta mätare igen nästa år :)

[länk]
det gör de inte alls de använder lprawan eller iot som sedan skickar via 4g nätet mätaren sänder en puls smabn som en blikning o går sedan ned i viloläge. skriv inte om du inte vet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.