N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Sätt på en foliehatt om du är orolig
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Man ska ej heller underskatta den påverkan dessa trådar har på blodtrycket.

C ChristianSch skrev:
termiska effekter drabbar olika personer olika beroende på exempelvis skallens form och många andra faktorer.
Vasadusadu?

Det här är så stolligt att jag trillar av stolen, nästan.
 
  • Gilla
rolf sundblad och 1 till
  • Laddar…
N norddal skrev:
Hmm Skulle mobiltelefon vara ofarlig i fickan? Vilka experter säger det? Länk tack.
Person med aluminiumfoliehatt, uppenbart bekymrad blick, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tag på en sådan här, skyddar mot den massiva strålningen…
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Om man är rädd för så låg strålning som fr ån en elmätare skall man definitivt inte använda dammsugaren. Den slår i stort sett allt i strålning i ett hem. Fast jag har dammsugit med en sådan minst en gång i veckan i ca 55 år. Det värsta problemet jag varit med om var när dammsugaren började brinna. Någon strålning har jag inte märkt av.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
hannixx och 6 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Om man är rädd för så låg strålning som fr ån en elmätare skall man definitivt inte använda dammsugaren. Den slår i stort sett allt i strålning i ett hem. Fast jag har dammsugit med en sådan minst en gång i veckan i ca 55 år. Det värsta problemet jag varit med om var när dammsugaren började brinna. Någon strålning har jag inte märkt av.
Det är därför jag inte dammsuger...
 
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Exakt lika mycket som den som satt där innan..
Trådlös avläsning har elbolagen nyttjat i många år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
kisumisu
Som redan nämdes i tråden allt annat är värre.

Dessutom är gammal elektronik värre, fick själv någon slags strålning från crt tv. Vet ej om det var inbillning men var en billighetsmärke tv "Nesco".

Må hända det även berodde på dålig bildkvalite, vissa kan ju få epilepsi liknande symtop.

Hursom jag blev illamående och kliade i kroppen.

Om det var placebo eller inte vet ej.
Det som jag dock i mer modern tid har blivit illamående av är Biltemas LED lampor, dock inget kliande i kroppen 😉

Känner inget när det gäller modern elektronik inte ens elbilar, vilket är lustigt ingen foliehatt eller bensinupprorsmänniska tar upp 😂
 
R Rulf.K skrev:
Strålskyddsstiftelsen är inte att missta med Strålsäkerhetsmyndigheten.

Man aktivt motarbetar allt, 1G, 2G, 3G, 4G, 5G, mikrovågsugnar, elledningar, elprylar generellt. Man anger bland annat följande symptom:
  • huvudvärk, migrän, tryck över huvudet
  • sömnsvårigheter, onormal trötthet
  • koncentrations- och minnesproblem, yrsel
  • nedstämdhet, depression
  • stresskänsla, ångest, förändrat beteende, ökad irritation
  • tryck över bröstet, oregelbunden eller förhöjd hjärtrytm
  • brännande hud och utslag, allergi
  • tinnitus
  • inflammationer och försämrat immunförsvar
  • synrubbningar, ljuskänslighet
  • sköldkörtelrubbningar och påverkan på hormonsystemet
Vilket helt saknar vetenskapliga belägg, vanligaste klädesplagget på deras möten är rimligtvis foliehattar. Att elmätare skulle skicka ut oerhörda mängder med strålning är befängt. Mobiltelefoner är en pryl som ständigt kommunicerar och antingen ligger i fickan, i händerna framför ansiktet eller mot örat helt utan symptom. En elmätare skickar iväg en bråkdel så mycket signaler som en mobiltelefon, strålningen avtar även i kvadrat vilket gör att även om en elmätare skickade ut lika mycket som en mobiltelefon minskar mängden kroppen utsätts för oerhört med avståndet.

Lite tillägg, är man orolig för strålning lägg inte mobiltelefonen i en burk bredvid nattduksbordet som många förespråkar. Vid sämre mottagning ökar mobiltelefonen signalstyrkan för att kompensera.

Gillar man Strålskyddsstiftelsen bör man följa deras instruktioner, vilket bland annat innebär att man ska prata så kort tid som möjligt i mobiltelefonen, hålla den långt från kroppen med högtalarfunktionen på, aldrig låta barn eller gravida använda mobiltelefoner. Man ska även hålla långt avstånd från andra människor när man använder mobilen för att inte utsätta de för skadlig strålning.
Det var en fluga på 90 talet några personer kunde inte vara i hus med el ?? Det hör man inget om det nu mer , satt nog i huvudet
 
kisumisu kisumisu skrev:
Som redan nämdes i tråden allt annat är värre.

Dessutom är gammal elektronik värre, fick själv någon slags strålning från crt tv. Vet ej om det var inbillning men var en billighetsmärke tv "Nesco".

Må hända det även berodde på dålig bildkvalite, vissa kan ju få epilepsi liknande symtop.

Hursom jag blev illamående och kliade i kroppen.

Om det var placebo eller inte vet ej.
Det som jag dock i mer modern tid har blivit illamående av är Biltemas LED lampor, dock inget kliande i kroppen 😉

Känner inget när det gäller modern elektronik inte ens elbilar, vilket är lustigt ingen foliehatt eller bensinupprorsmänniska tar upp 😂
Gamla CRT-skärmar kunde ge statisk elektricitet som säkert kan ”klia” när håren reser sig på kroppen.

Huvudvärk och illamående beror sannolikt på flimmer och högfrekventa eller surrande ljud. Epilepsi kan triggas av stroboskop, så varför inte även av flimrande skärmar i mörkt rum.

Gamla 50 Hz TV-apparater och skärmar flimrade glatt, likaså många lysrör. Billiga LED-ljus kan vara riktigt störiga. 50-Hz-flimret blir speciellt tydligt när man inte tittar på ljuskällan direkt utan har den i periferin. Alla dessa prylar kan dessutom producera en hel del högfrekvent ljud och annat surr.

Det är individuellt hur mycket man reagerar på ljus och ljud, en del märker ju inget alls eller kan lätt ignorera det.
 
  • Gilla
Leif T och 3 till
  • Laddar…
P PATER PETER skrev:
Det vore befängt och enfaldigt att tro att en digital signal är ”ofarlig”.
Så en analog signal är ofarlig? Skönt att veta 😄
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P PATER PETER skrev:
Jag tror att det kan ligga en hel del i det som Strålskyddsinstitutet påpekar. Vet med 100% säkert att våra mobilantenner som är placerade på hustak och väggar MÅSTE stängas av vid service, då teknikern annars får kraftiga strålskador och hornhinnan i ögonen kan lossna.
Det vore befängt och enfaldigt att tro att en digital signal är ”ofarlig”.
Finns inga bevis för att den skulle vara detta.
Huruvida strålningen är i styrka från de nya elmätarna har jag inget svar på, men har mätverktyg för detta.
Är utomlands just nu, men hittar jag tillbaka till denna tråden så ska jag lämna ett konkret svar.
Jo kalla fakta om detta
https://www.stralsakerhetsmyndighet...-mobilmast-basstation-i-narheten-av-mitt-hem/

Plus den här
https://www.stralsakerhetsmyndighet...28c6c540eb8a7135a30ba237bd/mobiler-och-master
 
Redigerat:
ClasseClas ClasseClas skrev:
Och svensk radio började sända 1932 och svensk TV 1956 så det borde finnas ett ganska bra underlag bland den svenska befolkningen hur signaler i etern påverkar människors hälsa. Nu "gills" väl inte den typen av radiovågor utan det är enbart radiovågor från mobilnät och liknande som tycks betraktas som hälsopåverkande. Jag har haft en smart elmätare i över 23 år i min fastighet och har inte märkt av något speciellt. Man får komma ihåg att det är tufft för radiosignalerna att tränga igenom ett elskåp i plåt. I mitt fall valde energibolaget att montera en extern antenn på skåpet för att säkra kvaliteten på kommunikationen.
[bild]
[länk] om fjärravläsning via Kamstrup Elmätare.pdf
Taget från @paralun inlägg
Bra bild.
Att tänka på är att "farligheten" bör mätas i energi upptagen av kroppens biomassa.
Elmätaren lär sända kort tid på dygnet, typ i storleksordningen något SMS per timme. En riktantenn på elskåpet har betydande påverkan på hur mycket effekt som når in i huset.
Läckagestrålning från en mikrovågsugn lär vara en betydligt värre strålningskälla på 1m avstånd om vi pratar GHz-området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.