useless useless skrev:
Vad är strålskyddsinstitutet och vad påpekar dom?
inte ett smack när det gäller elmätarna, de arbetar via iot eller lorawan
 
C
M merbanan skrev:
Det beror på den kommunikationsmodul som installerats och skiljer sig från modellerna. Men det är ofta 4G modem vilka man då får kolla upp GSMA specifikationer för att ta reda på vilka band samt effektnivåer som är tillåtna. Det finns även radio-modem som opererar på licensfria band (samma som trådlösa termometrar t ex) varvid man får kolla vad som gäller på dessa specifika band.

Om man sedan bemöter texten lite så består en elmätare av elektronik som strömsätts av en transformator samt en radiomodul. Transformatorn är inte mer annorlunda än en laddare till mobil eller annan elektronik driven av en likriktare (tv/dator/stereo). Radiomodulen motsvarar ungefär en mobiltelefon.

Med ovan i åtanke så blir då svaret på frågan om strålningen är farlig irrelevant då den verklighet vi lever är byggd på den teknik som även smarta elmätare använder. Att inte vara i närheten av radiosignaler från trådlösa enheter i dag skulle jag säga är en praktisk omöjlighet.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man ska ej heller underskatta den påverkan dessa trådar har på blodtrycket.


Vasadusadu?

Det här är så stolligt att jag trillar av stolen, nästan.
Det var lite för mycket text i den hänförda vetenskapen kanske? Du har lite svårt med att bokstavera dig genom längre ord och meningar? Är det så?
 
F Frispel skrev:
Det är inget magiskt med strålningen från en mobilantenn. Det är elektromagnetisk strålning, precis som synligt ljus fast med lägre frekvens.
En basstation för mobiltelefoni sänder typiskt med max 15W, i snitt runt 5W.
Det lossar inga hornhinnor.
Siffror från 2005.
Svensk text, tabell, mobilnätets sändareffekter och antal, Skarpnäck, Norrmalm, Hårtorp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
G guiness skrev:
[bild]

Tag på en sådan här, skyddar mot den massiva strålningen…
Jag gissar att du hade en sådan på dig under hela din uppväxt, för att skydda dig mot all allmänbildning som du annars riskerade att utsättas för i exempelvis skolan.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En basstation för mobiltelefoni sänder typiskt med max 15W, i snitt runt 5W.
Det lossar inga hornhinnor.
Ja, det finns ingen anledning att sända med särskilt hög effekt eftersom kommunikationen är dubbelriktad. Man har liksom ingen nytta av att signalen från basstationen når telefonen om inte telefonen når basstationen...
Däremot sänder man ju hela tiden och på hela frekvensspektrumet samtidigt, så effekten blir lite högre än de maximala 2W som mobilen sänder under 1/8 av tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
C ChristianSch skrev:
Det var lite för mycket text i den hänförda vetenskapen kanske? Du har lite svårt med att bokstavera dig genom längre ord och meningar? Är det så?
Den hänförda dropboxlänken till "62 referenser" istället för någon traditionell länk till ordentlig forskning övertygar inte.

Men efter förolämpningarna så har jag förstått att du är något på spåren.
Skallens utformning måste vara en avgörande faktor i strålningen värld.
 
  • Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
G Grindstolpe skrev:
Jag tror att vi tappade TS redan på första sidan 😅
bra de, så de ser att det är lönlöst att försöka smita in bakvägen för att sprida sin mission
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det beror på den kommunikationsmodul som installerats och skiljer sig från modellerna. Men det är ofta 4G modem vilka man då får kolla upp GSMA specifikationer för att ta reda på vilka band samt effektnivåer som är tillåtna. Det finns även radio-modem som opererar på licensfria band (samma som trådlösa termometrar t ex) varvid man får kolla vad som gäller på dessa specifika band.

Om man sedan bemöter texten lite så består en elmätare av elektronik som strömsätts av en transformator samt en radiomodul. Transformatorn är inte mer annorlunda än en laddare till mobil eller annan elektronik driven av en likriktare (tv/dator/stereo). Radiomodulen motsvarar ungefär en mobiltelefon.

Med ovan i åtanke så blir då svaret på frågan om strålningen är farlig irrelevant då den verklighet vi lever är byggd på den teknik som även smarta elmätare använder. Att inte vara i närheten av radiosignaler från trådlösa enheter i dag skulle jag säga är en praktisk omöjlighet.
finns inga modem i elmätare de kommunicerar via iot eller lorawan
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om man läser på iot på wikipedia så står det ” Många apparater är också kopplade till internet via Wi-Fi eller mobiltelefoninäten.”

Du måste ha missförstått vad iot är, det är inte någon kommunikationsmetod. Elmätarna är i ofta uppkopplade via mobilnätet.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man läser på iot på wikipedia så står det ” Många apparater är också kopplade till internet via Wi-Fi eller mobiltelefoninäten.”

Du måste ha missförstått vad iot är, det är inte någon kommunikationsmetod. Elmätarna är i ofta uppkopplade via mobilnätet.
ja men inte direkt de sänder via iot eller lorawan med ett speciellt system snabbt som ett ögonblink en kort puls med själva mätvärdet sen går den ner i viloläge igen, inte alls samma handskakningsprocedur som gsmnäten, men när mätvärdet tagits emot på en speciell server vidarbefordras det via gsmnäten
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Iot är ingen komunikationsmetod. Iot prylar kan anslutas till nätet på olika sätt. Mobilmodel är inte en ovanlig metod. Har man många enheter tätt och batteridrivning så är inte mobilnätet ett bra alternativ. Men för tex elmätare är det det.
 
Mikael_L
N norddal skrev:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Du vill alltså inte ha några svar?

Jag föreslår att du hittar ett lämpligt forum med andra som dig, här kommer du aldrig få de svar du önskar, ty här i detta forum är vi kunskapsinriktade.

Ursäkta att jag låter hård, men det är faktiskt bara såhär det är, även om du vill något annat.
 
  • Gilla
CarVal och 7 till
  • Laddar…
R rolf sundblad skrev:
inns inga modem i elmätare de kommunicerar via iot eller lorawan
Förklara för mig som inte begriper hur man kommunicerar via iot?

Iot är väl ett koncept där många vardagsprylar är uppkopplade mot internet. De flesta är det via WiFi eller mobilnätet.
 
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Definiera "farligt".
Alkohol och nikotin är livsfarliga gifter var och varannan person i Sverige gärna avnjuter till eller efter en oxfile (som inte heller är nyttig för oss).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det finns ingen anledning att sända med särskilt hög effekt eftersom kommunikationen är dubbelriktad. Man har liksom ingen nytta av att signalen från basstationen når telefonen om inte telefonen når basstationen...
Däremot sänder man ju hela tiden och på hela frekvensspektrumet samtidigt, så effekten blir lite högre än de maximala 2W som mobilen sänder under 1/8 av tiden.
Njae, det är faktiskt lite smartare gjort än så. Våra mobilsystem är asymmetriska. Inte nog med att basstationen kan vrida upp uteffekten för att nå mobilen med sin sämre antenn, (basstationen är ju inte batteridriven så där finns det kräm att hämta), basstationen kan också höra den sämre utsändningen från mobilen eftersom basstationen har en mycket större och bättre, dvs känsligare, mottagarantenn och mottagare i allmänhet.

En av de tidigaste tillämpningarna av phased array-antenner lär skall ha varit i analoga mobiltelefonisystem i Rysslands obygd där basstationen följde användare när de körde igenom området, men jag hittar ingen referens nu. Det var många år sedan jag hörde talas om det på Ericsson så historien kan ha förvanskats under tiden.


P.S. Och man skall vara försiktig med att tro att en foliehatt hjälper. Tvärtom så visar studier vid MIT att den förstärker signaler i vissa band som är reserverade för myndighetsbruk i USA(!) Så det är klart att myndigheterna sprider ryktet att en foliehatt hjälper...

;)
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.