D Dilato skrev:
En basstation för mobiltelefoni sänder typiskt med max 15W, i snitt runt 5W.
Det lossar inga hornhinnor.
Siffror från 2005.
[bild]
Det säger inget om det inte är EIRP som mäts då det bara anger effekt på sändaren och ingenting om den är rundstålande eller riktad etc.

En sk länkbudget anger hur mycket av den utsända effekten mätt i tex dBm som når mottagaren.

Taget från höften vad det gäller förlust (beror på väder och avstånd) och gain (beror på antennuttag) men dessa går att korrigera, varsågod den som har mer korrekta siffror.

Uteffekt från mastsändare: 41 dBm (15W)
Gain (”fokusering”) i sändarantenn: 20 dBi
Förlust över avstånd mellan tx och rx: -50 dB
Gain i telefonens antenn: 10 dBi
41+20-50+10 = 21 dBm = 125mW

Uteffekt från telefon : 36 dBm (5W)
Gain i telefonens antenn: 10 dBi
Förlust: -50 dB
Gain i mastens antenn: 20 dBi
36 + 10 - 50 + 20 = 16 dBm = 40 mW

Skärmdump nedan från https://dl.ubnt.com/guides/training/courses/UBWA_V2.1_Training_Guide_03-09-17.pdf vilken jag kan rekommendera alla som har undrat hur det går att skicka data med samma uteffekt med WiFi-teknik flera mil trots att det bara går att nå knappt 100 meter med en vanlig router och dator/telefon.
 
  • Bild på en presentation om länkströmbudgetar och mottaget signalvärde för trådlösa nätverk med RF-teoribakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Leif T
  • Laddar…
N norddal skrev:
Var det inte jag som ställde en fråga?
Du ställde faktiskt två frågor, du har fått svar på bägge.
F fribygg skrev:
Svaret på rubrikens frågeställning är : nej

Svaret på den andra fråga om mobiltelefon i fickan är: ja
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag föreslår att du hittar ett lämpligt forum med andra som dig, här kommer du aldrig få de svar du önskar, ty här i detta forum är vi kunskapsinriktade.
Är du nöjd med svaren @norddal ?
 
kisumisu

Intressant det på 8min 20sec
Re-dial återuppringning

Verkar saknas på moderna svenska abbonemang.
Har detta på mitt finska 5G 😁 eller nåt liknande för ringer man en som är upptagen kan man vänta kvar istället för att få upptaget ton som man får i Sverige.
 
Menar du på allvar att TS ska sitta en halvmeter från datorn och titta på en 20 minuter lång film när hen oroar sig för stråldosen från elmätaren tio meter bort som sänder några korta meddelanden per dygn?
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
Men det digitala meddelandet i den digitala signalen från den digitala elmätaren kanske är för mycket information för en "analog varelse" att behandla? Så det måste vara skadligt.

Medan ljud och rörelser har vi ju titta på stenåldern så det är nog ofarligt....
🙄🤷‍♂️🙈🤦‍♂️
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Menar du på allvar att TS ska sitta en halvmeter från datorn och titta på en 20 minuter lång film när hen oroar sig för stråldosen från elmätaren tio meter bort som sänder några korta meddelanden per dygn?
Och frågan är väl också hur TS ens vågade sitta vid sin dator och starta denna tråd (och svara).
Och därmed utsätta sig för en hel livstidsdos med strålning från alla smartmätare som finns omkring hen.

TS kanske lät någon person som hen inte bryr sig om sitta vid datorn och skriva åt hen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förklara för mig som inte begriper hur man kommunicerar via iot?

Iot är väl ett koncept där många vardagsprylar är uppkopplade mot internet. De flesta är det via WiFi eller mobilnätet.
Tror det blandas lite äpplen och päron här Iot - internet of things, är något helt annat är LoRaWAN : Lo-Ra WAN (Long Range Wide Area Network).
Sen kan många IoT enheter använda LoRaWAN för sin kommunikation (då det är oerhört energisnålt): Det finns då en mottagare inom räckvidden som ofta kopplas till internet (Vilket skulle kunna ske via 4g/5G eller fiber osv) - i de kommerseilla aktörernas fall får man ju detta som en tjänst.
Huruvida elmätare använder 4G/5G eller LoRaWAN jag inte: Det kan nog vara lite olika skulle jag gissa. En elmätare har ju inte problem med batteritid heller, men å andra sidan skulle det nog bli dyrare med massa 4G/5G abbonemang. Men det beror säkert på tillgå¨ngen till nät också.

https://www.particle.io/iot-guides-...AN is a low-power,LoRaWAN radio and unique ID.​
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tror det blandas lite äpplen och päron här Iot - internet of things, är något helt annat är LoRaWAN : Lo-Ra WAN (Long Range Wide Area Network).
Sen kan många IoT enheter använda LoRaWAN för sin kommunikation (då det är oerhört energisnålt): Det finns då en mottagare inom räckvidden som ofta kopplas till internet (Vilket skulle kunna ske via 4g/5G eller fiber osv) - i de kommerseilla aktörernas fall får man ju detta som en tjänst.
Huruvida elmätare använder 4G/5G eller LoRaWAN jag inte: Det kan nog vara lite olika skulle jag gissa. En elmätare har ju inte problem med batteritid heller, men å andra sidan skulle det nog bli dyrare med massa 4G/5G abbonemang. Men det beror säkert på tillgå¨ngen till nät också.​
[länk] is a low-power,LoRaWAN radio and unique ID.​
just för long range o tekniken, att bara skicka ett kort mätvärde, det är därför man använder det i mätarna och just därför det inte ger någon strålning praktiskt taget som var trådskaparens problem. detta är en std för de moderna elmätarna, om ngn som verkligen vet vad de pratar om kan korrigera detta vore jag tacksam
 
R rolf sundblad skrev:
just för long range o tekniken, att bara skicka ett kort mätvärde, det är därför man använder det i mätarna och just därför det inte ger någon strålning praktiskt taget som var trådskaparens problem. detta är en std för de moderna elmätarna, om ngn som verkligen vet vad de pratar om kan korrigera detta vore jag tacksam
I EU använder LoRa 868 MHz men i jämförelse med tex Wi-Fi eller LTE så använder LoRa väldigt smala frekvensband vilket ger en betydligt lägre bandbredd (dataöverföringskapacitet) men får istället ökning i räckvidd med samma uteffekt.
[länk]

108 § 865–868 MHz: Radiosändare för ospecificerat tillämpningsområde.50
Högsta effekt: 25 mW e.r.p.
Vanlig användning av LoRa är tex vatten- och elmätning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R rdahlin skrev:
I EU använder LoRa 868 MHz men i jämförelse med tex Wi-Fi eller LTE så använder LoRa väldigt smala frekvensband vilket ger en betydligt lägre bandbredd (dataöverföringskapacitet) men får istället ökning i räckvidd med samma uteffekt.

Vanlig användning av LoRa är tex vatten- och elmätning.
när nya elmätaren monteras talar den själv om antenn utanför skåpet behöver monteras, ofta i glesbyggd sitter en liten grå plastbula utanpå elskåpet med kabel dragen till mätaren åå insidan
 
Vattenfall Elnät (eller snarare deras underentreprenör) installerade nyligen en ny elmätare hos oss.
Mätaren är fabrikat Ningbo Sanxing Electric Co., Ltd model S34U18 vilken är den vanligaste mätare som Vattenfall installerar.

Mätaren har många möjligheter att kommunicera:

"The meter for commercial, industrial and residential customers. Communication capabilities over GPRS/3G/4G,RF,NB-IoT/LTE-M, Optical, RS485, the meters are aimed to be used for AMI/AMR/AMM and smart grids."

Jag vet inte vad Vattenfall använder. Jag skulle gissa på någon version av LTE-M. Någon som vet får gärna berätta! Vi har ingen extern antenn men flera mobilmaster i närheten.

https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/matarbyte/nya-elmataren/
https://www.directindustry.com/prod/ningbo-sanxing-electric-co-ltd/product-162297-2342296.html
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
X
N norddal skrev:
Hmm Skulle mobiltelefon vara ofarlig i fickan? Vilka experter säger det? Länk tack.
Försumbar strålning.
Ja, jag menar det: Försumbar.

Den dator du skriver på strålar mer på dig än vad elmätaren gör.
Solen strålar mer på dig än vad elmätaren gör.
Din telefon strålar mer på dig än vad elmätaren gör.
Rymden strålar mer på dig än vad elmätaren gör.
Flyger du ibland? Ja jäklars vad det strålas på dig då!
Hela miljön på jorden strålar mer på dig än vad elmätaren gör.

En mobiltelefon i dag strålar inte särskilt mycket alls. Varför?
För att vi vill ha batteritid som överstiger några timmar.
Mobiltelefonen skickar information i mycket korta sekvenser och på lägsta möjliga effekt.
När den letar upp ett mobilnät så börjar den fråga svagt och utökar förfrågningen tills den får kontakt. Man jobbar även med riktbara (elektroniskt) antenner i masterna för att optimera energiförbrukningen.
Det roliga är att man faktiskt får mindre strålning från sin egen telefon ju närmre en mobilmast man bor, kan ju vara bra att veta för ni där ute som är så oroliga för strålningen från master ikring dig.
Även masterna reglerar effekten - elektricitet kostar pengar...

Datorn säger du kör utan wifi?
Det spelar ingen roll. Den strålar som fanken ändå från alla kretsar som finns däri.
Laddaren likaså såklart.
LED-lampor skall vi inte tala om....

Just det, åker du bil?
Jädrars vad den strålar! Stora magnetfält tack vare/på grund av (hur man nu ser på saken) från de stora strömmar som rör sig i elsystemet.

Har du TV?
Den strålar som fanken den med såklart.

Kort och gott:
I princip allt omkring dig strålar på ett eller annat sätt. Det är elektromagnetisk strålning, alfastrålning, betastrålning, gammastrålning.

Din lilla elmätare är rent krasst en fis i rymden som skickar korta sekvenser av data. Dessutom är du inte särskilt nära den, till skillnad mot din dator och telefon med mera, vilket innebär att strålningen från den lär drunkna i allt annat om du skulle mäta där du sitter.
Strålningen avtar med kvadraten på avståndet från källan så förflyttar du dig from 1 meter till 2 meter från mätaren så är strålningen 1/4 så stark.

Så, ditt, och allas vårt liv, liv är strålande helt enkelt!
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nissens
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
En bråkdel av vad solen strålar. Vad är det du är orolig för?
 
Nissens
X Xanthopteryx skrev:
En mobiltelefon i dag strålar inte särskilt mycket alls. Varför?
För att vi vill ha batteritid som överstiger några timmar.
Mobiltelefonen skickar information i mycket korta sekvenser och på lägsta möjliga effekt.
När den letar upp ett mobilnät så börjar den fråga svagt och utökar förfrågningen tills den får kontakt. Man jobbar även med riktbara (elektroniskt) antenner i masterna för att optimera energiförbrukningen.
Det roliga är att man faktiskt får mindre strålning från sin egen telefon ju närmre en mobilmast man bor, kan ju vara bra att veta för ni där ute som är så oroliga för strålningen från master ikring dig.
Även masterna reglerar effekten - elektricitet kostar pengar...
Ja, det var en märklig tid när föräldrar krävde att mobilmasterna inte fick stå nära skolor, vissa master flyttades och andra fördes upp på avstånd från skolor.

Konsekvensen blev att barnen utsattes för mer strålning än vad de skulle gjort om masterna stod närmare skolorna. Just på grund av att mobiltelefonerna tvingades sända med högre effekt för att nå mobilmasten. Mobilernas sändare hölls ju dessutom enstaka cm från hjärnan på barnen.

Hur märkligt som helst. Men föräldrarna var nöjda… 🙄
 
X
Nissens Nissens skrev:
Ja, det var en märklig tid när föräldrar krävde att mobilmasterna inte fick stå nära skolor, vissa master flyttades och andra fördes upp på avstånd från skolor.

Konsekvensen blev att barnen utsattes för mer strålning än vad de skulle gjort om masterna stod närmare skolorna. Just på grund av att mobiltelefonerna tvingades sända med högre effekt för att nå mobilmasten. Mobilernas sändare hölls ju dessutom enstaka cm från hjärnan på barnen.

Hur märkligt som helst. Men föräldrarna var nöjda… 🙄
Logiskt tänkande är inte människans starkaste sida, och kombinerar vi det med okunskapen om tekniken så blir det än värre.
Fun fact:
Äldre mobilteknik, 2G bland annat, blastade på fullt och fick den kontakt nedreglerade den effekten till lämpligt.

Ännu en anledning till att telefoner som inte har mottagning eller dålig mottagning har sjukt mycket kortare batteritid jämfört med normal eller bra mottagning. Varför? Jo, telefonen måste du dra på fullt ös för att försöka hitta en sändare och/eller hålla kontakten.

En annan anledning till att man inte vill stråla (sända) hela tiden är för att det tar upp plats i nätet. Det är därför mobilnäten havererar på nyårsafton ungefär mellan 23:57 till 00:04. Då skall ju alla plötsligt ringa och skicka meddelanden vilket överbelastar masterna. Det finns inte utrymme helt enkelt.
Grovt förenklat så:
Du har olika tidsrutor som i sin del är indelad i mindre rutor. Du säger "Hej, här är jag!" i en sådan mindre ruta och masten säger "Hej här är jag" i en annan mindre ruta i en tidsruta och sedan är det tyst och då kan andra nyttja den tiden till att säga "Hej. Här är jag!".
När du väl pratar eller skickar/tar emot data så kommer du säga "Hej. Här är jag." och masten "Hej. Här är jag". Men sedan fortsätter du att prata: "Jag vill skicka data!" "Jaha, säger maten. Gör det här då" "Javisst", säger du och börjar dra iväg data som sedan återkopplas från masten och så håller det på tils strömmen är slut och du har nu tagit upp massor av plats i massor av tidsrutor och då kan ingen annan använda just den kanalen/frekvensen.

Nu är detta som sagt var extremt förenklat...

Det är för övrigt dessa tidsrutor som gör att exempelvis GSM har ett maximalt avstånd till masten på cirka 35 kilometer. Är det längre än så hinner inte svarssignalerna mellan telefon och mast tillbaka inom samma tidsruta och är därmed att anses som förlorad. Ja, det finns speciallösningar men, nu börjar det bli komplicerat nog, om än väldigt intressant tycker jag.

För den nördige, ett enkelt...diagram över GSM:
Schematisk representation av GSM tidsmultiplexering och signalstruktur för olika burst-typer inom mobilkommunikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.