X Xanthopteryx skrev:
Logiskt tänkande är inte människans starkaste sida, och kombinerar vi det med okunskapen om tekniken så blir det än värre.
Fun fact:
Äldre mobilteknik, 2G bland annat, blastade på fullt och fick den kontakt nedreglerade den effekten till lämpligt.

Ännu en anledning till att telefoner som inte har mottagning eller dålig mottagning har sjukt mycket kortare batteritid jämfört med normal eller bra mottagning. Varför? Jo, telefonen måste du dra på fullt ös för att försöka hitta en sändare och/eller hålla kontakten.

En annan anledning till att man inte vill stråla (sända) hela tiden är för att det tar upp plats i nätet. Det är därför mobilnäten havererar på nyårsafton ungefär mellan 23:57 till 00:04. Då skall ju alla plötsligt ringa och skicka meddelanden vilket överbelastar masterna. Det finns inte utrymme helt enkelt.
Grovt förenklat så:
Du har olika tidsrutor som i sin del är indelad i mindre rutor. Du säger "Hej, här är jag!" i en sådan mindre ruta och masten säger "Hej här är jag" i en annan mindre ruta i en tidsruta och sedan är det tyst och då kan andra nyttja den tiden till att säga "Hej. Här är jag!".
När du väl pratar eller skickar/tar emot data så kommer du säga "Hej. Här är jag." och masten "Hej. Här är jag". Men sedan fortsätter du att prata: "Jag vill skicka data!" "Jaha, säger maten. Gör det här då" "Javisst", säger du och börjar dra iväg data som sedan återkopplas från masten och så håller det på tils strömmen är slut och du har nu tagit upp massor av plats i massor av tidsrutor och då kan ingen annan använda just den kanalen/frekvensen.

Nu är detta som sagt var extremt förenklat...

Det är för övrigt dessa tidsrutor som gör att exempelvis GSM har ett maximalt avstånd till masten på cirka 35 kilometer. Är det längre än så hinner inte svarssignalerna mellan telefon och mast tillbaka inom samma tidsruta och är därmed att anses som förlorad. Ja, det finns speciallösningar men, nu börjar det bli komplicerat nog, om än väldigt intressant tycker jag.

För den nördige, ett enkelt...diagram över GSM:
[bild]
Inte bara krockar pga olika avstånd från telefoner till mast så kan sedan en telefon på ett ställe ha störningar som inte en annan har då de befinner sig på helt olika platser vilket ytterligare bidrar till att de kommer att prata i munnen på varandra etc…

”videokonferensproblem” där deltagare pratar i munnen på varandra är en lätt fläkt i förhållande till vad mobila enheter måste hantera hela tiden ;)
 
X
R rdahlin skrev:
Inte bara krockar pga olika avstånd från telefoner till mast så kan sedan en telefon på ett ställe ha störningar som inte en annan har då de befinner sig på helt olika platser vilket ytterligare bidrar till att de kommer att prata i munnen på varandra etc…

”videokonferensproblem” där deltagare pratar i munnen på varandra är en lätt fläkt i förhållande till vad mobila enheter måste hantera hela tiden ;)
Ja det är helt sjukt egentligen att det fungerar över huvud taget. Ju mer man gräver ner sig i ämnet desto mer imponerad blir man tycker jag.
 
X
R rdahlin skrev:
Det säger inget om det inte är EIRP som mäts då det bara anger effekt på sändaren och ingenting om den är rundstålande eller riktad etc.

En sk länkbudget anger hur mycket av den utsända effekten mätt i tex dBm som når mottagaren.

Taget från höften vad det gäller förlust (beror på väder och avstånd) och gain (beror på antennuttag) men dessa går att korrigera, varsågod den som har mer korrekta siffror.

Uteffekt från mastsändare: 41 dBm (15W)
Gain (”fokusering”) i sändarantenn: 20 dBi
Förlust över avstånd mellan tx och rx: -50 dB
Gain i telefonens antenn: 10 dBi
41+20-50+10 = 21 dBm = 125mW

Uteffekt från telefon : 36 dBm (5W)
Gain i telefonens antenn: 10 dBi
Förlust: -50 dB
Gain i mastens antenn: 20 dBi
36 + 10 - 50 + 20 = 16 dBm = 40 mW

Skärmdump nedan från [länk] vilken jag kan rekommendera alla som har undrat hur det går att skicka data med samma uteffekt med WiFi-teknik flera mil trots att det bara går att nå knappt 100 meter med en vanlig router och dator/telefon.
GSM sänder på maximum 2W, 3G har jag för mimg (rätta mig gärna om jag har fel) ligger på samma som 4G och 5G, det vill säga max 0,2W (typiskt i tättbebyggda områden ligger 3G/4Gde runt 0,001W och liknande storleksordning när de sänder, men 3G till exempel kan reglera ner till 0,00001W).
Notera nu att dessa 2/0,2W (beroende på teknik) är maximum. Alltså under absolut sämsta förhållande (undantaget 2G/GSM då som alltid startar med en burst på maxeffekt när den skall hitta en basstation).
Och sändningstiden är inte konstant dessutom utan i paketform med toppar på effekten och sedan dalar och sedan utebliven effekt - sker hela tiden en variation. Men ju lägre effekt man kan sända med desto mindre stör man omgivningen och desto längre håller batteriet så nätägare och telefontillverkare vill ju gå så lågt som möjligt.
 
N norddal skrev:
Som rubriken lyder! Hur mycket strålar Smartmätare som elbolagen just nu monterar i hela landet?
Någon som mätt? Skall monteras hos mig under året.

[länk]

OBS:
Som trådskapare önskar jag vi bara pratar om ämnet i rubriken! Har man ingen fakta att komma med så avstå. Annars kommer tråden bli mycket lång med oväsentligheter och smutskastning. TACK på förhand.
Du sa vi skulle hålla oss till riktiga fakta? Ta bort länken till strålfoliehatt sidan då?
 
Om nu strålning är så farlig är det då inte lite dumt av strålskyddstiftelsen att vara på nätet och tvinga folk att utsättas för strålning från dator padda o telefon. Borde man inte ge ut en tidning istället för att utsätta folk för fara😳
 
  • Gilla
  • Haha
joran och 4 till
  • Laddar…
Nissens
X Xanthopteryx skrev:
Logiskt tänkande är inte människans starkaste sida, och kombinerar vi det med okunskapen om tekniken så blir det än värre.
Fun fact:
Äldre mobilteknik, 2G bland annat, blastade på fullt och fick den kontakt nedreglerade den effekten till lämpligt.

Ännu en anledning till att telefoner som inte har mottagning eller dålig mottagning har sjukt mycket kortare batteritid jämfört med normal eller bra mottagning. Varför? Jo, telefonen måste du dra på fullt ös för att försöka hitta en sändare och/eller hålla kontakten.

En annan anledning till att man inte vill stråla (sända) hela tiden är för att det tar upp plats i nätet. Det är därför mobilnäten havererar på nyårsafton ungefär mellan 23:57 till 00:04. Då skall ju alla plötsligt ringa och skicka meddelanden vilket överbelastar masterna. Det finns inte utrymme helt enkelt.
Grovt förenklat så:
Du har olika tidsrutor som i sin del är indelad i mindre rutor. Du säger "Hej, här är jag!" i en sådan mindre ruta och masten säger "Hej här är jag" i en annan mindre ruta i en tidsruta och sedan är det tyst och då kan andra nyttja den tiden till att säga "Hej. Här är jag!".
När du väl pratar eller skickar/tar emot data så kommer du säga "Hej. Här är jag." och masten "Hej. Här är jag". Men sedan fortsätter du att prata: "Jag vill skicka data!" "Jaha, säger maten. Gör det här då" "Javisst", säger du och börjar dra iväg data som sedan återkopplas från masten och så håller det på tils strömmen är slut och du har nu tagit upp massor av plats i massor av tidsrutor och då kan ingen annan använda just den kanalen/frekvensen.

Nu är detta som sagt var extremt förenklat...

Det är för övrigt dessa tidsrutor som gör att exempelvis GSM har ett maximalt avstånd till masten på cirka 35 kilometer. Är det längre än så hinner inte svarssignalerna mellan telefon och mast tillbaka inom samma tidsruta och är därmed att anses som förlorad. Ja, det finns speciallösningar men, nu börjar det bli komplicerat nog, om än väldigt intressant tycker jag.

För den nördige, ett enkelt...diagram över GSM:
[bild]
Japp, vet att man införde effektreglerad kommunikation i och med 3G, man hittade kandidater som ville koppla upp sig med hjälp av RAKE.
Har inte jobbat med det sedan 3G…
 
M mrsnhp skrev:
Gamla CRT-skärmar kunde ge statisk elektricitet som säkert kan ”klia” när håren reser sig på kroppen.

Huvudvärk och illamående beror sannolikt på flimmer och högfrekventa eller surrande ljud. Epilepsi kan triggas av stroboskop, så varför inte även av flimrande skärmar i mörkt rum.

Gamla 50 Hz TV-apparater och skärmar flimrade glatt, likaså många lysrör. Billiga LED-ljus kan vara riktigt störiga. 50-Hz-flimret blir speciellt tydligt när man inte tittar på ljuskällan direkt utan har den i periferin. Alla dessa prylar kan dessutom producera en hel del högfrekvent ljud och annat surr.

Det är individuellt hur mycket man reagerar på ljus och ljud, en del märker ju inget alls eller kan lätt ignorera det.
Jag minns dom gamla CRT skärmarna! Det var väldigt otrevligt att stirra in i en sån med bara 60hz. Man var nästan tvingad att sänka upplösningen för att kunna driva skärmen i högre frekvens. 85-100hz var helt okej på CRT.
 
X
Antewallgren Antewallgren skrev:
Jag minns dom gamla CRT skärmarna! Det var väldigt otrevligt att stirra in i en sån med bara 60hz. Man var nästan tvingad att sänka upplösningen för att kunna driva skärmen i högre frekvens. 85-100hz var helt okej på CRT.
Och framförallt är CRT väldigt dammälskande tack vare/på grund av den statiska elektriciteten de bygger upp, så allt damm samlas gärna just där du sitter.

Vi skall även tänka på att bildskärmar gör att vi blinkar mindre frekvent med mer torrhetskänsla i ögonen.
 
Patrik440
Om de nya elmätarna strålar mer vet jag inte för jag tycker att man alltid fått ont i huvudet att titta på mätaren men det kanske beror mer på elpriset och nätavgifterna..
🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, vet att man införde effektreglerad kommunikation i och med 3G
Det var effektreglerat redan på gamla analoga NMT tiden. Men effektregleringen har blivit mycket mer avancerad, och sker i mycket finare steg, i nyare standards.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Det var effektreglerat redan på gamla analoga NMT tiden. Men effektregleringen har blivit mycket mer avancerad, och sker i mycket finare steg, i nyare standards.
NMT var ju ett kapitel för sig, tänkte mer att effektregleringen var en betydligt viktigare faktor i 3G än i 2G…
 
tensiden tensiden skrev:
Oh jeez. Missade helt att TS hänvisade till "Strålskyddsstiftelsen". Alltså årets förvillare 2013.
[länk]
Sent svar, men måste tacka för länken till föreningen Vetenskap och Folkbildning. De gör ett i mitt tycke viktigt arbete och fick en ny betalande medlem nu.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du vill alltså inte ha några svar?

Jag föreslår att du hittar ett lämpligt forum med andra som dig, här kommer du aldrig få de svar du önskar, ty här i detta forum är vi kunskapsinriktade.

Ursäkta att jag låter hård, men det är faktiskt bara såhär det är, även om du vill något annat.
Kunskapsinriktade jo, jag håller med, men det finns undantag. Det är mest svensk kunskap som det inriktas mot. När man kommer med erfarenheter från andra länder som inte stämmer överens med de allvetande svenska hantverkarna/husägarna så blir det inte så kunskapsinriktat i diskussionen längre...

Och det kommer alltid massa ursäkter/förklaringar till varför det omöjligt kan vara fel det som görs här i Sverige....
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Om de nya elmätarna strålar mer vet jag inte för jag tycker att man alltid fått ont i huvudet att titta på mätaren men det kanske beror mer på elpriset och nätavgifterna..
🤔
skatten framförallt
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
NMT var ju ett kapitel för sig, tänkte mer att effektregleringen var en betydligt viktigare faktor i 3G än i 2G…
Njae, det var iofs viktigt iom att CDMA är känsligare för olika mottagningsstyrka i basstationen. Dvs om en nära sändare är mycket starkare än en längre bort så får man svårt att höra den svagare. (De sänder ju radiomässigt samtidigt) Det är inte ett problem man har i GSM där ju varje sändare har sin egen tidlucka. (Man hade också planer på multi-homing i WCDMA, dvs att man skulle kunna vara uppkopplad aktivt mot flera basstationer samtidig, men man fick aldrig timing att fungera så noggrant i näten, så man lade de planerna på hyllan.)

Dock var effektregleringen i GSM nog så viktig eftersom batterierna var ännu sämre på den tiden och uteffekterna var större, så ur telefonens synvinkel så var det A och O att inte sända med högre effekt än nödvändigt. Så i praktiken var effektreglering nog så viktig även med GSM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.