5 021 läst · 87 svar
5k läst
87 svar
Är robotgräsklippare en tidsbesparare?
Utan att ha läst hennes avhandling känns den lite ihålig då hon konstaterar att krockar med döda igelkottar blir blodigt.L lbgu skrev:
En död igelkott kommer garanterat inte att försöka undvika en klippare..
Vi har inte sett ett robotklippardödat djur på tomten på de drygt 10 år vi haft en robot, bor visserligen inte i skogen men väl lantligt.
🙄 tänk ett steg till, längre än näsan. Varför har ni inte sett?FredrikR skrev:
Utan att ha läst hennes avhandling känns den lite ihålig då hon konstaterar att krockar med döda igelkottar blir blodigt.
En död igelkott kommer garanterat inte att försöka undvika en klippare..
Vi har inte sett ett robotklippardödat djur på tomten på de drygt 10 år vi haft en robot, bor visserligen inte i skogen men väl lantligt.
Har Husqvarna 230 sedan 2007.Belmlu skrev:
Ja, förstår är frågan i rubriken har väldigt många olika svar beroende på förutsättningar och vad man menar med att spara tid. Tänkte därför utveckla:
Småbarnförälder med kronisk tidsbrist som inte gillar att behöva klippa gräsmatta då det är ytterligare ett måste och det tar tid. Har därför funderat på om det är en idé att köpa en robotgräsklippare men känner mig lite villrådig då jag inte vill lägga en massa tid på installation, korrigeringar, underhåll och så vidare när det gamla bensinklipparen visserligen behöver puttas men den startar direkt och kräver bara att man har bensin, byter olja samt har koll på om tändstiftet behöver bytas.
Jag har inget emot att investera tid initialt för att få saker att fungera men då vill jag att det sedan ska göra det, dvs inte hålla på att felsöka, ändra och ha mig i en halvdag titt som tätt. Då är det enklare med bensinklipparen där jag vet exakt hur mycket tid jag behöver lägga på den.
Det som komplicerar ytterligare är att jag som småbarnsförälder också försöker hålla i pengarna. När jag kollar märken som Worx blir jag halvt kallsvettig då det känns som ett märke för personer som gillar att pilla. Vidare undrar jag hur pass bra MEEC står sig i längden. Lutar därför åt en enklare kvalitetsprodukt (som jag uppfattat det) som Gardena Sileno minimo 500 eller en Husqvarna Automower Aspire R4 då jag har en mindre gräsmatta på cirka 400-450 kvm.
Så vad sägs från er som haft robotgräsklippare ett tag? Är det en tidsbesparare sett på totalen eller är det främst något man skaffar för att spara energin det krävs att putta en bensinklippare? Eller är det så att om man verkligen önskar problemfritt får man gå upp en prisklass?
Tack på förhand!
Gräsmatta ca 800 m2.
Programmerad att starta klippningen kl. 11 på förmiddagen, när nattens fukt har torkat bort.
Låter den gå till kl. 22 (Det är mycket mer tid än vad som behövs, så ibland får roboten ledigt några dagar i laddstationen)
Begränsningskabeln har lagats ett antal gånger.
Nuförtiden har jag ett antal mätpunkter på begränsningskabeln ovan jord för att snabbt kunna felsöka var kabelbrottet är.
Byter knivarna två gånger per säsong.
För att undvika behovet av kantklippning så avslutas två av gräsmattans sidor med en "häck" av smultronplantor. Dessa klipps ej av roboten utan böjer sig åt sidan när roboten kommer och reser sig upp igen när roboten åker sin väg.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 142 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 142 inlägg
det finns ju en brytgräns (dock inte helt skarp) när en gräsmatta går från att ta mycket tid till lite.
Vi som har >1000kvm verkar tycka det är mer värt besväret de få gånger en robot strular, för att klippa det med en vanlig klippare tar >1h och vill man ha det snyggt är det 1-2 gånger i veckan man får klippa.
Dessutom med dagens slingfria RTK-GPS klipparna så är ju arbetsbördan med en robot i klass med underhållet av en vanlig bensinklippare.
Vi som har >1000kvm verkar tycka det är mer värt besväret de få gånger en robot strular, för att klippa det med en vanlig klippare tar >1h och vill man ha det snyggt är det 1-2 gånger i veckan man får klippa.
Dessutom med dagens slingfria RTK-GPS klipparna så är ju arbetsbördan med en robot i klass med underhållet av en vanlig bensinklippare.
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Husqvarna 330x batteri fel
Robotgräsklippare -
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Robotgräsklippare -
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Robotgräsklippare -
Gardena smart Sileno Life - Lyser grönt trots ingen slingsignal
Robotgräsklippare -
Varför startar men Automower 315 om utan anledning?
Robotgräsklippare