5 039 läst · 87 svar
5k läst
87 svar
Är robotgräsklippare en tidsbesparare?
Också funderat på att betala någon ungdom men då vi på cirka 10% av gräsmattan har sjuk lutning (ca 45 grader) som ställer vissa krav på hur man klipper säkert (diagonalt ffa) så är det något vi drar oss för.Jocce81 skrev:
Pappa har haft robot i 15+ år, likaså på jobbet.
Spenderar mycket tid hos pappa framförallt på sommaren och på jobbet har jag ansvaret för roboten.
Jag flyttade till hus 2022 och älskar vår robot
Har ca 300 kvm gräsmatta idag.
Om man vill ha en fin, välmående och alltid klippt gräsmatta så är den utan tvekan en tidsbesparare.
Klipper man gräset en gång var 14e dag sparar den kanske inte lika mycket tid.
Beroende på vilken robot man köper så får du lägga ner lite tid på installationen och första året lite justering av slingan.
(Här är tipset att antingen ta hjälp av en granne / vän som har haft klippare innan så kan man undvika de värsta fällorna). Lite beroende på hur noga man vill att den klipper.
Du kan ju lämna 50 cm till alla kanter om du vill vara safe.
Kantklippning kommer ändå behövas.
Jag älskar klipparen, man behöver inte bekymra sig så mycket under semestern osv, gräset blir klippt ändå.
Jag blir alltid glad när jag kommer hem och ser att gräset är lika fint klippt idag som igår.
Med de moderna kan du enkelt sätta scheman / no go zones etc, så man kan leka på gräsmattan osv.
Barnen lär sig ganska fort att man måste plocka undan leksaker / bollar etc, annars äter gräsklipparen upp dem och de försvinner...
Det förekommer tyvärr ibland att slingan ändå går av / någon skarv blir dålig, så man måste fixa till i början av säsongen.
Lite beroende på hur stort du har så kommer du spara tid på klippandet men du kan inte räkna med att det kräver noll tid.
Om det är värt pengarna och "ändring av fokus" kan vara du avgöra.
Jag älskar vår Robotgräsklippare iallafall, men lägger ändå massa tid på gräsmattan 😉
(Har ni bra kids I grannskapet så kan du lägga pengar på att låta någon av dem klippa åt dig istället. Det är ganska många år innan du gjort av med pengarna på en robotgräsklippare kontra en arbetsvillig ungdom 😉)
/Jocce
Bosch har både blå och gröna elklippare, t ex: https://duab.se/skog-tradgard/bosch-grasklippare-gra-18v-2-46-utan-batteri-och-laddareE etompau skrev:Vi har kört med robot i 10 år nu, klart en bra pryl. Gräsmattan blir bättre, du slipper knatter och avgaser från en motorklippare (om du nu har en sådan).
Visst, den får köra mer på gräsytan jmf med om att du låter gräset växa och du sedan tar ut din Klippo en gång/veckan.
Gå inte efter de allra billigaste modellerna. Med ett märkesnamn så vet du att reservdelar och kunskap finns om produkten.
En viss utjämning av gräsytan kan behövas om det finns gropar och ojämnheter.
Gör installationen själv. Det är en enkelt.
https://duab.se/skog-tradgard/bosch-grasklippare-gra-18v-2-46-utan-batteri-och-laddare

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vad jag hade valt idag men nu har jag Klippo som lär räcka livet ut, så om inte min ekonomi turboladdas så fortsätter jag som tidigare, men visst hade det varit skönt med en tyst klippare utan bensin. Krånglat har de däremot gjort väldigt lite, så det är inget argument i mitt fall.
Jag var/är i samma situation när det gäller barn/tid och har dessutom en gräsmatta på omkring 9000 m2... Först hade vi en stor parkmaskin men sedan dess har det blivit två robotar istället.
Visserligen är det lite pyssel ibland men tidsbesparingen är stoooor ändå. Skulle aldrig få för mig att inte ha en robot. Motionen får man ändå - när roboten klipper kan jag leka med barnen eller gå en promenad
Den stora fördelen för mig som skiftjobbare är att jobbet görs hela tiden. Jag slipper känna mig stressad av att jobbet ska göras på skiftledigheten - OM det då inte regnat eller så.
Vi har Husqvarna och Imow (Stihl) och de har i princip bara jobbat på trots att de går rätt hårt.
Har även testat Biltemas i ett annat fall men där har jag upplevt att det varit mer pyssel innan man fått det att fungera. Kör fast enklare osv. Det beror helt enkelt på hur komplicerad tomt man har.
Jag tror faktiskt att jag hellre skulle köpa en begagnad men mer avancerad maskin i så fall.
Jag köpte min Husqvarna ny sent på hösten (skittråkigt köp just då) men då var det kampanjpris och dessutom installation på köpet.
Just det - köp helst en som är överdimensionerad så den inte behöver klippa tider när barnen är ute slänger leksaker här och där. Våra klippare går max men det har ändå funkat bra att låta dem vila halvdagar här och där.
Visserligen är det lite pyssel ibland men tidsbesparingen är stoooor ändå. Skulle aldrig få för mig att inte ha en robot. Motionen får man ändå - när roboten klipper kan jag leka med barnen eller gå en promenad
Den stora fördelen för mig som skiftjobbare är att jobbet görs hela tiden. Jag slipper känna mig stressad av att jobbet ska göras på skiftledigheten - OM det då inte regnat eller så.
Vi har Husqvarna och Imow (Stihl) och de har i princip bara jobbat på trots att de går rätt hårt.
Har även testat Biltemas i ett annat fall men där har jag upplevt att det varit mer pyssel innan man fått det att fungera. Kör fast enklare osv. Det beror helt enkelt på hur komplicerad tomt man har.
Jag tror faktiskt att jag hellre skulle köpa en begagnad men mer avancerad maskin i så fall.
Jag köpte min Husqvarna ny sent på hösten (skittråkigt köp just då) men då var det kampanjpris och dessutom installation på köpet.
Just det - köp helst en som är överdimensionerad så den inte behöver klippa tider när barnen är ute slänger leksaker här och där. Våra klippare går max men det har ändå funkat bra att låta dem vila halvdagar här och där.
Att gå från bensinklippare till robotklippare är semester för öronen 🙂
Att ha en robotklippare med begränsningskabel kan ibland ha sina utmaningar när gnagarna är framme .
Har själv sedan 2-3 år tillbaka en klippare som styrs av satelliter 👍
Den lever ej om , jag startar den själv när jag tycker det är dags att frisera gräset .
Jämfört med en kabelstyrd klipper den mycket snabbare gräsytan , dvs den klipper ej planlöst kors och tvärs .
Den kostar en duktig slant iofs men den är absolut tidsbesparande .
Luba 2X / Luba mini klarar max 38 gr lutning , ej 45 gr .
Att ha en robotklippare med begränsningskabel kan ibland ha sina utmaningar när gnagarna är framme .
Har själv sedan 2-3 år tillbaka en klippare som styrs av satelliter 👍
Den lever ej om , jag startar den själv när jag tycker det är dags att frisera gräset .
Jämfört med en kabelstyrd klipper den mycket snabbare gräsytan , dvs den klipper ej planlöst kors och tvärs .
Den kostar en duktig slant iofs men den är absolut tidsbesparande .
Luba 2X / Luba mini klarar max 38 gr lutning , ej 45 gr .
Nej så klart, glömde skriva det att jag oavsett vad kommer behöva klippa cirka 10 % av gräsmattan själv med vanlig gräsklippare.hlph skrev:
Stort tack för svaren allihopa!
Jag har landat i att jag väntar med inköp även om jag efter svaren blivit mer positiv. Anledningarna till att jag väntar är:
- budget gör att jag måste välja en av de billigare eller en märkesklippare som är underdimensionerad vilket känns aningen dumsnålt.
- känner inte att tiden/energin finns för det initiala småpillandet även om det på sikt säkerligen kan fungera bra
Jag har landat i att jag väntar med inköp även om jag efter svaren blivit mer positiv. Anledningarna till att jag väntar är:
- budget gör att jag måste välja en av de billigare eller en märkesklippare som är underdimensionerad vilket känns aningen dumsnålt.
- känner inte att tiden/energin finns för det initiala småpillandet även om det på sikt säkerligen kan fungera bra
Jag skulle absolut säga att det är tidsbesparande. När vi köpte vårt hus för ett par år sedan som har 8100m2 tomt började jag med en åkgräsklippare. Men jag tröttnade snart på att lägga 2.5h per klippning två gånger i veckan. Då började jag leta runt efter robotgräsklippare som var slingfria för jag vägrade lägga ner kabel runt hela tomten. Utbudet var väldigt begränsat men jag lyckades till slut. Det blev en Mammotion LUBA 1 efter rekommendation från en vän. Sen jag installerade den använder jag i princip aldrig min åkgräsklippare längre. Sparar in mycket pengar på bränsle och service. Sen att jag har en mycket finare gräsmatta med raka linjer är ju plus i kanten.Belmlu skrev:
Ja, förstår är frågan i rubriken har väldigt många olika svar beroende på förutsättningar och vad man menar med att spara tid. Tänkte därför utveckla:
Småbarnförälder med kronisk tidsbrist som inte gillar att behöva klippa gräsmatta då det är ytterligare ett måste och det tar tid. Har därför funderat på om det är en idé att köpa en robotgräsklippare men känner mig lite villrådig då jag inte vill lägga en massa tid på installation, korrigeringar, underhåll och så vidare när det gamla bensinklipparen visserligen behöver puttas men den startar direkt och kräver bara att man har bensin, byter olja samt har koll på om tändstiftet behöver bytas.
Jag har inget emot att investera tid initialt för att få saker att fungera men då vill jag att det sedan ska göra det, dvs inte hålla på att felsöka, ändra och ha mig i en halvdag titt som tätt. Då är det enklare med bensinklipparen där jag vet exakt hur mycket tid jag behöver lägga på den.
Det som komplicerar ytterligare är att jag som småbarnsförälder också försöker hålla i pengarna. När jag kollar märken som Worx blir jag halvt kallsvettig då det känns som ett märke för personer som gillar att pilla. Vidare undrar jag hur pass bra MEEC står sig i längden. Lutar därför åt en enklare kvalitetsprodukt (som jag uppfattat det) som Gardena Sileno minimo 500 eller en Husqvarna Automower Aspire R4 då jag har en mindre gräsmatta på cirka 400-450 kvm.
Så vad sägs från er som haft robotgräsklippare ett tag? Är det en tidsbesparare sett på totalen eller är det främst något man skaffar för att spara energin det krävs att putta en bensinklippare? Eller är det så att om man verkligen önskar problemfritt får man gå upp en prisklass?
Tack på förhand!
Har inte haft någon tidigare p.g.a. barn. Alternativet att köra den på natten är inte aktuellt, för djurlivet.Belmlu skrev:
Ja, förstår är frågan i rubriken har väldigt många olika svar beroende på förutsättningar och vad man menar med att spara tid. Tänkte därför utveckla:
Småbarnförälder med kronisk tidsbrist som inte gillar att behöva klippa gräsmatta då det är ytterligare ett måste och det tar tid. Har därför funderat på om det är en idé att köpa en robotgräsklippare men känner mig lite villrådig då jag inte vill lägga en massa tid på installation, korrigeringar, underhåll och så vidare när det gamla bensinklipparen visserligen behöver puttas men den startar direkt och kräver bara att man har bensin, byter olja samt har koll på om tändstiftet behöver bytas.
Jag har inget emot att investera tid initialt för att få saker att fungera men då vill jag att det sedan ska göra det, dvs inte hålla på att felsöka, ändra och ha mig i en halvdag titt som tätt. Då är det enklare med bensinklipparen där jag vet exakt hur mycket tid jag behöver lägga på den.
Det som komplicerar ytterligare är att jag som småbarnsförälder också försöker hålla i pengarna. När jag kollar märken som Worx blir jag halvt kallsvettig då det känns som ett märke för personer som gillar att pilla. Vidare undrar jag hur pass bra MEEC står sig i längden. Lutar därför åt en enklare kvalitetsprodukt (som jag uppfattat det) som Gardena Sileno minimo 500 eller en Husqvarna Automower Aspire R4 då jag har en mindre gräsmatta på cirka 400-450 kvm.
Så vad sägs från er som haft robotgräsklippare ett tag? Är det en tidsbesparare sett på totalen eller är det främst något man skaffar för att spara energin det krävs att putta en bensinklippare? Eller är det så att om man verkligen önskar problemfritt får man gå upp en prisklass?
Tack på förhand!
Men nu skulle det vara bra, nytt hus. Nästa år kanske? Vill slippa den tunna känsliga sensortråden eftersom jag vet att den pajar lätt, andra grannars erfarenhet.
Har hört att de nu finns med bara GPS. Vilka?
Men frågan om man sparar tid? Beror på hur man ser det. Man klipper mkt snabbare med en motorgräsklippare. Robotgräsklipparen tar otroligt mycket längre tid på sig. Inte så kul och i vägen att den är igång typ hela tiden på dagen alltid. Om det finns någon snabbare som klipper klart på några timmar? De långsamma som jag har sett tycker jag tar för lång tid på sig. Bensindrivna robotklippare hade varit bra, men det finns inte.
Redigerat:
Har du väldigt stor tomt?L L Jan skrev:Har inte haft någon tidigare p.g.a. barn. Alternativet att köra den på natten är inte aktuellt, för djurlivet.
Men nu skulle det vara bra, nytt hus. Nästa år kanske? Vill slippa den tunna känsliga sensortråden eftersom jag vet att den pajar lätt, andra grannars erfarenhet.
Har hört att de nu finns med bara GPS. Vilka?
Men frågan om man sparar tid? Beror på hur man ser det. Man klipper mkt snabbare med en motorgräsklippare. Robotgräsklipparen tar otroligt mycket längre tid på sig. Inte så kul och i vägen att den är igång typ hela tiden på dagen alltid. Om det finns någon snabbare som klipper klart på några timmar? De långsamma som jag har sett tycker jag tar för lång tid på sig. Bensindrivna robotklippare hade varit bra, men det finns inte.
Vad anser du är lång tid?L L Jan skrev:
Jag har ca 1800m² tomt med hus, garage och pool på. När klipparen startar på våren är istort sett hela gräsmattan klippt på ett dygn, det tycker jag är rimligt.
Begränsningskabeln pajar inte direkt lätt men har du sorkar i närheten kan du få skarva lite på våren.