5 039 läst · 87 svar
5k läst
87 svar
Är robotgräsklippare en tidsbesparare?
1 dygn är väldigt lång tid för kanske 1000 m2 cirka som du har. Finns ingen snabbare?FredrikR skrev:
Blir två dagar, om det inte regnar, man bör inte klippa på natten, tänker på djurlivet. någon/några timmar istället.
Kör av motsvarande med åkgräsklippare på en kvart.
Snabb du är att klippa. 👌L L Jan skrev:
Låter inte som robot är något för dig om du inte vill klippa på natten och inte har tid på dagarna.
Klipparna anfaller vare sig barn eller djur. Har aldrig på 14 år hittat skadat djur eller barn efter klipparen.
Det är en John Deere 300. Den är effektiv! Klipper 1000m2 på under en kvartFredrikR skrev:
skadade djur kryper iväg och gömmer sig och dör. På dagen visar de flesta djur sig inte.
Väntar några år till bättre system kommer. Det verkar inte hänt något på hastigheten på 20 år. Men det utvecklas hoppas man.
Redigerat:
Får kolla på det. Som det är nu är de rätt kassa för mig, håller på att klippa timtals per dag.C cpalm skrev:
Har två robotar. En på typ 4000-5000m2 och en på 1500m2 (eller däromkring).
Funkar kanon! Är värt det alla gånger om. Tidigare har det varit stressande och tidsödande att behöva klippa manuellt.
Väder skall tajmas in, klipparen skall funka osv.
Nu är det kanske ett par tillfällen om året när en klippare fastnat på en gren eller äpple eller kört ner i en ny grop. Men det är snabbt löst.
Man kan se problemen och även göra det jobbigare för en själv än vad det är. Jag själv lyfter ut klipparna på våren, och sen bryr jag mig i princip inte förrän hösten kommer.
Sparar lätt 15h i veckan under sommaren på att inte klippa själv.
Funkar kanon! Är värt det alla gånger om. Tidigare har det varit stressande och tidsödande att behöva klippa manuellt.
Väder skall tajmas in, klipparen skall funka osv.
Nu är det kanske ett par tillfällen om året när en klippare fastnat på en gren eller äpple eller kört ner i en ny grop. Men det är snabbt löst.
Man kan se problemen och även göra det jobbigare för en själv än vad det är. Jag själv lyfter ut klipparna på våren, och sen bryr jag mig i princip inte förrän hösten kommer.
Sparar lätt 15h i veckan under sommaren på att inte klippa själv.
beror på har du en fyrakant gräsmatta som är plan är det inga bekymmer
men har du många som är utsprida med divrese höjder och buskar så tar det en stund
systers husqvarna 450X klippte i fjol första gången på 5år en sommar utan bekymmer
varit allt från felinstalltion till sorkar och far med plog som förstört begränsarkabeln till ledslingan slutat sända signal... och sätta hinder på sånna ställen som man tycker den skulle klara av men icke
kan en stund att pilla i appen till att få den perfekta harmonin med alla inställningar med svängvinklar övertramp m.m
MEN efter som dom skaffade robot så fick jag 2st också ^^ alltid trevlig med syskonbarn som vill ha pengar och inte kan klippa gräs hemma 😅
men har du många som är utsprida med divrese höjder och buskar så tar det en stund
systers husqvarna 450X klippte i fjol första gången på 5år en sommar utan bekymmer
varit allt från felinstalltion till sorkar och far med plog som förstört begränsarkabeln till ledslingan slutat sända signal... och sätta hinder på sånna ställen som man tycker den skulle klara av men icke
kan en stund att pilla i appen till att få den perfekta harmonin med alla inställningar med svängvinklar övertramp m.m
MEN efter som dom skaffade robot så fick jag 2st också ^^ alltid trevlig med syskonbarn som vill ha pengar och inte kan klippa gräs hemma 😅
Nackdelen är om man "nyttjar" gräsmattan kontinuerligt under en lite längre period eller om man vill kunna lämna prylar framme på gräsmattan. Annars är det ju inte värre än att man vid behov tillfälligt parkerar klipparen eller schemalägger den på tider när man t.ex. är på jobbet.L L Jan skrev:
Lite nyfiken - ser du några andra problem?
Det är nästan alltid någon hemma, även husdjur och då funkar det inte att ha en klippare som går hela dagarna. Kass! De är för ineffektiva och långsamma, hittills. Kanske i framtiden kommer bättre?C cpalm skrev:Nackdelen är om man "nyttjar" gräsmattan kontinuerligt under en lite längre period eller om man vill kunna lämna prylar framme på gräsmattan. Annars är det ju inte värre än att man vid behov tillfälligt parkerar klipparen eller schemalägger den på tider när man t.ex. är på jobbet.
Lite nyfiken - ser du några andra problem?
Eller finns de? När skall de uppfinna bensindrivna robotklippare eller motsv. med liknande i elmotorversion?
Tror du att det eldriften som gör dagens klippare långsamma, eller iaf inte så snabba som du önskar?L L Jan skrev:Det är nästan alltid någon hemma, även husdjur och då funkar det inte att ha en klippare som går hela dagarna. Kass! De är för ineffektiva och långsamma, hittills. Kanske i framtiden kommer bättre?
Eller finns de? När skall de uppfinna bensindrivna robotklippare eller motsv. med liknande i elmotorversion?
Inte alls ineffektiva och långsamma, är det spädbarn du har ute på gräset?