S Strontus skrev:
Då är det uppenbarligen inte plast som är avsett för utomhusbruk. Det finns många plaster som klarar av det, se bara t ex på plastdetaljer på många bilar.
Hur många 20 år gamla plastdetaljer på bilar har du granskat?

Har just fått lagat en 8 år gammal bil som varit med om en lindrig viltolycka. Det flesta plastdelarna i fronten (förutom "kofångaren") var mer trasiga och på fler sätt, än vad den lätta kollisionen i låg fart med ett lätt djur borde ge.

Plaststolpar avsedda för stängsel inom jordbruket, märkta som "UV-stabila" börjar bli problematiskt spröda efter fyra fem år.

Kanske sådant som PVC-fönster kan hålla lite längre om man proppar dem fulla med mer mjukgörare (PFAS t.ex.) men det är väl inte så bra.av miljöskäl.

PVC-fönster är "engångsvara" med hög miljöbelastning. De svåra eller omöjliga att återvinna.

Ett bra val? Nej.
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du dementerar mitt svar, fast du samtidigt bekräftar det.
Jag finner det smått underhållande på en tisdagskväll! ;)
Varsågod :D
Jag vet inte
 
  • Älska
Krilleman
  • Laddar…
A
Har jobbat mycket med PVC-fönster och dörrar. Inget fel på dom rent tekniskt. Förr gulnade plasten, men numera är det åtgärdat, åtminstone på VEKAs profiler som används av många leverantörer, även polska sådana. I varje fall så ser det ut som nytt på serviceuppdrag av fönster satta för kanske 15 år sedan.

Dom har en tendens att hänga ner sig lite med tiden, men det är enkelt att justerat. Det är löjligt enkelt att byta glas.

På minussidan finns att dom är fula som stryk. Kommer ändå välja PVC-fönster på källarplan i mitt hus.
 
S skogaliten skrev:
Hur många 20 år gamla plastdetaljer på bilar har du granskat?

Har just fått lagat en 8 år gammal bil som varit med om en lindrig viltolycka. Det flesta plastdelarna i fronten (förutom "kofångaren") var mer trasiga och på fler sätt, än vad den lätta kollisionen i låg fart med ett lätt djur borde ge.

Ett bra val? Nej.
Så du skulle vilja ha trä i bilen istället för plast?
 
Krilleman
yoloboi skrev:
Har jobbat mycket med PVC-fönster och dörrar. Inget fel på dom rent tekniskt. Förr gulnade plasten, men numera är det åtgärdat, åtminstone på VEKAs profiler som används av många leverantörer, även polska sådana. I varje fall så ser det ut som nytt på serviceuppdrag av fönster satta för kanske 15 år sedan.

Dom har en tendens att hänga ner sig lite med tiden, men det är enkelt att justerat. Det är löjligt enkelt att byta glas.

På minussidan finns att dom är fula som stryk. Kommer ändå välja PVC-fönster på källarplan i mitt hus.
Det vore ju roligt om du hade svar på statusen av kemi-blandningen av PVC som för dom tåliga för direkt solljus...
 
Krilleman
B BosseHansson skrev:
Så du skulle vilja ha trä i bilen istället för plast?
Nej fy, plasten har ju bleknat så sedan dess... Hur många tvättar och "rekond" har denna bil genomgått sen tillverkningen?

Rätt underhållet träfönster med kokt kallpressad linolja ser ju ut som nytt idag trots sextio år på nacken.
 
Redigerat:
A
S skogaliten skrev:
Hur många 20 år gamla plastdetaljer på bilar har du granskat?

Har just fått lagat en 8 år gammal bil som varit med om en lindrig viltolycka. Det flesta plastdelarna i fronten (förutom "kofångaren") var mer trasiga och på fler sätt, än vad den lätta kollisionen i låg fart med ett lätt djur borde ge.

Plaststolpar avsedda för stängsel inom jordbruket, märkta som "UV-stabila" börjar bli problematiskt spröda efter fyra fem år.

Kanske sådant som PVC-fönster kan hålla lite längre om man proppar dem fulla med mer mjukgörare (PFAS t.ex.) men det är väl inte så bra.av miljöskäl.

PVC-fönster är "engångsvara" med hög miljöbelastning. De svåra eller omöjliga att återvinna.

Ett bra val? Nej.
Har aldrig sett varken en PVC-karm eller - båge som rent funktionellt gett upp pga plasten. Absolut gulnad och estetiskt förfulade, och beslag som gett upp, tätningar som torkat osv. Men plasten funkar. Och min erfarenhet att plasten inte gulnar på samma sätt som på 80- och 90-talet.

Sen gillar jag träfönster av den gamla skolan 100 gånger bättre, dom är med rätt underhåll otoligt långlivade och är vackra att titta på.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej fy, plasten har ju bleknat så sedan dess... Hur många tvättar och "rekond" har denna bil genomgått sen tillverkningen?

Rätt underhållet träfönster med kokt kallpressad linolja ser ju ut som nytt idag trots sextio år på nacken.
Hur oljar du ett nytt träfönster?
 
Krilleman
yoloboi skrev:
Har aldrig sett varken en PVC-karm eller - båge som rent funktionellt gett upp pga plasten. Absolut gulnad och estetiskt förfulade, och beslag som gett upp, tätningar som torkat osv. Men plasten funkar. Och min erfarenhet att plasten inte gulnar på samma sätt som på 80- och 90-talet.
Men har gemene man (läs Sverige) koll på vad plasten innehåller i dessa fönster från sydligare breddgrader?

Fri rörlighet inom EU är fantastiskt, men kanske inte alltid.
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Hur oljar du ett nytt träfönster?
Med olja.
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Det vore ju roligt om du hade svar på statusen av kemi-blandningen av PVC som för dom tåliga för direkt solljus...
Håller med, det vore faktiskt roligt!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Med olja.
Men de är ju i allmänhet målade med en färg som inte kommer att fungera särskilt bra tillsammans med linolja.
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Men har gemene man (läs Sverige) koll på vad plasten innehåller i dessa fönster från sydligare breddgrader?

Fri rörlighet inom EU är fantastiskt, men kanske inte alltid.
Det är samma PVC-profil i svensktillverkade fönster, som fanns här långt innan Sverige gick med i EU. Tyskt system, veka.
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Men de är ju i allmänhet målade med en färg som inte kommer att fungera särskilt bra tillsammans med linolja.
Men du oljar väl inte ett målat fönster som du ursprungligen frågade efter...
 
Det var du som påstod att träfönster håller väldigt länge bara de underhålls. I princip alla fönster som säljs är målade. Så vad menade du om du inte syftade på dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.