Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det var du som påstod att träfönster håller väldigt länge bara de underhålls. I princip alla fönster som säljs är målade. Så vad menade du om du inte syftade på dem?
Det var du som insinuerade att alla fönster är målade.
 
Nej, det gjorde jag inte.
 
wildeside
Sådär ja, nu är den här tråden med i sandlåde nivå...
 
  • Ledsen
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Ja, det är både underligt och tråkigt att PVC-fönster kan väcka så starka känslor. För jag uppfattar att det är just känslor och spekulationer som styr i många av inläggen.
-Jag skulle minsann aldrig...
-Jag avskyr...
-Jamen tänk om det finns farliga kemikalier...
-Jag tror inte de håller mer än 10 år, sådeså...
-Träfönster kan man minsann underhålla i 1000 år...

Ett gott råd till alla er som av en eller annan anledning avskyr PVC-fönster: Avstå från att installera sådana i era hem och överväg även att avstå från att skriva om era känslor, killgissningar eller fantasier i de fall där en TS efterlyser andras erfarenheter.
Det går inte att komma runt att PVC-fönster generellt sett ger bättre isolering till ett betydligt mycket lägre pris (hälften eller en tredjedel).
Angående utseendet så är det däremot öppet för subjektivt tyckande och jag tycker då att det idag går att köpa PVC-fönster som är minst lika snygga som aluklädda träfönster, sådeså! Men bara för den sakens skull så tycker jag inte att de estetiskt passar i vilken byggnad som helst, varken PVC eller Alu alltså.
 
  • Gilla
BosseHansson och 3 till
  • Laddar…
En detalj med pvc fönster är också att de kan vara svårare att få tag på fönsterbleck som passar direkt i spåret under karmen.
Så ett bra tips är att testa innan man monterar fönstret.
 
A Alexn72 skrev:
En detalj med pvc fönster är också att de kan vara svårare att få tag på fönsterbleck som passar direkt i spåret under karmen.
Så ett bra tips är att testa innan man monterar fönstret.
Bra input.
Köper man sina fönster av en etablerad tillverkare så ska det dock inte vara ett problem att få spår för "svenska fönsterbleck" redan från fabriken om man så önskar.

Jag beställde mina med detta spår och sen köpte jag fönsterbleck från min lokala plåtslagare som vanligt.
Svart fönster inramat i trä, speglar fotograf och omgivning, molnig himmel synlig, reflektion av landskap och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Jag tar sänksågen och sågar ett spår för blecket, så görs det ju på fabrik... Men man borde kanske köpa en tunnare klinga.
Drar en sträng tec7 i spåret sen dit med blecket.
Det skulle rent teoretiskt kunna komma in vatten i väggen om man sågar hål på en kammare och den har hål inåt mot huset.
 
TS grundfråga var väl om PVC-fönster är ett bra val?
Som glad amatör har jag själva använt både PVC, trä och trä/alu. Allt beroende på byggnad, budget, krav osv.
De som skiljer mest i mitt tycke är att karm och båge är betydligt tjockare på PVC. På rätt byggnad kan det snarast vara en fördel. Allt beror på vad man vill.
PVC är lite meckigare att montera. Kanske mest för att jag är van vid träfönster. PVC är lite mjukare och tyvärr lätta att dra krokiga. Och givetvis beslutet om fönstret ska skummas fast, eller bara drevas med remsa...
Fönsterbleck. Se till att det finns fönsterbleck att få tag i, om du inte kan klippa och banka själv. Eller låta plåtslagare göra.
Prisbilden brukar definitivt vara i PVCs favör.

Om jag sedan ska ge mig ner i sandlådan:
Det går inte att jämföra helt olika plaster med varandra. I fönster används normalt uPVC som innehåller enbart lite och få tillsatser. UV-stabiliteten är alldeles utmärkt. Mina äldsta PVC-fönster är 15-16 år och är i OK skick. Något mattare i ytan än de nyinstallerade, men inget anmärkningsvärt. Rehau-profil på båda. Ingen gulning som är noterbar.
Hård PVC innehåller inga mjukgörare. Själva namnet mjukgörare antyder lite. Ni som kommenterar kring det, borde vara betydligt mer oroade för all kroppsnära mjuk PVC. Den vanligaste mjukgöraren DEHP förbjöds för 15 år sedan o ersattes raskt av DINP som också visade sig vara farlig. I vissa produkter kan mjukgörarna vara hälften av volymen. Var tror ni nybilslukten kommer ifrån? Lukten från den billiga yogamattan inköpt nånstans?
PVC går alldeles utmärkt att måla. Som vanligt krävs förarbete, men det går. Att det inte görs i Sverige i nån vidare skala, är nog mest beroende på att fönstren håller så länge. Ute i Europa och i England som använt PVC-fönster längre än i Sverige, målas gamla PVC-fönster regelmässigt.
PVC går alldeles utmärkt att återvinna. När antalet fönster som ska återvinnas ökar, så kommer säkert nån metod att ta bort stålprofilerna. PVC går också bra att elda upp, men det ska göras i en riktig sopförbränningsanläggning som kan hantera saltsyran som bildas (tillsatserna kan också ställa till det).
 
  • Gilla
Foffen och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är enklare att montera pvc, iaf öppningsbara.
Haka ut bågen, lyft karmen med en hand, ställ dit på skruvar som är i våg, böj plåtfästerna mot bef regel och skruva dit så är det klart.
 
J Jenny Hammarström skrev:
Vi ska genomföra ett fönsterbyte på mina föräldrars villa i Dalarna. Överväger PVC fönster, både av ekonomiska och praktiska skäl. Läste denna artikel om PVC fönster, tyckte det gav mycket bra info men någon som har erfarenhet?
Valde PVC när jag skulle byta. Priset var en avgörande faktor. De går på femte säsongen nu och ser fortfarande "nya" ut. Svart trähus med vita fönster omgivet av gröna växter och gräsmatta i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Har en granne vars nya pvc fönster gick sönder två gånger. Nu har de nya grannarna sett att ett fönster igen har gått sönder. Jag trodde att det rörde sig om två olika fönster. Så jag vet inte om det är ett av samma fönster igen. Så de frågade mig om jag visste vilken tillverkare. Då de köpte av ett dödsbo. Enligt dem så var de inte så imponerade.

Men visst det finns även sämre konstruktion av fönster som är uppbyggda av trä också.
 
Redigerat:
J Jenny Hammarström skrev:
Vi ska genomföra ett fönsterbyte på mina föräldrars villa i Dalarna. Överväger PVC fönster, både av ekonomiska och praktiska skäl. Läste denna artikel om PVC fönster, tyckte det gav mycket bra info men någon som har erfarenhet?
Kan vara bra om de utvändigt är vita. Mörk kulör kan blekna med åren
Själv valde jag träfönster Tanumsfönster med aluminium utvändigt. De är bra efter 20 år.
Funderar på hur pvc-bågar blir tillräckligt styva.
 
J Jochi skrev:
Kan vara bra om de utvändigt är vita. Mörk kulör kan blekna med åren
Själv valde jag träfönster Tanumsfönster med aluminium utvändigt. De är bra efter 20 år.
Funderar på hur pvc-bågar blir tillräckligt styva.
Om du tittar på min bild i inlägg #5 så ser du hur PVC-bågarna från den tyska profiltillverkaren Gealan ser ut i genomskäring. Det är deras modell S9000 och det är alltså stålprofiler inbyggda i karmarna.
 
Har nån sorts "köftisfönster" i dagsläget, då de blir för dåliga så blir det väl att byta, då tänker jag att tillverka egna träfönster.

Föräldrarna har treglas fönster hemma, sen 1977, alla är fortfarande i toppskick, vad jag kan se ser ramen ut att vara i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.