Det där med tjockare karmar är ett problem ibland. Jag gick dock från 2 luft till 1 luft, från 3 till 2 luft så glasytan var relativt intakt.
Sen hängs det ju iaf upp en massa gardiner som hindrar ljuset
 
wildeside wildeside skrev:
VARNING för forum polis!
Att prata om hur många plaster beter sig i kyla och sol är tydligen inte tillåtet när det gäller PVC fönster.
Tack för mej.
Finns tydligen olika klasser på pvc och den man tillverkar fönster av håller färgen och blir inte spröd
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag monterade mina första pvc fönster runt 2007-8 och dom är lika fina idag som då jag monterade dom.
Då sitter dom syd-väst så det är stark sol från morgon till kväll.
Plupparna till dräneringen verkar vara i en annan sorts plast för dom är gula men verkligen inte karmen eller bågen.
Sen ska man nog inte montera pvc på hus med äldre stil för båge plus karm bygger ganska så rejält och ser inte jättebra ut om jag ska vara ärlig..
Det jag haft lite problem med är att tätningslisterna på en helglasdörr jag har åker ur, kanske går att limma fast dom i spåret?
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
wildeside
nino nino skrev:
Finns tydligen olika klasser på pvc och den man tillverkar fönster av håller färgen och blir inte spröd
Jag vet att et finns olika sammansättningar av PVC men jag är inte övertygad om att dom håller i 40-50 år.
Jag har trä fönster som är över 100 år gamla och fullt friska i trät fortfarande.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag vet att et finns olika sammansättningar av PVC men jag är inte övertygad om att dom håller i 40-50 år.
Jag har trä fönster som är över 100 år gamla och fullt friska i trät fortfarande.
Sp/rise har gjort långtidstest av pvc, men vet inte hur länge, och där var dom i stort sett opåverkade.
Mitt äldsta är också helt opåverkat efter 15år, sen om dom håller 40-50-100år det låter jag vara osagt.
Nackdelen är ju att när dom väl går sönder så går det ju inte att laga utan då är det ju byte.
Sen vet jag inte om man ska jämföra ett 100år gammalt Englas fönster mot ett nytt 3glas argon pvc?
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag vet att et finns olika sammansättningar av PVC men jag är inte övertygad om att dom håller i 40-50 år.
Fast vad du inte är övertygad om eller vad du skruvar i för bilar tillför verkligen inte så mycket till den här tråden.
 
  • Gilla
Danne_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var har du hittat den livslängden? Det är långt ifrån vad tillverkarna anger.
Kasetterna brukar börja läcka mellan 15-25 år in i livet. Sen har dom lika bra energivärde som gladpack.
 
nino nino skrev:
Sp/rise har gjort långtidstest av pvc, men vet inte hur länge, och där var dom i stort sett opåverkade.
Mitt äldsta är också helt opåverkat efter 15år, sen om dom håller 40-50-100år det låter jag vara osagt.
Nackdelen är ju att när dom väl går sönder så går det ju inte att laga utan då är det ju byte.
Sen vet jag inte om man ska jämföra ett 100år gammalt Englas fönster mot ett nytt 3glas argon pvc?
Lägg även till hur många gånger träfönstret under samma tid behöver målas och kittas om så tror jag PVC plockar ännu ett poäng
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Lägg även till hur många gånger träfönstret under samma tid behöver målas och kittas om så tror jag PVC plockar ännu ett poäng
Behöver du montera nya PVC fönster 3 gånger under en livslängd av riktiga träfönster så tar nog träfönster de flesta poängerna.

Det du nämner ovan kallas underhåll, om man inte känner att man är sugen på att byta fönster i sin fastighet 2-3 gånger under en livslängd så ska man hålla sig borta från kasetter,PVC och alufönster.
Tjipp
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
R Robin_CG skrev:
Behöver du montera nya PVC fönster 3 gånger under en livslängd av riktiga träfönster så tar nog träfönster de flesta poängerna.

Det du nämner ovan kallas underhåll, om man inte känner att man är sugen på att byta fönster i sin fastighet 2-3 gånger under en livslängd så ska man hålla sig borta från kasetter,PVC och alufönster.
Tjipp
Ja om man vill elda för kråkorna för att hålla varmt så är det en bra lösning att köra trä fönster av klassisk modell.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Ja om man vill elda för kråkorna för att hålla varmt så är det en bra lösning att köra trä fönster av klassisk modell.
Då gör du fel.

Har du sett till att dina tätningslister sitter där de ska så har du inga problem.
Ska du ha bäst isolerförmåga, så du egentligen ha den äldsta modellen med lösa innerbågar. Där har du det ultimata avståndet mellan glasen för att få stillastående luft.
Sen tejpa innerbågar.
Inget som säger att du måste ha 1mm blåst glas i gamla fönster. Kan snäcka dit ett lågemissionsglas i innerbågen på 4mm utan att totalt döda charmen på huset genom att släcka dit livlösa fönster. Och hur lång tid tar det innan detta fönsterbyta betalat av sig för att det fönsterbytet ska va motiverat för en kasett som generellt håller 15-25år.

Skulle kalla det ren miljöförstöring att byta från gamla till nya fönster.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft mina öppningsbara PVC-fönster i 12-13 år. De är inte märkbart påverkade av väder och vind här på västkusten.
Det märks mer på den vita plåtningen, underbleck mm.
Listerna är som nya.
Dessutom har de dubbla lister till skillnad från ett par traditionella Traryd-fönster som jag har i en tillbyggnad.
Gillar dessutom vädringsläget på dessa.
Att jag skulle behöva byta dessa om två år som vissa påstår, tror jag inte ett dugg på.

Man ska tänka på att det finns olika tillverkare och kvalitet precis som det finns med träfönster.
Köper man tokbilligt så finns det ofta en anledning till det låga priset, oavsett fönstertyp.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
R Robin_CG skrev:
Då gör du fel.

Har du sett till att dina tätningslister sitter där de ska så har du inga problem.
Ska du ha bäst isolerförmåga, så du egentligen ha den äldsta modellen med lösa innerbågar. Där har du det ultimata avståndet mellan glasen för att få stillastående luft.
Sen tejpa innerbågar.
Inget som säger att du måste ha 1mm blåst glas i gamla fönster. Kan snäcka dit ett lågemissionsglas i innerbågen på 4mm utan att totalt döda charmen på huset genom att släcka dit livlösa fönster. Och hur lång tid tar det innan detta fönsterbyta betalat av sig för att det fönsterbytet ska va motiverat för en kasett som generellt håller 15-25år.

Skulle kalla det ren miljöförstöring att byta från gamla till nya fönster.
Inte jag som har höga värmekostnaden, bara ser hur många har enorma energikostnaderna i gamla hus. Du kanske skulle hjälpa de istället för kritisera andra lösningar än det du gillar.
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du hittat den livslängden? Det är långt ifrån vad tillverkarna anger.
I mitt hemland Tyskand har man använt PVC-fönster i många decennier och problem på livsläng har inte rapporterats. Dock är dom väldigt fula i mänga svenska hus.
Ekonomin: ja, köp dom.
Värdet på huset: Nej, köp dom inte. Uppskattas inte av framtida köpare.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
B BosseHansson skrev:
Har du någon forskningsrapport på det? Vad är det som går sönder? Att dra alla tillverkare av PVC rakt av i sopkorgen känns sådär. Träfönster idag i utsatt läge är inge kul och kräver en del underhåll. Aluminium på utsidan är sällan en vacker lösning om man vill ha klassiskt utseende och var köper man alla clips som går sönder efter 5år när glasrutan gått sönder som skall bytas?
Jag tycker @BosseHansson har en vettig tankegång här. PVC i vanligt solljus (UVA/UVB) blir sprött oavsett vad tillverkarna vidhåller.

Min egen plåtslagare, som gjort alla mina plåtarbeten på det numera sålda huset, blev superglad när jag hade inhandlat Elitfönster AFH med alubeklädd utsida.

"-Äntligen några fönster som det går att fästa plåten i, PVC-fönster är jag ruskigt trött på, det blir inte bra"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.