T Thomas_Blekinge skrev:
I mitt hemland Tyskand har man använt PVC-fönster i många decennier och problem på livsläng har inte rapporterats. Dock är dom väldigt fula i mänga svenska hus.
Ekonomin: ja, köp dom.
Värdet på huset: Nej, köp dom inte. Uppskattas inte av framtida köpare.
Beror ju lite på vad det är för hus kan jag tycka...
Har ju själv satt i pvc i mina hyreshus pga att det är underhållsfritt
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag tycker @BosseHansson har en vettig tankegång här. PVC i vanligt solljus (UVA/UVB) blir sprött oavsett vad tillverkarna vidhåller.

Min egen plåtslagare, som gjort alla mina plåtarbeten på det numera sålda huset, blev superglad när jag hade inhandlat Elitfönster AFH med alubeklädd utsida.

"-Äntligen några fönster som det går att fästa plåten i, PVC-fönster är jag ruskigt trött på, det blir inte bra"
Ja men efter hur länge? Pratar vi 20år eller 70?
 
B BosseHansson skrev:
Inte jag som har höga värmekostnaden, bara ser hur många har enorma energikostnaderna i gamla hus. Du kanske skulle hjälpa de istället för kritisera andra lösningar än det du gillar.
:)
Inte vad jag gillar, försöker bara lysa lite klarhet om äldre fönster. Det har pågått en kampanj i Sverige att kasta ut felfria träfönster och sätta in nåt som inte går att underhålla som man sen får kassera.

Den höga värmekostnaden får folk antagligen för dom inte ser efter sitt hus. Inte för att de har träfönster.

Och jag ber om ursäkt om jag framstod som otrevlig, det var inte min mening.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Inte jag som har höga värmekostnaden, bara ser hur många har enorma energikostnaderna i gamla hus. Du kanske skulle hjälpa de istället för kritisera andra lösningar än det du gillar.
Förövrigt så är det precis vad jag gör dagarna i ända. Lagar reparerar och underhåller folks fastigheter, fönster och kyrkor.
 
Krilleman
nino nino skrev:
Ja men efter hur länge? Pratar vi 20år eller 70?
Ja det är ju frågan!

Har du ett helt vanligt 110mm PVC-rör för mark ute i solljus blir det sprött på ett par år. Prova sparka på ett av dessa dagvattenrör som är synliga för solljus i en nybyggd villa. :confused:
Det går fort.

Tex:
Grundläggning för byggnad, byggarbetsplats, entreprenadmaskiner, hus i bakgrunden, dimmig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det är ju frågan!

Har du ett helt vanligt 110mm PVC-rör för mark ute i solljus blir det sprött på ett par år. Prova sparka på ett av dessa dagvattenrör som är synliga för solljus i en nybyggd villa. :confused:
Det går fort.

Tex:
[bild]
Jo men där har du ju felet, det ligger i solen men är gjort för att ligga i mark.
Pvc i fönster är gjorda för att sitta i solen.
Som Tomas skrev i södra Europa så har man använt pvc fönster mycket längre än vi gjort så solen är nog inget problem, tror jag.
Kan man renovera ett träfönster med aluminium beklädnad som har börjat ruttna? Inte så vanligt men det förekommer nog.

Nej man ska absolut inte plocka ur felfria eller renoveringsbara fönster och byta dom, inte mot pvc och inte mot trä iaf inte om man ska tänka på miljön.
Inte heller sparar man speciellt mycket på det i uppvärmningskostnader om dom inte är väldigt dåliga så det blåser rakt in.

Jag har ett 30tal fönster i varierande skick som jag byter ut, mina är gjorda på slutet 50 och skulle absolut vara räddningsbar, iaf merparten, men jag byter fasad och isolerar inåt så jobbet dels med renovering av fönster och allt jobb för att antingen flytta ut dom eller sala på utåt och riva bef fönsterbänk och salning inåt, sätta nytt det blir på tok för mycket jobb då ett pvc fönster kostar ca 3000 och håller enl internet i 35-40år utan underhåll.
 
Krilleman
nino nino skrev:
Jo men där har du ju felet, det ligger i solen men är gjort för att ligga i mark.
Pvc i fönster är gjorda för att sitta i solen.
Som Tomas skrev i södra Europa så har man använt pvc fönster mycket längre än vi gjort så solen är nog inget problem, tror jag.
Kan man renovera ett träfönster med aluminium beklädnad som har börjat ruttna? Inte så vanligt men det förekommer nog.

Nej man ska absolut inte plocka ur felfria eller renoveringsbara fönster och byta dom, inte mot pvc och inte mot trä iaf inte om man ska tänka på miljön.
Inte heller sparar man speciellt mycket på det i uppvärmningskostnader om dom inte är väldigt dåliga så det blåser rakt in.

Jag har ett 30tal fönster i varierande skick som jag byter ut, mina är gjorda på slutet 50 och skulle absolut vara räddningsbar, iaf merparten, men jag byter fasad och isolerar inåt så jobbet dels med renovering av fönster och allt jobb för att antingen flytta ut dom eller sala på utåt och riva bef fönsterbänk och salning inåt, sätta nytt det blir på tok för mycket jobb då ett pvc fönster kostar ca 3000 och håller enl internet i 35-40år utan underhål
Jo visst är det så, det kan vara skillnad på PVC-rör som är tillverkade för att ligga i mark och PVC-fönster som är tillverkade att monteras i direkt solljus. Men man måste ju även då ställa sig frågan vilken konstig kemi-blandning dessa innehåller för att tåla direkt solljus?!

Plaster som vi i Sverige "förr" använde är ju bannlysta idag, men dom stod emot direkt solljus utan att blekna...

Även kan man ju undra hur är det med påverkan kontra tyskt klimat och svenskt klimat rent temperaturmässigt?

Jag är allergisk mot PVC-fönster som du märker.
Har en måg som monterat PVC-fönster, framtiden får visa om det var rätt eller fel.

Jag är fortsättningsvis väldigt skeptisk tråkigt nog!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B
Ja pvc fönster med dålig livslängd är nog mest en myt. Kanske fanns lite sanning i det från början innan man fått till rätt tillsatser. Det är extremt vanligt med pvc fönster söderut.

Däremot hör man ju om träfönster med trä som håller dåligt.

Mina pvc fönster på garaget ser ut som dagen de installerades i alla fall, trots att de är 10+år. Ser ingen skillnad på norr och södermonterade fönster.

Jag skulle säga att det är klart mindre underhåll med pvc, jämfört med trä. Däremot estetiken är generellt sämre med plast. Finns karmar som är lite smalare, och olika tillverkare har olika karmar så man bör kolla runt på fönstren hur de ser ut i verkligheten innan man köper pvc.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Krilleman
B BSOD skrev:
Däremot hör man ju om träfönster med trä som håller dåligt.
Konstigt!

Träfönster är det ju det vi har haft i Sveriges klimat sedan urminnes tider.
 
Krilleman
B BSOD skrev:
Ja pvc fönster med dålig livslängd är nog mest en myt. Kanske fanns lite sanning i det från början innan man fått till rätt tillsatser. Det är extremt vanligt med pvc fönster söderut
Plastleksaker som vi i Sverige hade "förr" har även jag. Dom är inte ens solblekta än i dagens datum med dess kem-tillsatser.

Problemet är ju att dessa tillsatsämnen är bannlysta i Sverige numera.

Är vi på väg att återgå till liknande ämnen för att upprätthålla PVC i direkt solljus numera, bara för att dessa är godkända i sydligare länder?

En väldig adekvat fråga!
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
H
J Jenny Hammarström skrev:
Vi ska genomföra ett fönsterbyte på mina föräldrars villa i Dalarna. Överväger PVC fönster, både av ekonomiska och praktiska skäl. Läste denna artikel om PVC fönster, tyckte det gav mycket bra info men någon som har erfarenhet?
Föredrar Aluminium. Vi satte in ELITFÖNSTER för ca 12 år sedan, läste många tester och rekommendationer, att fönstren stängde ute ljud var också viktigt för oss. Vi är nöjda. Sen är det ju en prisfråga. Googla och läs tester.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Konstigt!

Träfönster är det ju det vi har haft i Sveriges klimat sedan urminnes tider.
Skillnaden är att man då la en hel del tid på att välja ut bra virke. Det är extrem skillnad på träbit och träbit.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är att man då la en hel del tid på att välja ut bra virke. Det är extrem skillnad på träbit och träbit.
Skillnaden förr är även att man förstod värdet av underhåll.
Man köpte/tillverkade något som skulle hålla för lång tid av bra material men med fokus på korrekt underhåll av lika värde.

Idag ska det vara underhållsfritt med rätt blandning av kemikalier från länder söderut.

?! :thinking:
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Skillnaden förr är även att man förstod värdet av underhåll.
Man köpte/tillverkade något som skulle hålla för lång tid av bra material men med fokus på korrekt underhåll av lika värde.

Idag ska det vara underhållsfritt med rätt blandning av kemikalier från länder söderut.

?! :thinking:
Fast nu killgissar du ju bara :D
Jag har ingen aning om innehållet i pvc till fönster och det tror jag inte du heller har men det är en gissning från min sida.

Det är ju lite samma sak med träfönster, färgen som användes för 30år sen får inte användas idag. Med dagens färg hade kanske inte det funnits 100år gamla fönster...


Men visst har du rätt i att idag vill ingen underhålla, det är billigare att byta ut.
Jag gillar inte pvc fönster heller nå vidare utseende mässigt.
 
Krilleman
nino nino skrev:
Fast nu killgissar du ju bara :D
Jag har ingen aning om innehållet i pvc till fönster och det tror jag inte du heller har men det är en gissning från min sida.

Det är ju lite samma sak med träfönster, färgen som användes för 30år sen får inte användas idag. Med dagens färg hade kanske inte det funnits 100år gamla fönster...


Men visst har du rätt i att idag vill ingen underhålla, det är billigare att byta ut.
Jag gillar inte pvc fönster heller nå vidare utseende mässigt.
Du dementerar mitt svar, fast du samtidigt bekräftar det.
Jag finner det smått underhållande på en tisdagskväll! ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.