P paralun skrev:
Jo förvisso men verkningsgraden för att tillvarata överskottsvärmen är nog mycket dålig på årsbasis för annars så skulle man säkerligen ha satsat på en återvinning för länge sedan. Ett växthus ser jag när jag Googlar, sen blev det inte så mycket mer än funderingar.
Nja, verkningsgraden för Luleå Energi för att ta tillvara överskottsvärmen i datacentrets kylvatten är väl precis densamma året runt. Vad skulle skilja?

Kan du vara konkret i det som orsakar skillnad i verkningsgrad.


(Att man inte gjort något hittills lär bero på att man får sig all värme man behöver från SSAB).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, verkningsgraden för Luleå Energi för att ta tillvara överskottsvärmen i datacentrets kylvatten är väl precis densamma året runt. Vad skulle skilja?

Kan du vara konkret i det som orsakar skillnad i verkningsgrad.


(Att man inte gjort något hittills lär bero på att man får sig all värme man behöver från SSAB).
Jo hittade en gammal artikel och enligt NCC som byggde så går det inte.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/facebook-hojer-temperaturen
 
Det framgår i artikeln att ”kunden” valt en lösning som gör att det inte går att återvinna och då blir det svårt såklart.

Någon (stat eller markägare eller annan) borde sätta det som krav när de byggs i närheten av städer.

Vet att några DC runt Stockholm har anslutit sig mot fjärrvärme nätet och får betalt för värmen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Subventionerad el där spillvärmen sen bara ventileras ut... Svenska politiker är riktiga stjärnor
 
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Tillverkade man bronsföremål på samma sätt som järngrejer alltså?
Jag snackade endast om järnframställning.
Den vanligaste åsikten är att det var Hettiterna som först bemästrade järnframställning. Men det är en åsikt som inte är helt obestridd eller okontroversiell.
Det finns vissa belägg att hantverket uppstod redan innan, utav Hattierna, men att Hettiterna utvecklade det till sådan skala att det först då kunde börja anses vara allmänt förekommande.

Men det är dock sant att båda dessa folkslag är bronsåldersfolk, man drar strecket till järnåldern lite senare, först när järnets användning både blivit mer spritt och större.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo hittade en gammal artikel och enligt NCC som byggde så går det inte.
[länk]
Jag ser inte att du svarar på frågan du fick. Dvs: "Kan du vara konkret i det som orsakar skillnad i verkningsgrad."

Den är helt obesvarad.


Ang artikeln så får man ju försöka förstå vad som står.

Dels står "Facebook ser inte någon tänkbar användning av överskottsvärmen. Behovet av fjärrvärme är redan tillgodosett i Luleå, och det finns inte plats för exempelvis växthus eller andra industrier nära serverhallarna."

Dvs, det finns ingen som är intresserad av värmen.
Och då spenderar naturligtvis inte FB på något som ingen vill ha.


MEN. När Luleå Energi tappar värmen från SSAB lär det väl bli annat ljud i källan därifrån.
Och då lär FB gå med på att dom kopplar på en VP som driver upp temperaturen till ånga, som går genom en värmeväxlare till fjärrvärmen.
Tar Luleå energi all värme så kan FB's VP och fläktar stå still.

(Dagens lösning lär vara så att FB har en VP som tar upp värmen i kylvattnet via en förångare, och sedan låter det gå genom en kondensator som fläktar står och blåser på. Och den behöver fortsatt finnas ifall Luleå Energi inte kan ta upp allt. T ex om deras VP är trasig. Så det som behöver göras är en tillbyggnad).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
J Jeppson skrev:
Nja, datacenter har kylbehov 24/7/365 så någon fjärrvärme för att värma hallarna med är knappast troligt. Dock så kan det behövas värme till kontor och annat.
Facebooks datacenter i Luleå har förlagts där av tre tydliga skäl.
1. Svalare klimat året om - minskat kylbehov för serverhallen (datorhallen behöver aldrig värmas, utan bara kylas)
2. Billig el (i SE1)
3. En bra infrastruktur för internet i Luleå.

Sidoskäl kan ha varit närheten till Universitet, bidrag för bygget och lite annat, men det var aldrig avgörande.

Man återvinner inte ett skit av värmen från datorhallen. Den ansågs ha för låg temperatur för att vara användbar för tillräckligt ekonomisk återvinning. Det skulle krävts värmepumpslösningar osv.

I Luleå skulle man alltså mycket hellre försöka återvinna värme från något av de varmare platserna inne på SSAB.
Men det är inte heller lönsamt, ty Lukabs anläggning, som eldar de olika gaserna från SSAB's processer har mer värme över än vad hela Luleå behöver.
Man har faktiskt projekterat en fjärrvärmeledning till Boden, 4 mil bort, för att kunna sälja mer energi, och inte behöva dumpa så mycket.
Men den ansågs inte lönsam, särskilt som Boden redan hade ett eget fjärrvärmeverk som eldat skogsavfall.
 
D daVinci skrev:
Jag ser inte att du svarar på frågan du fick. Dvs: "Kan du vara konkret i det som orsakar skillnad i verkningsgrad."

Den är helt obesvarad.


Ang artikeln så får man ju försöka förstå vad som står.

Dels står "Facebook ser inte någon tänkbar användning av överskottsvärmen. Behovet av fjärrvärme är redan tillgodosett i Luleå, och det finns inte plats för exempelvis växthus eller andra industrier nära serverhallarna."

Dvs, det finns ingen som är intresserad av värmen.
Och då spenderar naturligtvis inte FB på något som ingen vill ha.


MEN. När Luleå Energi tappar värmen från SSAB lär det väl bli annat ljud i källan därifrån.
Och då lär FB gå med på att dom kopplar på en VP som driver upp temperaturen till ånga, som går genom en värmeväxlare till fjärrvärmen.
Tar Luleå energi all värme så kan FB's VP och fläktar stå still.

(Dagens lösning lär vara så att FB har en VP som tar upp värmen i kylvattnet via en förångare, och sedan låter det gå genom en kondensator som fläktar står och blåser på. Och den behöver fortsatt finnas ifall Luleå Energi inte kan ta upp allt. T ex om deras VP är trasig. Så det som behöver göras är en tillbyggnad).
Jo du får väl rita ihop något och Facebook använder då evaporativ kyla samt frikyla som klimatet bjuder på.
https://www.condair.se/m/0/facebook-se-1-1.pdf
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Facebooks datacenter i Luleå har förlagts där av tre tydliga skäl.
1. Svalare klimat året om - minskat kylbehov för serverhallen (datorhallen behöver aldrig värmas, utan bara kylas)
2. Billig el (i SE1)
3. En bra infrastruktur för internet i Luleå.

Sidoskäl kan ha varit närheten till Universitet, bidrag för bygget och lite annat, men det var aldrig avgörande.

Man återvinner inte ett skit av värmen från datorhallen. Den ansågs ha för låg temperatur för att vara användbar för tillräckligt ekonomisk återvinning. Det skulle krävts värmepumpslösningar osv.

I Luleå skulle man alltså mycket hellre försöka återvinna värme från något av de varmare platserna inne på SSAB.
Men det är inte heller lönsamt, ty Lukabs anläggning, som eldar de olika gaserna från SSAB's processer har mer värme över än vad hela Luleå behöver.
Man har faktiskt projekterat en fjärrvärmeledning till Boden, 4 mil bort, för att kunna sälja mer energi, och inte behöva dumpa så mycket.
Men den ansågs inte lönsam, särskilt som Boden redan hade ett eget fjärrvärmeverk som eldat skogsavfall.
Instämmer med det du skriver.

Det jag känner till är att flera har börjat projektera kyla med värmepumpar som man ”vänder” och då får man den kalla sidan till hallarna och den varma sidan mot FJV nätet, i ett projekt som jag varit delaktig i så levererar den varma sidan mellan 70-80 grader ut på nätet.

Dock ska det tilläggas att under den kalla tiden på året så kör man frikyla via kondensorfläktar istället.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag snackade endast om järnframställning.
Den vanligaste åsikten är att det var Hettiterna som först bemästrade järnframställning. Men det är en åsikt som inte är helt obestridd eller okontroversiell.
Det finns vissa belägg att hantverket uppstod redan innan, utav Hattierna, men att Hettiterna utvecklade det till sådan skala att det först då kunde börja anses vara allmänt förekommande.

Men det är dock sant att båda dessa folkslag är bronsåldersfolk, man drar strecket till järnåldern lite senare, först när järnets användning både blivit mer spritt och större.
Är den allmänna uppfattningen bland arkeologer att hettiterna behärskade järnframställning? Jag har, vilket nog framgick, alltid sett hettiterna som tillhörande bronsåldern och att någon annan började med järnframställning senare.

/Icke-arkeologen pmd
 
D daVinci skrev:
Ett "hinder" är nog att kylvattnet från datacenter inte är speciellt varmt. Kanske 30 grader?
Medan fjärrvärmen ligger mycket högre.

En VP skulle gå att använda, men de blir nog ganska dyra när det skall upp i temperatur. Dock blir det väl billigare än att värma vattnet med el. Och datacentret kan ju betala någon slant för att dom slipper då kyla med el.
(Ifall VP'n kan dra ned till lagom temp. Det är ju så också att VP'n måste då gå precis hela tiden. Den får ju inte stanna bara för att det inte finns behov av varmvatten. Det där går ju att lösa, men det det blir en mer komplicerad lösning och AVTAL).
"Ganska dyra"? Du, i Göteborg har de värmepumpar för att återvinna värmen i avloppsvattnet från reningsverket innan det skickas ut i älven. Hur varmt tror du det är? Inga 30 grader iaf. Det går sedan in i fjärrvärmesystemet. (Vet ej om det sedan toppvärms med biobränsle eller ej)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Facebooks datacenter i Luleå har förlagts där av tre tydliga skäl.
1. Svalare klimat året om - minskat kylbehov för serverhallen (datorhallen behöver aldrig värmas, utan bara kylas)
2. Billig el (i SE1)
3. En bra infrastruktur för internet i Luleå.

Sidoskäl kan ha varit närheten till Universitet, bidrag för bygget och lite annat, men det var aldrig avgörande.

Man återvinner inte ett skit av värmen från datorhallen. Den ansågs ha för låg temperatur för att vara användbar för tillräckligt ekonomisk återvinning. Det skulle krävts värmepumpslösningar osv.

I Luleå skulle man alltså mycket hellre försöka återvinna värme från något av de varmare platserna inne på SSAB.
Men det är inte heller lönsamt, ty Lukabs anläggning, som eldar de olika gaserna från SSAB's processer har mer värme över än vad hela Luleå behöver.
Man har faktiskt projekterat en fjärrvärmeledning till Boden, 4 mil bort, för att kunna sälja mer energi, och inte behöva dumpa så mycket.
Men den ansågs inte lönsam, särskilt som Boden redan hade ett eget fjärrvärmeverk som eldat skogsavfall.
Nummer ett stämmer ju inte riktigt, kusten från Skellefteå till Haparanda ligger ofta i topp värmenmässigt på sommaren. Man måste därför ha lika bra kylning där som i Skåne. Däremot är det färre varma dagar på sommaren där än i söder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men trängsta snittet är ju öst-väst i SE3 där Sverige ville ha ett avsteg men Acer sa Nej.
Kommer nog flera kommentarer om det här och om det är riktigt satsade pengar? Klart dyrt!
Notera att Sverige har fått ett undantag för just det flödet i form av en summaallokering som ofta är kraftigt begränsande för exportflöden (för morgondagen ligger SE3->DK1+NO1 på ca 330 MW max export men ca 2750 MW max import).
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Är den allmänna uppfattningen bland arkeologer att hettiterna behärskade järnframställning? Jag har, vilket nog framgick, alltid sett hettiterna som tillhörande bronsåldern och att någon annan började med järnframställning senare.

/Icke-arkeologen pmd
Jag försökte faktiskt kolla lite vad jag kunde hitta om detta.
Och det finns en del spretande åsikter, t.ex. att man faktiskt inte har funnit så väldigt mycket järnföremål från Hettiterna/i deras rikes gränser.
Även att man funnit föremål som daterats som äldre, samt att när väl järnet börjat framställas så verkar det ganska snabbt blivit spritt över en större region än Hettiternas rike.

Så jag drar slutsatsen att det inte är konsensus bland arkeologer och historiker.

Men oavsett detta, så finns det på många ställen där det bara väldigt helt enkelt framställs som att järnframställning uppfanns av Hettiterna.
Bl,a på dessa siter
https://varldenshistoria.se/kultur/arkeologi/jarnaldern-den-hemliga-metallen-som-forandrade-varlden
https://popularhistoria.se/vetenskap/metall-till-nytta-och-noje
https://www.sollero-hembygd.se/artiklar/jarnframstallning-och-smide-i-gamla-tider/

Men det går lätt att hitta andra ställen där denna enkla sanning problematiseras lite mer.


På tal om historia, så kan det vara kul att inse att vi lever fortfarande i järnåldern.
(Men samtidigt i IT-åldern, i rymdåldern, osv)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
För jag undrar om det är någon som vet var man hittar historiska elpriser.
Ja såpass historiska att de är från innan den avreglerade marknaden och Nordpools elbörs.
Dvs före 1996.
Jag har inte längre svart bälte i googling, utan har tydligen startat om och har kommit till gult än så länge.

Jag stötte på någonstans att elpriset 1978 blev satt till 24 öre/kWh pga låga nivåer i dammarna, som ett exempel.
Man hade kanske olika elpris också beroende på vilken nätägare man hade?
Jag lyfter denna fråga igen.
Om någon vet var man kan hitta historiska elpriser pre 1996.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.