273 369 läst · 5 439 svar
273k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Tycker?A ajn82 skrev:
Subvention har en betydelse. Det handlar inte om tyckande.
Bidrag skulle jag kunna gå med på. Då betalar någon ut något i vart fall.J Jeppson skrev:
Menar du på allvar att du blir subventionerad när du köper något på REA eller extrapris.J Jeppson skrev:
Om du svarar ja på det har du inte alls förstått termens innebörd.
Det har jag väl varit väldigt tydlig på ovan.J Jeppson skrev:
Förstår du inte vad jag skriver där. Det är väldigt enkla ord.
Wikipedia har den här definitionen.
Subvention, från franskans 'subvention' av latinets 'subvenire' som betyder "bistå", är ett (ofta statligt) ekonomiskt stöd med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst. Ordet används också som bidrag i andra sammanhang.
Subventioner som används i samhällsekonomiskt syfte kan värderas med antagandet att konsumenternas efterfrågan inte uppnår produktionskostnaden och utbudet. Differens av värdet i termer av välfärdsökning och kostnaden för subventionen avgör ifall subventionen ger en nettovärdeökning till samhället eller ej.[1]
Subventioner kan användas istället för att helt överta en verksamhet, som till exempel vid massvaccinationen mot svininfluensa där man subventionerade vaccinet.[1]
Subvention, från franskans 'subvention' av latinets 'subvenire' som betyder "bistå", är ett (ofta statligt) ekonomiskt stöd med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst. Ordet används också som bidrag i andra sammanhang.
Subventioner som används i samhällsekonomiskt syfte kan värderas med antagandet att konsumenternas efterfrågan inte uppnår produktionskostnaden och utbudet. Differens av värdet i termer av välfärdsökning och kostnaden för subventionen avgör ifall subventionen ger en nettovärdeökning till samhället eller ej.[1]
Subventioner kan användas istället för att helt överta en verksamhet, som till exempel vid massvaccinationen mot svininfluensa där man subventionerade vaccinet.[1]
Om de istället hade betalt samma energiskatt som andra men fått utbetalt 30 öre per förbrukad kWh från staten, hade du ansett det vara en subvention då?D daVinci skrev:Tycker?
Subvention har en betydelse. Det handlar inte om tyckande.
Bidrag skulle jag kunna gå med på. Då betalar någon ut något i vart fall.
Menar du på allvar att du blir subventionerad när du köper något på REA eller extrapris.
Om du svarar ja på det har du inte alls förstått termens innebörd.
Det har jag väl varit väldigt tydlig på ovan.
Förstår du inte vad jag skriver där. Det är väldigt enkla ord.
Nej, det är fortfarande bara minskad stöld.A ajn82 skrev:
Man får bestämma sig för om minskad stöld är subvention. Vi verkar vara några få som menar att det inte är subvention. Och flera som ser minskat svinn för ICA som en subvention från snattarnas sida. Finns inte en chans att jag har någon acceptans för ert tänkeri på den här punkten.
Språkets användning förändras ständigt. Ordet skattesubvention används oftast på det sätt som de flesta använder det i den här tråden. Att du har en annorlunda definition spelar ingen roll på det hela taget. Att försöka omvända de svenskspråkiga till ett annat språkbruk är att slåss mot väderkvarnar, såvida man inte har det stora inflytande som teveserier och liknande har.D daVinci skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg