D Daniel 109 skrev:
Så böcker, tidningar och skidliftar är andra exempel på subventionerade saker med andra ord.
Inte om alla betalar samma skatt på samma produkt.
 
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Om någon betalar lägre skatt än alla andra så tycker de flesta av oss att det är en subvention
Tycker?
Subvention har en betydelse. Det handlar inte om tyckande.

J Jeppson skrev:
Subvention innebär bidrag
Bidrag skulle jag kunna gå med på. Då betalar någon ut något i vart fall.
J Jeppson skrev:
eller sänkt pris på en vara eller tjänst
Menar du på allvar att du blir subventionerad när du köper något på REA eller extrapris.

Om du svarar ja på det har du inte alls förstått termens innebörd.
J Jeppson skrev:
hur kan du påstå att det inte är en subvention?
Det har jag väl varit väldigt tydlig på ovan.
Förstår du inte vad jag skriver där. Det är väldigt enkla ord.
 
Tror du inte förstår, du kan ju leta upp vad ordet innebär, eller är det för mycket begärt?
 
Wikipedia har den här definitionen.

Subvention, från franskans 'subvention' av latinets 'subvenire' som betyder "bistå", är ett (ofta statligt) ekonomiskt stöd med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst. Ordet används också som bidrag i andra sammanhang.
Subventioner som används i samhällsekonomiskt syfte kan värderas med antagandet att konsumenternas efterfrågan inte uppnår produktionskostnaden och utbudet. Differens av värdet i termer av välfärdsökning och kostnaden för subventionen avgör ifall subventionen ger en nettovärdeökning till samhället eller ej.[1]
Subventioner kan användas istället för att helt överta en verksamhet, som till exempel vid massvaccinationen mot svininfluensa där man subventionerade vaccinet.[1]
 
D daVinci skrev:
Tycker?
Subvention har en betydelse. Det handlar inte om tyckande.


Bidrag skulle jag kunna gå med på. Då betalar någon ut något i vart fall.

Menar du på allvar att du blir subventionerad när du köper något på REA eller extrapris.

Om du svarar ja på det har du inte alls förstått termens innebörd.

Det har jag väl varit väldigt tydlig på ovan.
Förstår du inte vad jag skriver där. Det är väldigt enkla ord.
Om de istället hade betalt samma energiskatt som andra men fått utbetalt 30 öre per förbrukad kWh från staten, hade du ansett det vara en subvention då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Om de istället hade betalt samma energiskatt som andra men fått utbetalt 30 öre per förbrukad kWh från staten, hade du ansett det vara en subvention då?
Nej, det är fortfarande bara minskad stöld.

Man får bestämma sig för om minskad stöld är subvention. Vi verkar vara några få som menar att det inte är subvention. Och flera som ser minskat svinn för ICA som en subvention från snattarnas sida. Finns inte en chans att jag har någon acceptans för ert tänkeri på den här punkten.
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
Så du tänker att skattebetalarna subventionerar dig om du köper mat, går på restaurang eller bor på hotell.
Det har jag inte funderat över. Hur räknar du för att komma till en sådan slutsats?
 
P
D daVinci skrev:
??
Det finns oändligt med jobb. Värdet av det är 0 och intet.
Potentiella arbeten/anställningar är förvisso inte värda något i sig, men för staten och kommunerna är de värda en del i skatteintäkter om de realiseras.
 
P
D daVinci skrev:
Subvention har en betydelse. Det handlar inte om tyckande.
Språkets användning förändras ständigt. Ordet skattesubvention används oftast på det sätt som de flesta använder det i den här tråden. Att du har en annorlunda definition spelar ingen roll på det hela taget. Att försöka omvända de svenskspråkiga till ett annat språkbruk är att slåss mot väderkvarnar, såvida man inte har det stora inflytande som teveserier och liknande har.
 
P pmd skrev:
Det har jag inte funderat över. Hur räknar du för att komma till en sådan slutsats?
Oh, no, det är ju vad du påstår. Differentierade skattesatser vill du påstå innebär en subvention.
 
P
Har alla de exempel du gav lägre moms än standardmomsen?
I så fall är det nog rimligt att använda ordet skattesubvention enligt normalt språkbruk.
 
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har alla de exempel du gav lägre moms än standardmomsen?
I så fall är det nog rimligt att använda ordet skattesubvention enligt normalt språkbruk.
Tänk vad detta engagerar i Sverige..
 
P pmd skrev:
Har alla de exempel du gav lägre moms än standardmomsen?
I så fall är det nog rimligt att använda ordet skattesubvention enligt normalt språkbruk.
Barnens veckopeng är då subventionerad.
 
Var är @djac när hans syn på subventioner som omväxling är relevant? 😉
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Barnens veckopeng är då subventionerad.
Vem subventionerar barnens veckopeng?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.