D daVinci skrev:
de som menar att det är så billigt att bygga kärnkraftverk och refererar till kostnaden på 60-70 talen.
Finns de som seriösa aktörer? Min bild är att de flesta seriösa bedömare menar att det blir relativt dyrt att bygga ny kärnkraft, men billigare än att inte göra det om vi vill ha konstant tillgång på rimliga mängder el.

För alternativen är ju inte direkt att bara bygga kraftproduktion som är billig när den producerar, utan att jämte den bygga massiv ny lagrings- och överföringskapacitet.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo projektnamn Nord-Syd
[länk]

Oklart hur det hjälper SE4 på något avgörande sätt??
Om inte flaskhalsen sitter mellan SE2 och SE3 så bör ju SE4 gynnas. Särskilt om man gör om områdena så att allt utom Mälardalen i SE 3 flyttas till SE4, då hamnar ju kabeln i SE4...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om inte flaskhalsen sitter mellan SE2 och SE3 så bör ju SE4 gynnas. Särskilt om man gör om områdena så att allt utom Mälardalen i SE 3 flyttas till SE4, då hamnar ju kabeln i SE4...
Mjou, kanske blir så och förmodligen så kan Norge lättare transitera sin vattenkraft från norr?
Men trängsta snittet är ju öst-väst i SE3 där Sverige ville ha ett avsteg men Acer sa Nej.
Kommer nog flera kommentarer om det här och om det är riktigt satsade pengar? Klart dyrt!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns de som seriösa aktörer?
Inga seriösa. Hävdar man det är man oseriös. Men dom existerar ju som individer.
Min bild är att de flesta seriösa bedömare menar att det blir relativt dyrt att bygga ny kärnkraft
Det har gjorts estimat lite här och var. Även om dom landar lite olika så indikerar dom ju en ungefärlig kostnadsnivå.

För alternativen är ju inte direkt att bara bygga kraftproduktion som är billig när den producerar
Kraftproduktionen kostar mest hela tiden. En del har dock inte intäkter hela tiden.
Men så länge de är lönsamma så lär de byggas.

Och det kan ju leda till varierande elpriser. (Och den som har issues med det kan ju ordna ett fastpriskontrakt).
Men varierande elpriser ger ju upphov till business case i form av lagring. Vilket då plattar ut elpriset över tiden.

Låter man bara marknaden rulla på så får vi alltid el, och dessutom till minimala priser.
(Inses lätt, iom att ifall någon kan leverera billigare så kommer någon att göra det, varvid priset sjunker).

Statens regleringar och skatter driver däremot upp elpriset.

D daVinci skrev:
Låter man bara marknaden rulla på
Och vad är sannolikheten att det sker?

Mikael_L
Jag är inte ute efter att kicka igång denna tråd igen.
Men jag valde en tråd med många deltagare som avhandlar elpris.

För jag undrar om det är någon som vet var man hittar historiska elpriser.
Ja såpass historiska att de är från innan den avreglerade marknaden och Nordpools elbörs.
Dvs före 1996.
Jag har inte längre svart bälte i googling, utan har tydligen startat om och har kommit till gult än så länge.

Jag stötte på någonstans att elpriset 1978 blev satt till 24 öre/kWh pga låga nivåer i dammarna, som ett exempel.
Man hade kanske olika elpris också beroende på vilken nätägare man hade?

Redigerat:
Mikael_L
Här kan vi se att 1980 (eller kanske 1979) så verkar en kWh kostat 27-29 öre/kWh + skatt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För jag undrar om det är någon som vet var man hittar historiska elpriser.
Ja såpass historiska att de är från innan den avreglerade marknaden och Nordpools elbörs.
Graf över totala elpriset i Sverige från 1970 till 2012, inklusive nätavgift, eltjänster, utsläppsrätter, elcertifikat, skatt och moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://mb.cision.com/Public/1714/9373594/aa51a14e233b4571.pdf

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
[bild]

[länk]
Ja den där har jag hittat faktiskt.

Jag skulle gärna hitta något i tabellform.
Sen får jag inte ihop data i denna grafen mot de fåtal punkter jag hittat i andra källor, så jag svävar forfarande i en ovisshet om vilket pris det var.

Men denna känns som det bästa hittills. 👍

Mikael_L
Den grafen är lite intressant, för de skriver "beräknat för en villa med elvärme", och det var nog så, att tariffsystemet hade en massa olika tariffer beroende på hur man använde el och hur mycket..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här kan vi se att 1980 (eller kanske 1979) så verkar en kWh kostat 27-29 öre/kWh + skatt.
Intressant, undrar vad en plastfrihandelsliberal anser om detta? :
Det är synnerligen viktigt att Norrlands råvaror utnyttjas för att stimulera
till industriinvesteringar som leder till vidareförädling i Norrland. Elproduktionen
bör även ses som en sådan råvara som genom att utnyttjas i exempelvis
processindustri förädlas och ger sysselsättning både direkt och indirekt och
därigenom ger ökade ekonomiska resurser inom Norrland. Elproduktionen i
Norrland borde därför i högre grad utnyttjas i Norrland i stället för att
överföras till sydligare delar av vårt land.

För att stimulera speciellt energikrävande industri att etablera sig närmare
överskottselproduktionen, alltså i Norrland, borde differenserna mellan
elkostnaderna i olika delar av landet göras större.

Jag såg en notis om att Luleås fjärrvärmenät snart (om sex år) blir av med den enda värmekällan, SSABs masugn. När man går över till vätgas så blir värme överskottet mycket mindre. Luleå behöver därför skaffa sig många källor för värmen i staden och Facebooks överskottsvärme är en av dessa (det har dock varit svårt att komma till skott där).

Detta är ju en oväntad effekt av att man börjar använda mer el i industrin, man blir av med värmen till hushållen också. Ytterligare elförbrukning att vänta? Eller kan man få ned priserna på värmeåtervinning från spridda källor så att den kan konkurrera prismässigt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den grafen är lite intressant, för de skriver "beräknat för en villa med elvärme", och det var nog så, att tariffsystemet hade en massa olika tariffer beroende på hur man använde el och hur mycket..
Man kunde ha abonnemang så elen var billigare på natten, då fick man två elmätare, en mätte billig el och en som mätte dyr. Tror att de senare blev ihopslagna till en mätare med två räkneverk.

mnils skrev:
Man kunde ha abonnemang så elen var billigare på natten, då fick man två elmätare, en mätte billig el och en som mätte dyr. Tror att de senare blev ihopslagna till en mätare med två räkneverk.
Svärmor har fortfarande både låg och hög taxa. När man separerade nät och el så blev det en del av den rörliga elnätsavgiften istället. Man kan kalla det en form av effekttariff faktiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.