Är just nu i Norrbotten och man har här problem med brist på arbetskraft och man är allvarligt oroade att denna brist kommer att leda till havererade satsningar på fossilfritt stål.

Northvolt i Skellefteå har dock lyckats med kompetensförsörjningen men har dubbla andra problem, dels så är över kapaciteten på batterier nästa år 5x, dels så har man inte fått upp kvalitén i produktionen och har därför väldigt låga siffror rörande levererade batterier. Som kaka på moset så har dessutom flera arbetare i lokalerna dött (främst städare och byggarbetare), så det är riktigt roligt även där.

Samtidigt så planerar man stora vindkraftparker i norra Tornedalen och på andra platser, samtidigt som de befintliga ligger i rekonstruktion.

Nog är det rätt instabilt alltid...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Medelpris på nordpool SE3 senaste året var 49 öre. 61 öre med moms. Men vill jag teckna ett ettårsavtal får jag ett pris på ca 88 öre. Fast pris är långt över medelpris. De som säljer tar ju en risk i prisvariationerna som dom tar betalt för.
Du måste vikta medelpriset också, huvuddelen av förbrukningen sker när priset är högt
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som kaka på moset så har dessutom flera arbetare i lokalerna dött (främst städare och byggarbetare), så det är riktigt roligt även där.
De har inte dött i Nordvolts lokaler. De har dött hemma av oklar anledning, tex i sömnen.
Det är förståss illa ändå och man undrar hur arbetsmiljön är...
 
G
D daVinci skrev:
Medelpris på nordpool SE3 senaste året var 49 öre. 61 öre med moms. Men vill jag teckna ett ettårsavtal får jag ett pris på ca 88 öre. Fast pris är långt över medelpris. De som säljer tar ju en risk i prisvariationerna som dom tar betalt för.
En normal villa (utan pool, kör mycket ac, elbil) gör av med mycket mer på vintern. Jag använder mellan 4 till 7 gånger mer el per månad på vintern än tex maj till juli.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du måste vikta medelpriset också, huvuddelen av förbrukningen sker när priset är högt
Det är ju riktigt att vill man öka noggrannheten får man göra det. Men det blev överkurs för mig då jag inte orkar gräva fram förbrukningen för varje månad. Och det blir för bökigt att räkna i huvudet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
De har inte dött i Nordvolts lokaler. De har dött hemma av oklar anledning, tex i sömnen.
Det är förståss illa ändå och man undrar hur arbetsmiljön är...
Jag syftade naturligtvis på att det är folk som arbetar i lokalerna som har dött. De är anställda vid flera olika bolag, även om åtminstone ett par har varit städare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är ju riktigt att vill man öka noggrannheten får man göra det. Men det blev överkurs för mig då jag inte orkar gräva fram förbrukningen för varje månad. Och det blir för bökigt att räkna i huvudet.
Det brukar väl finnas lätt tillgängligt om du loggar in hos elnätsleverantören.
Exempel från Eon:

Stapeldiagram som visar månadsvis energiförbrukning i kWh och linjediagram som visar genomsnittstemperatur för varje månad, januari till december, från Eon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energiförbrukning per månad från januari till december 2023, med summan 11101 kWh, enligt elnätsleverantören Eon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är just nu i Norrbotten och man har här problem med brist på arbetskraft och man är allvarligt oroade att denna brist kommer att leda till havererade satsningar på fossilfritt stål.
Ser inte att det borde vara ett problem. Borde ha varit klart större för Northvolt. Men dom har ju importerat kompetent personal. T ex från Japan.

Lite kuriosa. Så här ser det ut i USA:
https://media.licdn.com/dms/image/D...t=RlTgCZP4NyRuNUlUNIRb-vYbrmFzIj8ltRzd4fiy2Ko

pacman42 pacman42 skrev:
Northvolt i Skellefteå har dock lyckats med kompetensförsörjningen men har dubbla andra problem, dels så är över kapaciteten på batterier nästa år 5x, dels så har man inte fått upp kvalitén i produktionen och har därför väldigt låga siffror rörande levererade batterier.
Dom har uppenbarligen uppstarts och intrimningsproblem. Är väl i sig inget konstigt för en så stor produktionslina. Möjligen hade dom svårigheter att få tag på folk med rätt kompetens. Handlar mycket om kompetens i de här fallen. Men med tiden så kommer man över detta.

Går kanske dra vissa paralleller med OL3 som tog 25 år från beslut till full drift. En gigafabrik för massproduktion av li-jon batterier kan kanske sägas vara mer komplicerad än OL3.

pacman42 pacman42 skrev:
Samtidigt så planerar man stora vindkraftparker i norra Tornedalen och på andra platser, samtidigt som de befintliga ligger i rekonstruktion.
Hm, är din tanke möjligen att vi först måste få snurr på hjulet innan vi drar ut käppen ur hjulet?

pacman42 pacman42 skrev:
Nog är det rätt instabilt alltid...
Personligen föredrar jag tillväxt framför stabilitet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är just nu i Norrbotten och man har här problem med brist på arbetskraft och man är allvarligt oroade att denna brist kommer att leda till havererade satsningar på fossilfritt stål.

Northvolt i Skellefteå har dock lyckats med kompetensförsörjningen men har dubbla andra problem, dels så är över kapaciteten på batterier nästa år 5x, dels så har man inte fått upp kvalitén i produktionen och har därför väldigt låga siffror rörande levererade batterier. Som kaka på moset så har dessutom flera arbetare i lokalerna dött (främst städare och byggarbetare), så det är riktigt roligt även där.

Samtidigt så planerar man stora vindkraftparker i norra Tornedalen och på andra platser, samtidigt som de befintliga ligger i rekonstruktion.

Nog är det rätt instabilt alltid...
Jo nu ligger Northvolt i Skellefteå, Västerbotten men i regionen har man 40000 lediga jobb.
https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/rapport-40-000-nya-medarbetare-behovs-fram-till-2025.pdf
Skulle det ske en satsning på Hybrit så blir det då Klondyke några år. Sen finns det flera planerade gruvor.
Jag betvivlar att man får så många att flytta norrut utan mer stöd från staten.

Ironi
Varför hålla på med gamla stålverk, flytta eländet till Kina så är det lugnt sedan.
Kvar blir en utskeppningshamn för malm i Narvik för fartyg till Kina.

Vi har ju "två hål i väggen" och tunnelbana tycker Stockholmaren, industri är bara något "skitigt".....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu ligger Northvolt i Skellefteå, Västerbotten men i regionen har man 40000 lediga jobb.
Jesses, du behöver bättre på din läsförståelse enormt mycket. Tom rubriken på dokumentet berättar för dig att du har helt fel Rubriken är: "40 000 nya medarbetare behövs fram till 2025"

Dvs fram till 2025. Rapporten säger exakt inget om hur många lediga jobb som nu finns.
(Inte konstigt att så många reagerar på dina skriverier när det går så fel i din informationsinhämtning).

Sedan är frågan från NÄR fram till 2025 har dom räknat med?
P paralun skrev:
[länk]
Rapporten är gjord av staten. Dom har suttit och fantiserat och klarar inte ens av att få dit ett datum. Men får inte reda på från NÄR. Inte ens så enkla saker klarar staten av. Varför vill någon att staten skall få ha något ansvar alls?

Här pratas om att mellan 2012-2025 pensioneras 40 k pers. Dock är det inte så enkelt att det bara är dessa.
Dock verkar det baserat på den tidsperioden. Det kan alltså vara så att det är mellan 2012-2025 som 40k nya behöver komma in i arbetsmarknaden. En hel del av dessa 40 k kan nog redan ha fyllt på. Och några få saknas fortfarande. Enligt den gamla gissningen då.

Detta översätter således paralun i sin hjärna till att det är 40k lediga jobb nu.


P paralun skrev:
Jag betvivlar att man får så många att flytta norrut utan mer stöd från staten.

Ironi
Varför hålla på med gamla stålverk, flytta eländet till Kina så är det lugnt sedan.
Kvar blir en utskeppningshamn för malm i Narvik för fartyg till Kina.

Vi har ju "två hål i väggen" och tunnelbana tycker Stockholmaren, industri är bara något "skitigt".....
Jag skulle säga tvärtom att det är "lättare" nu att bo i Skellefteå, än för 50 år sedan. Nu finns internet och med ett hål i väggen så förändras livet oerhört.

Då var man begränsad till de butiker som då fanns i staden. Och det var en enorm begränsning. Nu kan man köpa på nätet över hela världen. Och man kan komma över mängder av upplevelser och annat över nätet. Finns inte mycket skäl att bo i Stockholm om man inte har ett arbete där eller knarkar speciella irl upplevelser som bara finns där.

Dock kan man ju se att folk drar sig lite för obygden. Men tar man bara bort akassa och bidrag så kommer folk söka sig dit det finns en utkomst.

Ang fabriker har ju Nvidia inga egna direkt. Så det verkar ju vara ganska framgångsrik att skippa de. Och jobba med utveckling i stället. (Dock har man lagt över mycket av utvecklingen till Indien, så det kan ju diskuteras om det är det som är det framgångsrika). Systemutvecklingen är nog kvar i USA.
 
D daVinci skrev:
Medelpris på nordpool SE3 senaste året var 49 öre. 61 öre med moms. Men vill jag teckna ett ettårsavtal får jag ett pris på ca 88 öre. Fast pris är långt över medelpris. De som säljer tar ju en risk i prisvariationerna som dom tar betalt för.
Självklart. Och de som inte kan garantera leverans får antingen stå för inköpen själva, eller sänka priset på en PPA.
Inget konstigt.
Säg att förväntade snittet är 50 öre. Ett PPA med garanterad leverans hamnar kanske då på 70 öre.
Utan garanterad leverans kanske 30 öre.
Hade vindparkerna haft det senare så skulle de troligen tjänat mer pengar över en 10 årsperiod även ifall snittpriset skenade som vi såg 2023 då och då.
Och jag har svårt att tänka mig att såna PPA inte redan finns på sina håll.
 
D daVinci skrev:
Jesses, du behöver bättre på din läsförståelse enormt mycket. Tom rubriken på dokumentet berättar för dig att du har helt fel Rubriken är: "40 000 nya medarbetare behövs fram till 2025"

Dvs fram till 2025. Rapporten säger exakt inget om hur många lediga jobb som nu finns.
(Inte konstigt att så många reagerar på dina skriverier när det går så fel i din informationsinhämtning).

Sedan är frågan från NÄR fram till 2025 har dom räknat med?

Rapporten är gjord av staten. Dom har suttit och fantiserat och klarar inte ens av att få dit ett datum. Men får inte reda på från NÄR. Inte ens så enkla saker klarar staten av. Varför vill någon att staten skall få ha något ansvar alls?

Här pratas om att mellan 2012-2025 pensioneras 40 k pers. Dock är det inte så enkelt att det bara är dessa.
Dock verkar det baserat på den tidsperioden. Det kan alltså vara så att det är mellan 2012-2025 som 40k nya behöver komma in i arbetsmarknaden. En hel del av dessa 40 k kan nog redan ha fyllt på. Och några få saknas fortfarande. Enligt den gamla gissningen då.

Detta översätter således paralun i sin hjärna till att det är 40k lediga jobb nu.



Jag skulle säga tvärtom att det är "lättare" nu att bo i Skellefteå, än för 50 år sedan. Nu finns internet och med ett hål i väggen så förändras livet oerhört.

Då var man begränsad till de butiker som då fanns i staden. Och det var en enorm begränsning. Nu kan man köpa på nätet över hela världen. Och man kan komma över mängder av upplevelser och annat över nätet. Finns inte mycket skäl att bo i Stockholm om man inte har ett arbete där eller knarkar speciella irl upplevelser som bara finns där.

Dock kan man ju se att folk drar sig lite för obygden. Men tar man bara bort akassa och bidrag så kommer folk söka sig dit det finns en utkomst.

Ang fabriker har ju Nvidia inga egna direkt. Så det verkar ju vara ganska framgångsrik att skippa de. Och jobba med utveckling i stället. (Dock har man lagt över mycket av utvecklingen till Indien, så det kan ju diskuteras om det är det som är det framgångsrika). Systemutvecklingen är nog kvar i USA.
Ironi, nä flytta alla fabriker till USA, Kina samt Indien.

Sen kan vi sitta runt lägereldarna som fattiglappar och drömma om svunna tider.

Men man kan säkert flytta upp en massa Södermalmare till norr om man tänker om!?
 
Enligt DI så görs nu en storsatsning på överföringen mellan SE2 och SE3:
Det är Svenska kraftnäts hittills största enskilda ledningsprojekt med en beräknad slutnota på hela 16 miljarder kronor. Rekordsatsningen innebär att Svenska kraftnät ska bygga ut och modernisera stamnätet för el på den cirka 46 mil långa sträckan från Midskog utanför Östersund till Borgvik en bit från Karlstad
 
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt DI så görs nu en storsatsning på överföringen mellan SE2 och SE3:
https://www.di.se/nyheter/jattesatsningen-16-miljarder-till-nytt-rekordprojekt/

Gamla ledningen rivs. Teknisk livslängd snart uppnådd. Ersätts med 2 ny 400 kV ledningar.
Färdig för inkoppling 2035. (Ifall någon trodde det skulle ske tidigare).

SvK kommer bränna 185 mdr de närmaste 10 åren på transmissionsnätet. Det är gammalt och skrotigt.


Står lite i samma blaska om kärnkraft: https://www.di.se/nyheter/investeringar-pa-50-miljarder-ska-halla-reaktorerna-vid-liv/

Investeringar på uppemot 50 miljarder kronor planeras för att öka livslängden i de fem reaktorerna i Forsmark och Ringhals från 60 till 80 år.
Antagligen ett huvudbry för de som menar att det är så billigt att bygga kärnkraftverk och refererar till kostnaden på 60-70 talen.

Däremot ångrar han inte de omstridda besluten att i förtid stänga Ringhals 1 och 2.
Och de ger väl känslostorm hos en del mer religiösa.
”Ringhals 1 och 2 var äldre reaktorer som av flera skäl inte var rimliga att livstidsförlänga. Till exempel fanns problem med korrosion och Ringhals 1 hade en mycket ovanlig konstruktion och uppfyller inte moderna säkerhetskrav.”
Osagt om det var rätt eller inte, med då känd fakta, så för han iaf ett rationellt resonemang.

80 år blir ganska mycket. Vad var livslängden när de byggdes? Vill minnas att den var ganska kort. 15 år eller något sådant.
I Frankrike är det nog bara 10 år. När de står färdiga får de bara driftstillstånd i 10 år. Eller har varit ska jag väl säga. Vet inte hur det är med Flamanville 3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.