P
Nissens Nissens skrev:
Det visar att du inte har koll. Om man tar extremerna de svarta områdena i NY och ursprungsbefolkningen i reservaten. Tror du på fullt allvar att de inte har stora kulturella skillnader? 🙄

Även inom den vita befolkningen är det stora skillnader. Rasismen är tex betydligt starkare och mer utbredd i södra USA än i norra än idag.
P pmd skrev:
De stora, dominerande, kulturerna är ganska lika i USA.
 
Nissens
Vad nu det har med något att göra. Du förnekade att det finns flera kulturer i USA, vilket det faktiskt gör. Det finns dessutom stora grupper med olika kulturer i USA. Men du har redan visat att du inte har så bra koll, så det är nog klart med det. 😊
 
P
Nej, det har jag inte förnekat.
 
Nissens
P pmd skrev:
Nej, det har jag inte förnekat.
Då får du nog läsa vad du själv skrivit. 😊
 
P
Jag gjorde nyss det och konstaterade att det jag skrev i #4 473 stämmer.
 
Nissens
P pmd skrev:
Jag gjorde nyss det och konstaterade att det jag skrev i #4 473 stämmer.
Det är bara att beklaga att du både glömt och missat det du själv skrivi. 😂
 
P
Nejdå. det är nog du som har missat. Varför ältar du det här, förresten? Är det för att du fick b*nk i tråden om solpaneler på antika hus?
 
P pmd skrev:
Skillnaden mellan sol och vind å ena sidan och kärnkraft å den andra sidan är att det första inte kan producera el konstant medan det andra kan göra det. Så det är skillnad.
En annan skillnad är att sol och vind är billigare än kärnkraft. Därför finns det många som vill betala för att bygga ut sol och vind, men ingen som vill betala för att bygga kärnkraft. Dessutom kan sol och vind byggas nu, medan kärnkraft kanske kan börja byggas om tio år.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
M
B bjorn.abelsson skrev:
En annan skillnad är att sol och vind är billigare än kärnkraft. Därför finns det många som vill betala för att bygga ut sol och vind, men ingen som vill betala för att bygga kärnkraft. Dessutom kan sol och vind byggas nu, medan kärnkraft kanske kan börja byggas om tio år.
Så det är därför de flesta vindkraftparker går med rejäla förluster, för att de är billigare att bygga?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
G
B bjorn.abelsson skrev:
Dessutom kan sol och vind byggas nu, medan kärnkraft kanske kan börja byggas om tio år.
Varför?
 
D
G OMathson skrev:
Varför?
25år då?
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
M mnils skrev:
det är därför de flesta vindkraftparker går med rejäla förluster, för att de är billigare att bygga?
Meningen börjar med "så", vilket indikerar en slutsats.
Men del lär vara många som ser extrema brister i din förmåga till matematisk/logisk slutledning. Låga byggkostnader leder inte till förluster. Något obegripligt hur du och de 2 som ger tummen upp tänker här.

Förluster orsakades av höga elpriser när Frankrike hade 30 trasiga kärnkraftverk.
Många parker säljer till fast pris. Och måste köpa el till marknadspris de timmar dom inte kan producera tillräckligt. Och när elpriset är högt så ger detta förlust.

Det här problemet lär vara borta nu. Lärdomen är väl att det inte går att luta sig mot kärnkraft.
 
P
D daVinci skrev:
Lärdomen är väl att det inte går att luta sig mot kärnkraft.
Det gick bra ganska länge i Sverige. Vad har ändrats?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Av det jag hört från Jan Blomgren är jag allt annat än imponerad. Han tycks ha ett behov av att sälja in sig själv snarare än djup kunskap på området.
Han vet ju betydligt mer än du iaf.
 
D Daniel 109 skrev:
Av det jag hört från Jan Blomgren är jag allt annat än imponerad. Han tycks ha ett behov av att sälja in sig själv snarare än djup kunskap på området.
Jo han har "bara" innehaft en professur i tillämpad kärnfysik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Blomgren_(kärnfysiker)

Men jovisst kan han få vissa att gå i spinn pga sin djupa kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.