275 150 läst · 5 439 svar
275k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Det är förstås bättre att åtgärda buller än att bilister ska få bullra om de bara betalar vad det kostar. Men varför ska inte bilisterna betala kostnaden för bulleråtgärder?P pmd skrev:
Nu gjorde du fel i citatet där. Var jag som skrev detta och inte Daniel.B bjorn.abelsson skrev:kWh har vi massor av, det finns ingen anledning att höja priset på elenergi.
kW har vi däremot stundtals litet ont om. Så det är mer motiverat att höja effektavgiften än att höja energipriset.
Sedan är det ju så att elpriset i Sverige till största delen beror på elpriserna i Danmark och Tyskland. De beror mycket litet på svensk elproduktion eller -användning.
Det handlade om transport. Inte elpris.
Om du kan redogöra för varför kostnaden för transport skulle gå upp får du gärna leverera den. Gäller för andra också.
Som jag har nämnt flera ggr nu, vill man öka ökande efterfrågan med ökad produktion och investerar i ökat kapacitet så leder inte det till ökat pris per enhet.
Jag har dessutom gett exempel på där pris per enhet faller.
Det kommer de inte att få, eftersom vinandet är en ljud som spelas upp i en högtalare i fronten. Om det inte väsnas tillräckligt så blir det en tvåa på besiktningen.P pmd skrev:
Alla som bullrar ska förstås betala för bullrandet om det stör. Det är den som potentiellt blir störd som avgör om den blir störd eller inte.B bjorn.abelsson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Jo, så funkade det förr, kolla på var industriner växte upp, ofta vid forsande vatten. Eller nån reaktor relativt nära stora förbrukare. Solceller, du måste skämta. Förbrukarna här uppe norr gör typ alltid av med mer el när solen lyser med sin frånvaro.K karlmb skrev: