B Boende45 skrev:
1,90 kr per kWh i samtliga elområden i morgon trots återstart av Ringhals reaktor.

Visst, det ska bli ordentligt kallt, men nu har ju de s k experterna lovat låga elpriser i vinter.

Eller menade de att priserna skulle bli lite lägre än förra året?
Elpris"experterna" räknade med att vi inte skulle få vinter i år. Men surprise surprise, i Sverige (och Europa) kan vi faktiskt få vinter.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Förra året räknade jag med 500 öre inkl moms för December. I år hoppas jag på under 200 öre inkl moms i SE4.

kanske sådär 10 år till tills man slipper ha mardrömmar om elräkningen under vintern.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jasså? Vad var fel med priserna innan ?
Problemet var väl snarare att man inte såg framåt och medvetet förstörde den väl fungerande elproduktionen vi hade.

Vi borde ha börjat ersätta våra reaktorer för minst 30 år sedan, stegvis, och underhållit och byggt ut kraftnäten bättre.

Dessutom har man ju medvetet varit inne och petat på saker man inte borde petat på, straffbeskattat fungerande kärnkraft och ÖST pengar över tramskraft som vindkraft och småskaliga solceller.
 
Redigerat:
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är så extremt fel?
Ärligt talat tror jag att du bara trollar angående det här så jag vet inte om det är så stor ide att förklara egentligen.

Men i korthet förstörde man ett väl fungerande kraftförsörjningsystem och påverkade saker man inte förstod sej på med politiska styrmedel.

Man borde ha ersatt våra gamal reaktorer steg för steg redan från 80-90-talet och framåt, återinvesterat vinster i kraftförsörjning och nät, dessutom inte gått med på IDIOTISKA avtal med övriga EU..
 
  • Gilla
Agneta Häggström
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Problemet var väl snarare att man inte såg framåt och medvetet förstörde den väl fungerande elproduktionen vi hade.

Vi borde ha börjat ersätta våra reaktorer för minst 30 år sedan, stegvis, och underhållit och byggt ut kraftnäten bättre.

Dessutom har man ju medvetet varit inne och petat på saker man inte borde petat på, straffbeskattat fungerande kärnkraft och ÖST pengar över transkraft som vindkraft och småskaliga solceller.
Det funkade utmärkt innan Ryssen klev in i kriget. Priserna inom Nordpool var överlag rätt låga. Någon enstaka månad på flera år blev lite dyr, men annars ok. Vi exporterade mer el än någonsin 2022 trots avsaknad av reaktorer. Problem nej.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Ärligt talat tror jag att du bara trollar angående det här så jag vet inte om det är så stor ide att förklara egentligen.

Men i korthet förstörde man ett väl fungerande kraftförsörjningsystem och påverkade saker man inte förstod sej på med politiska styrmedel.

Man borde ha ersatt våra gamal reaktorer steg för steg redan från 80-90-talet och framåt, återinvesterat vinster i kraftförsörjning och nät, dessutom inte gått med på IDIOTISKA avtal med övriga EU..
Okej, så frihandel är en av de saker du tycker är extremt fel. Ja, det är nog en utmaning att få mig att förstå det.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, så frihandel är en av de saker du tycker är extremt fel. Ja, det är nog en utmaning att få mig att förstå det.
Jag noterar att du enbart svarade på min avslutande bisats och ignorerade de huvudsakliga argumenten. Dessutom vred du medvetet tolkningen till något jag inte skrev.

Ungefär som en politiker, eller ett forumtroll.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
De övriga sakerna är saker man så här i efterhand kan hålla med om. Men extremt fel håller jag inte med om att det är.
Att frihandel är fel håller jag dock inte alls med om.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi har fått lära oss att den bistande kapaciteten är en väsentlig faktor till olika priser i olika områden.
Just idag verkar dock nätet ha oändlig överföringskapacitet mellan E1-4 i Sverige, Finland, Estland Lettland, Littauen och två områden i Norge.
Priset är på pricken lika.
Karta över Sverige med eurosymboler och nummer, eventuellt ekonomiska data eller priser representerade regionvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MagHam skrev:
Vi har fått lära oss att den bistande kapaciteten är en väsentlig faktor till olika priser i olika områden.
Just idag verkar dock nätet ha oändlig överföringskapacitet mellan E1-4 i Sverige, Finland, Estland Lettland, Littauen och två områden i Norge.
Priset är på pricken lika.
[bild]
Det beror troligen på en kombination av att vindkraften i Finland (och därmed troligen även i norra Sverige) producerar dåligt, och att norska vattenmagasin inte är så välfyllda. Då räcker inte den billiga produktionen till för att mätta snitten SE2->SE3, FI->SE3 och FI->Estland.

Det som framför allt sticker ut är NO4 längst upp i Norge, som nästan aldrig har den här typen av priser. Deras magasin är dock signifikant under normalnivåerna.
 
Hur har Norge fått så dåliga nivåer på sina vattenmagasin?
 
F
Microsoft har nu bekräftat inköpet av 95 000 m2 mark i Malmö för att börja etablera sitt nyaste datacenter.

https://www.realtid.se/telegram/microsoft-etablerar-datacenter-i-malmo/

Enligt Energimyndigheten ligger medelförbrukningarn för dessa på 100MW vid 50% användning, men det gäller för alla datacenter över 10MW vilket de kallar för "hyper". Microsoft är väldigt tysta med deras faktiska förbrukning men det som jag har hört är att denna kommer ligga lite över detta i förbrukning på grund av kraftigare hårdvara för AI, skulle gissa på 150-300MW.

Så elpriserna kommer förmodligen stabilisera sig på denna goa och mysiga nivån i SE4, som tack får Malmö ett 20-35st vaktmästartjänster om man drar ett snitt mot deras hallar i Sandviken och Gävle då all IT personal kommer att flygas in vid behov eller styra remote.

Ta hand om er i kylan
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Hur har Norge fått så dåliga nivåer på sina vattenmagasin?
Bra fråga. Jag småskummade lite bland deras kraftrapporter, och termer som återkom var hög export, ökad efterfrågan pga kallt och ibland lägre vindkraftproduktion ffa i norr (dvs även Sverige och Finland).

Tillgången var ju god eller mycket god bara för någon månad sedan.
 
K krfsm skrev:
Bra fråga. Jag småskummade lite bland deras kraftrapporter, och termer som återkom var hög export, ökad efterfrågan pga kallt och ibland lägre vindkraftproduktion ffa i norr (dvs även Sverige och Finland).

Tillgången var ju god eller mycket god bara för någon månad sedan.
Kollar man Nordpools data om vattenmagasinen så får jag inte ihop det
https://www.nordpoolgroup.com/en/Ma...m-data/hydro-reservoir1/NO/Hourly/?view=table
Har frågat mig förut hur SE1 samt NO4 kan få höga priser?
 
K krfsm skrev:
Det beror troligen på en kombination av att vindkraften i Finland (och därmed troligen även i norra Sverige) producerar dåligt, och att norska vattenmagasin inte är så välfyllda. Då räcker inte den billiga produktionen till för att mätta snitten SE2->SE3, FI->SE3 och FI->Estland.

Det som framför allt sticker ut är NO4 längst upp i Norge, som nästan aldrig har den här typen av priser. Deras magasin är dock signifikant under normalnivåerna.
Så att SE1 har "sverigepris" nu beror på att snittet mot SE2 inte kan mättas enl. bifogat exempel?
 
  • Diagram över energiproduktion i Luleå: mestadels vattenkraft, lite vindkraft, ingen solenergi, viss export och import.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.