273 408 läst · 5 439 svar
273k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 743 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 743 inlägg
- Taket fullsmetat med paneler
- LVP:n levererar bra
- FTX:n leverar bra
- Gjutjärnskaminen ger värme och myspysvärden, dessutom obegränsat med gratis ved.
Så ingen fara, låt elpriserna rusa 😉😎🍻
... och skyll inte på mig, jag har aldrig röstat in alla kärnkraftsmotståndare i regeringar som monterade ner fullt fungerande kärnkraft 🤔
- LVP:n levererar bra
- FTX:n leverar bra
- Gjutjärnskaminen ger värme och myspysvärden, dessutom obegränsat med gratis ved.
Så ingen fara, låt elpriserna rusa 😉😎🍻
... och skyll inte på mig, jag har aldrig röstat in alla kärnkraftsmotståndare i regeringar som monterade ner fullt fungerande kärnkraft 🤔
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
I min värld är en fri marknad utan styrdokument.
På en fri marknad avgör jag som producent av en vara om jag vill exportera eller inte.
Elmarknadsdirektivet från EU säger att vi måste göra en viss del av vår kapacitet, 70%, tillgänglig på marknaden. Kommunism hette det förr med sådana tvingande direktiv. Det kan visserligen sökas dispens att slippa, men vad jag vet har någon sådan ansökan inte godkänts ännu.
Det kan man inte kalla fri marknad iaf.
Dessutom är det prisdrivande för oss i Sverige.
I övrigt har du rätt.
På en fri marknad avgör jag som producent av en vara om jag vill exportera eller inte.
Elmarknadsdirektivet från EU säger att vi måste göra en viss del av vår kapacitet, 70%, tillgänglig på marknaden. Kommunism hette det förr med sådana tvingande direktiv. Det kan visserligen sökas dispens att slippa, men vad jag vet har någon sådan ansökan inte godkänts ännu.
Det kan man inte kalla fri marknad iaf.
Dessutom är det prisdrivande för oss i Sverige.
I övrigt har du rätt.
Haha hur fungerar det där, får man 5kr/kwh när man använder ström? 😅
Japp, kombo inne+utegivare är bäst. Annars märker ju inte värmepumpen om du eldar, eller om det blåser storm ute, etc.Seiken skrev: