D Daniel 109 skrev:
Ransonering är raka motsatsen till marknadsekonomi. Så nej, vi har inte ransonering.
Jo det har vi, självransonering, för man har inte råd att köpa extremt dyr el vissa tider.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Mats-S
- Taket fullsmetat med paneler
- LVP:n levererar bra
- FTX:n leverar bra
- Gjutjärnskaminen ger värme och myspysvärden, dessutom obegränsat med gratis ved.

Så ingen fara, låt elpriserna rusa 😉😎🍻

... och skyll inte på mig, jag har aldrig röstat in alla kärnkraftsmotståndare i regeringar som monterade ner fullt fungerande kärnkraft 🤔
 
Redigerat:
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Tror inte vi behöver fler alarmister i det här landet.
 
D Dilato skrev:
Jo det har vi, självransonering, för man har inte råd att köpa extremt dyr el vissa tider.
Det blir något svårt att hålla en vettig diskussion när folk omdefinierar vad ord betyder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir något svårt att hålla en vettig diskussion när folk omdefinierar vad ord betyder.
Det var bla därför jag i mitt första inlägg skrev "effektransonering" inom citationstecken. Men vad ska vi annars kalla det?
 
akta så du inte smälter när det bli soligt framöver

OMathson

 
I min värld är en fri marknad utan styrdokument.
På en fri marknad avgör jag som producent av en vara om jag vill exportera eller inte.
Elmarknadsdirektivet från EU säger att vi måste göra en viss del av vår kapacitet, 70%, tillgänglig på marknaden. Kommunism hette det förr med sådana tvingande direktiv. Det kan visserligen sökas dispens att slippa, men vad jag vet har någon sådan ansökan inte godkänts ännu.
Det kan man inte kalla fri marknad iaf.
Dessutom är det prisdrivande för oss i Sverige.
I övrigt har du rätt.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Producenten exporterar väl inget? Det säljs i det område produktionen ligger i, sen exporterar nätägaren det till angränsande elområden
 
  • Gilla
krfsm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
G Guzzen1 skrev:
I min värld är en fri marknad utan styrdokument.
Finns det ens några fria marknader i din värld då?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Imorgon tar varje finne en långbastu!
-500 EUR/MWh från kl 14-00
 
  • Skärmbild av elprisdata; negativt värde markerat för Finland; daglig tidsupplösning; EUR/MWh; olika datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Haha hur fungerar det där, får man 5kr/kwh när man använder ström? 😅
 
Seiken Seiken skrev:
Bara termostaten gjorde mer än 20% under vår,sommar,höst dock är skillnaden nu lägre när det är kallare. Pannan måste gått väldigt mycket i onödan när den endast använde utomhus tempen.
Japp, kombo inne+utegivare är bäst. Annars märker ju inte värmepumpen om du eldar, eller om det blåser storm ute, etc.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
G
Seiken Seiken skrev:
akta så du inte smälter när det bli soligt framöver

OMathson​

Intelligent inlägg av bidragstagaren som önskar höga elpriser😂
 
Hur mycket kostade kalaset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.