klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Markandsekonomi 1-0-1: Tillgång vs efterfrågan.

Det betyder inte att elen är slut, bara att priset blir väldigt högt om tillängligheten är låg medans efterfrågan är hög.
För elpriset påverkar även att vi byggt ut exportledningarna i takt med vindkraftsutbyggnaden. Tidigare när vi främst hade kärnkraft och vattenkraft balanserades de mot varandra och vi kunde inte exportera i någon större utsträckning för att vi varken hade kapacitet eller möjlighet.

Med alla nya ledningar som byggts senaste decenniet så kopplas vårt elpris allt mer mot priset på kontinenten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om ni som har luft/luft-apparater eller bergvärme har ett bensindrivet el-kraftverk stående? Utan det fungerar inte de uppvärmningarna vid strömavbrott.
 
  • Haha
  • Arg
guggen och 1 till
  • Laddar…
En annan grej som blir rätt mycket äpplen och päron så fort elpriset kommer upp till diskussion är huruvida vi har effektbrist eller inte. Ska man vara petig så har vi ju inte det förrän någon del i elsystemet måste stängas av eller kollapsar pga "överbelastning". Däremot är det helt klart så att vi har "effektransonering" pga att elpriset blir orimligt högt vid de tillfällen då effekten börjar sina. Så vi har helt enkelt inte råd att uppnå effektbrist.
Men personligen tycker jag att det är ett jävla elände att behöva bry sig om att flytta förbrukningen hit och dit hela tiden. Till viss del, ja. Men inte i den omfattningen som krävs nu. Sånt hör u-länder till...
 
  • Gilla
BoAK och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Jag undrar om ni som har luft/luft-apparater eller bergvärme har ett bensindrivet el-kraftverk stående? Utan det fungerar inte de uppvärmningarna vid strömavbrott.
Jag har braskamin.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Ransonering är raka motsatsen till marknadsekonomi. Så nej, vi har inte ransonering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag hajar inte riktigt. :) Såklart blir det billigare om jag stänger av ett eller flera element, men det blir också (för) kallt inomhus. Och om det är som härom dagen då elen var ungefär lika svindyr hela dagen så fanns ingen timme innan kvällen då jag skulle kunna ta igen temperatursänkningen.


Ja, det skulle förmodligen löna sig att byta pumpen. Problemet i mitt fall är att min inkomst inte räcker till både elräkning och att spara till en ny pump, så det är som alltid "dyrt att vara fattig". :D
Poängen är att om topparna försvinner så kommer elpriset gå ner. Där kommer inte behövas någon svindyr sista aktör som drar upp priserna.
Men ingen kommer märka det. Mer än nordpool och din plånbok.
Om elpriset är samma hela dagen och du och alla andra förflyttar något utanför toppen så har nätet blivit jämnare.
Toppen brukar vara runt 1-5h men den viktigaste punkten brukar vara under 1h.
Blir huset helt utkylt under denna timme så är det riktigt illa.
Om vi däremot pratar om att förflytta från dag till natt så låter det som du inte ska göra de.
Men allt annat, vvb, torktumlare, tvätt disk mm går fortfarande att flytta.


I ditt fall så skulle nästan en pump på kredit vara en bra investering...
Enkelt räknat
Betalar du 1000kr för elvärme så borde du betala 300kr med llvp för samma värme.

Men om vi nu ändå antar att en ny llvp är ute ur frågan.
Och du har en kamin.
En fullt rimlig sak som du kanske kan göra är ett energilager.
Sten, vatten eller liknande
Den enklaste formen av lager skulle då bli att ta så mång elelement din huvudsäkring klarar och sen bädda in dem med marksten, betong eller liknande.
Klarar du få upp stenarna till 70gragder på natten så klarar sig värmen kanske under dagen utan elelementen.
 
Redigerat:
G
Seiken Seiken skrev:
har bundit på 51öre/kwh i ca 1 år till. Vi installerade solceller med batteri som jag nu laddar och tömmer via elnätet när priserna är höga nog, det ger åtminstone lite nu när solcellerna inte ger så mycket så jag hoppas på höga priser denna vinter så jag får igen lite av batteriets kostnad.

Vi satte även en inomhustermostat till bergvärmen samt styrning så värmen sänks ner automatiskt när vi inte är hemma samt slås det på så golven är värma när vi kommer hem igen. Bara termostaten gjorde mer än 20% under vår,sommar,höst dock är skillnaden nu lägre när det är kallare. Pannan måste gått väldigt mycket i onödan när den endast använde utomhus tempen.
Du hade alltså dålig koll/styrning av ditt värmesystem, har fått bidrag för solceller och batterier inverter osv (från Kina?) och hoppas på ett högt el pris??
Man skulle kunna svara: "hoppas ditt batteri börjar brinna" men jag gör inte det.
Tänk efter lite innan du hoppas på ett högt elpris!
 
D Daniel 109 skrev:
Ransonering är raka motsatsen till marknadsekonomi. Så nej, vi har inte ransonering.
Rent språkligt har du självklart rätt, men i praktiken är det ransonering vi håller på med. Åtminstone är det vad effekten (pun unintended) blir för vanligt folk.

Tyvärr har ju elmarknaden manipulerats och förstörts av politiker i flera europeiska länder så det är knappt så att det ens är marknadsekonomi längre. Det lär ta tid för elmarknaden att komma i balans igen.
 
K
Total goja.
Har du fönster i öster väster eller söder eller något som ibland snabbt alstrar värme som kök, gäster eller kamin så borde värmepumpen veta inomhustemperaturen.
Har du inget av ovan (eller monstruös ventilation?) kan du strunta i innegivare.

Vi har samma erfarenhet, stora (procentuella) besparingar med innegivare.

Håller fullständigt med ang innegivare. Eldar ganska mycket i kamin. Bytte en 17år gammal LV-pump med utegivare till en Mitshubishi Ecolan med innegivare. Nu är det på ganska kort tid, (14dgr) och sänkningen av förbrukning (-32%)beror nog inte bara på den trådlösa innegivaren, men den är nog ganska avgörande
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Rent språkligt har du självklart rätt, men i praktiken är det ransonering vi håller på med. Åtminstone är det vad effekten (pun unintended) blir för vanligt folk.

Tyvärr har ju elmarknaden manipulerats och förstörts av politiker i flera europeiska länder så det är knappt så att det ens är marknadsekonomi längre. Det lär ta tid för elmarknaden att komma i balans igen.
Nej, det är inte effekten för vanligt folk. Med ransonering får du en begränsad mängd, men till ”normalt” pris. I dagsläger får du köpa hur mycket du vill, men ibland till högt pris.

Ransonering är något helt annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Poängen är att om topparna försvinner så kommer elpriset gå ner.
Så länge vi inte har stabil produktion lär det inte göra någon jättestor skillnad. Dessutom, om elpriset går ner kommer topparna i förbrukning tillbaka, så det känns mer som en tillfällig lösning att hålla på såhär.
A Alexn72 skrev:
Toppen brukar vara runt 1-5h men den viktigaste punkten brukar vara under 1h.
Blir huset helt utkylt under denna timme så är det riktigt illa.
Utkylt blir det inte. Och självklart är det bra för elsystemet i stort om jag stänger av i en timme. Men om elen är lika dyr timmen efter så finns det absolut ingenting för mig att spara. Det blir bara en massa extra att hålla koll på.

A Alexn72 skrev:
Om vi däremot pratar om att förflytta från dag till natt så låter det som du inte ska göra de.
Men allt annat, vvb, torktumlare, tvätt disk mm går fortfarande att flytta.
Det gör jag redan. Men det finns också gränser för vad man kan göra. Tex har jag konstaterat att det tar väldigt lång tid att få tillbaka pengarna för elektriker om jag skulle göra min VVB smart. Och att vakna mitt i natten och slå på den är inte rimligt. Så där blir det ibland bara några ören man sparar på att hålla på att slå av och på den.

A Alexn72 skrev:
I ditt fall så skulle nästan en pump på kredit vara en bra investering...
Enkelt räknat
Betalar du 1000kr för elvärme så borde du betala 300kr med llvp för samma värme.
Ja, frågan är hur mycket jag skulle spara med tanke på att min nuvarande värmepump ändå fungerar någorlunda. Svårt att gissa vad den har för verkningsgrad.

A Alexn72 skrev:
En fullt rimlig sak som du kanske kan göra är ett energilager.
Sten, vatten eller liknande
Den enklaste formen av lager skulle då bli att ta så mång elelement din huvudsäkring klarar och sen bädda in dem med marksten, betong eller liknande.
Det blir väldigt fult i vardagsrummet om jag ska fylla detta med betong! ;) :D I princip skulle man ju kunna fixa till något, men även detta blir en massa grejer att hålla efter. Och rent klimatmässigt anser jag inte att energilagring är en bra ide. Utgångsläget måste vara att energin produceras då den behövs.
 
Jag har bundet på 40 öre/kwh sedan 3 år tillbaka, 2 år kvar på avtalet :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte effekten för vanligt folk. Med ransonering får du en begränsad mängd, men till ”normalt” pris. I dagsläger får du köpa hur mycket du vill, men ibland till högt pris.

Ransonering är något helt annat.
Det blir forrtfarande en språklig fråga det här, och effekten för vanligt folk blir oavsett ordval att de inte kan köpa den mängd el de vill/behöver när de vill/behöver. I praktiken hade verklig ransonering kanske varit bättre, som det är nu får man ju varken el eller pengar...
 
Ni har rätt, det språkliga problemet kommer att finnas i vilket fall som helst. I praktiken kan faktisk ransonering vara bättre, för just nu kan man varken få el eller pengar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
G
Pengar är ju typ ransonerat, man får ju aldrig så många som man "behöver"🙄
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.