Det brukar vara isläggning på kraftverken såhär års, som gör att man tillfälligt stryper vattenflödet. Detta bekräftas av att vattenkraften minskat sin produktion tydligt. Vindkraften har levererat något mer än normalt.
 
  • Stapeldiagram, elproduktion Sverige, vecka 47, 2023, olika energikällor, prognos, faktisk förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Det brukar vara isläggning på kraftverken såhär års, som gör att man tillfälligt stryper vattenflödet. Detta bekräftas av att vattenkraften minskat sin produktion tydligt. Vindkraften har levererat något mer än normalt.
Det speglar ju inte riktigt "elprischocken" däremot då priset sjönk med minskningen av vattenkraften
 
Har man inte energieffektiviserat senaste åren är man ingen annat än lat (om behovet finns naturligtvis)

Hus på 182 kvm från 70talet

Kamin, 2 luft / luft, smarta radiatorer, smart styrning vvb, 4x8 pool uppvärmd sommartid, samt elsuv

Landat på 9-10000 köpta kWh i år

Och fortfarande över 15000 hos elbolaget för såld el toppåret 2022
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om ni går in och tittar på kontrollrummet på Svenska kraftnäts hemsida så ser ni att vi exporterar väldigt mycket el. Vi har alltså mer el än vad vi behöver. Varför håller ni på med det här tjafset om vindkraft eller kärnkraft. Det är övriga EU som sätter våra priser. Läs på innan ni uttalar er!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Eller så kan man sluta använda detta dumma argumentet också

Om det finns 10.000 liter mjölk i Norrland, men 0 liter mjölk i Skåne, och det totala mjölkbehovet är 5000 liter i Sverige, så har vi ju då ett överskott nationellt.
Men det hjälper föga i Skåne som får vara utan mjölk i kaffet.
Hänger du med?
 
  • Gilla
  • Haha
Blåis och 5 till
  • Laddar…
Nu går ju både mjölk och el att transportera. Så det finns el och mjölk i hela landet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fast däri ligger ju problemet att el är en färskvara. så mkt mer än mjölk, och måste förbrukas när den produceras. Och överföringen är en flaskhals och kostar dessutom i form av effektförluster.

Dvs det spelar inte så stor roll om det finns ett överskott i SE1-2 så länge överöfringen till SE3-4 inte är tillräcklig. Och de senaste åren har det satsats mer på överföringen mellan Sverige - Polen/Tyskland, än internt (vilket inte är konstigt då det ger mer pengar). Och det blir snett då vår import inte är lika sotr därifrån som från Norge och numer Finland, där SE1-2 är mottagare.
 
  • Gilla
MaxHugo
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om du under toppen stänger 1 element så du bara har totalt 3kw tillförd energi så är vinsten uppnådd.
Jag hajar inte riktigt. :) Såklart blir det billigare om jag stänger av ett eller flera element, men det blir också (för) kallt inomhus. Och om det är som härom dagen då elen var ungefär lika svindyr hela dagen så fanns ingen timme innan kvällen då jag skulle kunna ta igen temperatursänkningen.

A Alexn72 skrev:
Men åter till ditt problem. Du betalar säkert en ansenlig mängd för el värme idag och en värmepump skulle göra att de blir billigare och jag skulle inte bli förvånad om det inom 3 år är en betalt investering.
Ja, det skulle förmodligen löna sig att byta pumpen. Problemet i mitt fall är att min inkomst inte räcker till både elräkning och att spara till en ny pump, så det är som alltid "dyrt att vara fattig". :D
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Menar du att elen inte räcker i södra Sverige? När fanns det inte tillräckligt med el?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Markandsekonomi 1-0-1: Tillgång vs efterfrågan.

Det betyder inte att elen är slut, bara att priset blir väldigt högt om tillängligheten är låg medans efterfrågan är hög.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Har man inte energieffektiviserat senaste åren är man ingen annat än lat
Det är lite fel att säga tycker jag, om man tex har flyttat nyligen, eller för yngre personer som skaffat sitt första hus inom de senaste åren. Då har man inte alltid hunnit fixa hela huset än, speciellt med de stigande priserna på typ allt.
 
  • Gilla
Daniel Andreas Sjöblom och 2 till
  • Laddar…
F
Eller om värmepumpen pajjar och det inte finns nya i lager eller man inte har råd.
 
  • Gilla
Daniel Andreas Sjöblom och 3 till
  • Laddar…
Det blir ju ganska mycket fel att jämföra medelpriser år från år. Den verkliga frågan är vad elen kostar just när man behöver den. Att den kostar minus mitt på dagen på sommaren (när jag inte behöver någon el) ändrar inte mitt inköpspris på vintern (när jag verkligen behöver el), men det drar såklart ner medelpriset. Så, ju större svängningar i det momentana priset desto mindre intressant blir det att jämföra medelpriser...
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Det funkar inte riktigt så. Titta 21/11 till exempel. Exporterar konstant.
Att det nyss drog iväg i norr är för att OL3 havererade, igen, varvid Sverige stöttar Finland ännu mer. 1,6GW försvann i ett bräde.

Kärnkraften har haft bekymmer länge. Alldeles för låga priser. Ingen klagade då, eller hur?
Modern kärnkraft kostar minst kronan per kWh så även med mer kärnkraft idag skulle prsierna ligga högt. Och under kronan, ja se tabellen, är det ren förlust. Vem betalar...?
Problemet är att vi lade ner de nyrenoverade reaktorerna i Ringhals. I början av 2014 planerade Vattenfall att bygga fler reaktorer, ett år senare tvärvände Vattenfall efter att MP bytt ut delar av styrelsen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Rysskylan ska vi inte glömma. Den har dock fått ännu en innebörd sedan över ett år.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.