har bundit på 51öre/kwh i ca 1 år till. Vi installerade solceller med batteri som jag nu laddar och tömmer via elnätet när priserna är höga nog, det ger åtminstone lite nu när solcellerna inte ger så mycket så jag hoppas på höga priser denna vinter så jag får igen lite av batteriets kostnad.

Vi satte även en inomhustermostat till bergvärmen samt styrning så värmen sänks ner automatiskt när vi inte är hemma samt slås det på så golven är värma när vi kommer hem igen. Bara termostaten gjorde mer än 20% under vår,sommar,höst dock är skillnaden nu lägre när det är kallare. Pannan måste gått väldigt mycket i onödan när den endast använde utomhus tempen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du får se till att skaffa dig en egen pelletspress och köpa in billigt spån från sågverk och snickerier. Dessutom installera en Sterling generator på pelletspannan så att du genererar el samtidigt som du värmer huset 😆
 
B
Band mitt pris när jag förstod vart det barkade händ, med dessa fluktuerande priser, på grund av politiska beslut.

Avtal 38 öre (SE3) med el stödet som vi har fått senaste år har det varit billigt (gratis att elda på med el förbrukningen men jag har hållet igen finns ju en faktura till att betala el överföringen där skatten ligger), förbrukar runt 16 000 kWh/år.

Nu sitter jag med ett bundet avtal till 2026 på 38öre/kWh sparar undan all återbetalning från stöd som har skickas ut för att användas vid ett sämre avtal 2026 😊
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Elpriset kommer bli som med bränslet, ärligt talat orkar man titta när man tankar bilen? Samma känsla med el.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Seiken Seiken skrev:
har bundit på 51öre/kwh i ca 1 år till. Vi installerade solceller med batteri som jag nu laddar och tömmer via elnätet när priserna är höga nog, det ger åtminstone lite nu när solcellerna inte ger så mycket så jag hoppas på höga priser denna vinter så jag får igen lite av batteriets kostnad.

Vi satte även en inomhustermostat till bergvärmen samt styrning så värmen sänks ner automatiskt när vi inte är hemma samt slås det på så golven är värma när vi kommer hem igen. Bara termostaten gjorde mer än 20% under vår,sommar,höst dock är skillnaden nu lägre när det är kallare. Pannan måste gått väldigt mycket i onödan när den endast använde utomhus tempen.
Låter som att din värmepump inte trimmas in för att passa husets energibehov innan.

Att du legat på fel värmekurva eller kunnat gå ner i kurvförskjutningen och optimera mer.
 
Om man kollar på årsgenomsnittet istället för att stirra sig blind på dagar och vissa månader, och då särskilt höst/vinter. Så visar det på en snittkostnad av 71öre hittills. Med bara december månad kvar så tror jag inte snittpriset kommer bli skyhögt direkt utan billigare än både 2021 (113öre) & 2022 (130öre).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
@Rejäl Såg på nyheterna i höst och då pratades det o fulla vattenmagasiner hur kan det vara under snittet?

Ja, varför vet jag ej, det har väl runnit till mindre och använts mer, vi hade ju också den kallaste oktober på typ 30 år eller va det var, kanske gjorde sitt också.
Såhär är det nu iallafall, sämre än snittet och sämre än förra hösten.
Linjediagram visar fyllnadsgrad i svenska vattenmagasin över tid, jämför innevarande och föregående period med historiska data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Låter som att din värmepump inte trimmas in för att passa husets energibehov innan.

Att du legat på fel värmekurva eller kunnat gå ner i kurvförskjutningen och optimera mer.
Jag fick också rådet att inte ha innegivare, onödigt om bv var optimerad osv osv.

Total goja.
Har du fönster i öster väster eller söder eller något som ibland snabbt alstrar värme som kök, gäster eller kamin så borde värmepumpen veta inomhustemperaturen.
Har du inget av ovan (eller monstruös ventilation?) kan du strunta i innegivare.

Vi har samma erfarenhet, stora (procentuella) besparingar med innegivare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Andreas Sjöblom och 3 till
  • Laddar…
Finnarna vedar
 
wow👍
 
David Wallin David Wallin skrev:
Men det beror på vad man har för hus osv. Jag har de senaste dagarna stängt av en del av mina element under just dessa timmar för att låta LLVP jobba mer. Vilket den inte orkar då den är för gammal.
Här kommer de ironiska.
Du kan köpa en ny värmepump för under 10k.
Om pengarna anges som orsak så är dina elelement en del av problemet.
Säg att din värmepump tillför 2kw och elementen 2kw
Om du under toppen stänger 1 element så du bara har totalt 3kw tillförd energi så är vinsten uppnådd.

Men åter till ditt problem. Du betalar säkert en ansenlig mängd för el värme idag och en värmepump skulle göra att de blir billigare och jag skulle inte bli förvånad om det inom 3 år är en betalt investering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hoppas du på höga elpriser? Låter inte så bra för ett samhälle.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
F
I Ironside skrev:
Än så länge har elen varit väldigt billig, har svårt att tro att så värst många som krånglar med vedeldning faktiskt går plus på det. Iallafall om de har bergvärme, jordvärme, luft, vatten -värmepump.
Tycker Anders sammanfattade det rätt väl.


 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Elpriset är ju mer och mer volatilt också dock, så ett högt pris en viss vecka säger inte så mkt om veckan efter, även om tillgången kan vara i viss mån förutsägbar (pga temperaturer/väder).

Sol ger ju inte så mkt denna period, men vindkraften varierar kraftigt, och om Sverige, Norge, Danmark och Tyskland samtidigt har låg produktion så rusar priset snabbt.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
B
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Elpriset är ju mer och mer volatilt också dock, så ett högt pris en viss vecka säger inte så mkt om veckan efter, även om tillgången kan vara i viss mån förutsägbar (pga temperaturer/väder).

Sol ger ju inte så mkt denna period, men vindkraften varierar kraftigt, och om Sverige, Norge, Danmark och Tyskland samtidigt har låg produktion så rusar priset snabbt.
Ja just detta med vinden, den har en tendens att avta när kylan står för dörren.

Politiska beslut verkar inte ha någon konsekvent tänkande!

Tur man genomskådade detta i tid och nu sitter i en torr båt 😉
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.