Som medlemsland i EU är Sverige del av EU:s inre marknad, inom vilken det inte får förekomma några handelshinder. Att begränsa exporten av el för att vi behöver elen själv betraktas som ett handelshinder. Därför måste vi i Sverige exportera el om det finns en efterfrågan hos våra grannländer.
 
  • Gilla
Freddan_ och 5 till
  • Laddar…
Men det beror på vad man har för hus osv. Jag har de senaste dagarna stängt av en del av mina element under just dessa timmar för att låta LLVP jobba mer. Vilket den inte orkar då den är för gammal. Resultatet är att det blir skitkallt på bara ett par timmar och huset är inte uppe i temperatur igen förrän efter ytterligare typ tre timmar efter att jag slagit på igen.

Så, om jag hade några hundra tusen att lägga på nytt värmesystem och isolering så hade det inte varit några problem. Men i verkligheten är det nog så här det ser ut för väldigt många, elpriserna går inte att parera hur gärna man än vill.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
EU är fullständigt proppfullt med handelshinder mot Sverige, snuset te.x. Andra länder har lyckats förhandla till sig allsköns bidrag och undantag medans Sverige tolkar alla påbud tre gånger värre än originaltexten säger, te.x kylcert, ADR, djurhållning, jordbruksvidrag osv osv.
 
  • Gilla
  • Haha
uecsj och 3 till
  • Laddar…
Köra ngenic.se prisstyrning på värmepumpen och timpris sparar mycket pengar
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur lång tid tog det för dig för att spara in kostnaden för ngenicen?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Årets isläggning i älvarna kommer ju nu enligt prognosen. Så inget kostigt. Annat än att med mer kärnkraft hade vi inte märkt att det blåser dåigt.
 
Om man eldar med ved och pellets vet man vad det kostar varje månad. Man åker inte på en tokhöjning som t ex för ett år sedan.
Problemet med ved och pelletspriser stavas Tyskland och EU. Fram till för ett år sedan var pellets klart billigare än bvp och lvvp. Jag har en granbe med bvp som eldar i två kaminer så mycket han orkar och hade ändå högre kostnader för värme och vv än jag, lika stora hus.
Skulle jag byta till bergvärme eller lvvp så skulle det ta uppemot 15 år att tjäna in investeringen under förutsättning att elpriset ligger runt kronan och nätavgifterna inte höjs.
Kwh kostnad för pellets är 1,10 för min del. Elkostnaden är betydligt högre.
I genomsnitt över året kostar pelletsen ca 1800/månad. Tidigare 900/månad.
Men skulle elpriset stabilisera sig under 1 krona så skulle jag definitivt fundera på en vp av något slag.
För övrigt anser jag att energiskatten ska tas bort.
 
Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
EU är fullständigt proppfullt med handelshinder mot Sverige, snuset te.x. Andra länder har lyckats förhandla till sig allsköns bidrag och undantag medans Sverige tolkar alla påbud tre gånger värre än originaltexten säger, te.x kylcert, ADR, djurhållning, jordbruksvidrag osv osv.
Nej, vi får inte exportera snus till länder där snus inte är tillåtet. Det ser jag inte som handelshinder. Alla varor som används i flera länder får man handla med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har fast på 40 öre/kWh även denna vinter. 🔥🐦
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Snyggt mos.
 
Värmer upp hela huset med en luftluft
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi band vårt för perioden dec-feb sen får det gärna bli en förlustaffär. Har garderat mig för eventuella toppar i all fall 🤷‍♂️
 
  • Gilla
Auson
  • Laddar…
Precis, men el är vi tvugna att handla med. Fri marknad?? Icke.
 
Jo, det är en fri marknad på el
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.