Tror elpriset är straxt under 60 öre för e.on i område 3 för november när jag tittade senast häromdagen
 
A Alexn72 skrev:
Citatfunktionen har lämnat byggahus😅
Nej det har den inte, men den har flyttat.

Markera text, så kommer det fram en bubbla "citera".

Eller, ... i högra nedre hörnet, där finns "Svara med citat".

Den vanliga "Svara" citerar inte längre inlägget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I
"Experterna" påstår att europa är mycket mer förberedda detta året, lagren är rejält fyllda och fler kärnkraftverk är i drift.

Än så länge har elen varit väldigt billig, har svårt att tro att så värst många som krånglar med vedeldning faktiskt går plus på det. Iallafall om de har bergvärme, jordvärme, luft, vatten -värmepump.
 
Men gick ner fort, idag 22/12 kl. 20.15,
22,3 öre/kWh
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
22/11 😆
 
Sjukt att ett land har fyra elzoner!!!
Sen att man lägger kostnaden på privatpersoner att investera i solceller samtidigt som man säljer elen utomlands är ju helt hål i huvudet!!🤯
 
  • Gilla
Holypain och 8 till
  • Laddar…
Skapar en ny tråd, för jag är redo för elprishöjningar.

Tänkte löpande presentera hur mycket jag eldar varje dag för att hålla en dräglig temperatur inomhus.

"Vedförbrukning 128 m2 boyta"
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Att man ger stöd till solceller är högst diskutabelt. Men att det finns elhandel och elområden är naturligt. Ser man det som ”hål i huvudet” så har man nog inte förstått hur saker hänger ihop.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tänker att det kan vara lugnande för sinnet att binda elpriset (i alla fall om man har hög förbrukning), men det är väl kanske tveksamt om man tjänar något på det. Det går dock fortsatt att binda runt 103 öre/kWh på Älskling för den orolige.

Jag band för en vecka sedan på 1 år för drygt 1 kr/kWh. Gör ju att jag troligen kommer betala mer än det rörliga priset de flesta månaderna, men ett nyinköpt stort gammalt hus (uppvärmning luft-vatten värmepump) där jag inte vet hur illa konsumtionen kommer vara de kallaste månaderna gjorde att jag fattade det beslutet. Man får se det som en försäkring. Det är inte säkert att man kommer ha nytta av den. Men försäkring kostar - och man kan nog inte räkna med att staten pytsar ut elstöd varje år.
 
  • Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
Priset har ju varit fantastiskt lågt och nu "normalt" men visst det kan ju stiga mer och vinterna kan bli extremt kall
 
Säljer vi verkligen sol-el utomlands? Jag har inte kollat, men jag har fått för mig att när solen skiner som mest på sommaren så skickas elen motsatt väg.
 
2022 gick ju till historien som året då man fick betalt för att använda el. Fast elpris och återbetalning gjorde ju att en stor del av elnätsavgiften betalades med överskottet. Å andra sidan så var ju återbetalningen tidigare års överdebitering, så det var väl inte mer än rätt. Nu har jag nog dessvärre bara ett år kvar med fast pris, så nu är det snart dags att installera solceller, dra ner garagetemperaturen till 20 grader, se om man kan få till en vindsnurra att störa grannarna med och tokelda i kaminen med all jäkla gratisved som blir över i skogen. För 2,5 år sedan så var det ganska enkelt att se att två saker skulle bli dyrare, el (när allt ska elektrifieras samtidigt som reaktorerna stängdes i rad) och kapital (med minusränta kunde det bara bli högre), men nu ändras marknadsräntorna i rask takt med start i USA för en tid sedan, medan elpriserna går lite trögt neråt. Trenden kvarstår, grön omställning kräver mer el och därmed fler elkällor, så elproduktionsinvesteringar kan fortfarande bli bra och med ett volatilt elpris så är ju energilagarna med tillhörande arbitrage vid försäljning en god affär.
 
Elmarknaden borde regleras hårdare. Framförallt har våra idioter till politiker i EU förhandlat extremt Svenskt, dvs gett upp innan man ens börjat. Självklart borde man krävt undantag från export kravet om behov finns i landet. Som det är nu får vi lida i Sverige för att Tyskland m.fl inte klarar sin egen energiförsörjning. Elbolagen är såklart glada men inte vi konsumenter.

Från att vi haft en unik ställning med bra energitillgång har man skapat en perfekt storm av misstag, idioti, syltryggande och underdånighet inför EU där vi snabbt närmar oss samma priser som i övriga EU.
 
  • Gilla
Holypain och 2 till
  • Laddar…
Det var troligtvis helt riktigt.
 
Vi exporterar bara om det finns ett överskott till marknadspris. Vi exporterar inget om vi inte kan täcka vårt eget behov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.