G OMathson skrev:
Intelligent inlägg av bidragstagaren som önskar höga elpriser😂
Oj vad känslig man kan vara, jag ska tänka på dig var gång jag säljer denna vinter ;-)
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Friare är väl mer riktigt.
Men ett direktiv som tvingar fram t ex export anser jag inte har på en fri marknad att göra.
På vilka andra marknader är du tvingad att tillhandahålla en viss del till marknaden.

Utdrag från Energimyndigheten

Enligt EU:s elmarknadsförordning måste Svenska kraftnät och de andra systemansvariga för överföringssystemen hålla minst 70 procent av kapaciteten i elnätet öppet för handeln på elmarknaden.

Sverige kan alltså inte på egen hand bestämma att elen inte får skickas på export.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Annars är timdebitering en ganska bra grej. Ikväll är elen i princip gratis så då fyller man ackumulatortankarna!

Snittade 43 öre/kWh förra månaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
All heder till dig. Så ska det se ut.
 
G Guzzen1 skrev:
Friare är väl mer riktigt.
Men ett direktiv som tvingar fram t ex export anser jag inte har på en fri marknad att göra.
På vilka andra marknader är du tvingad att tillhandahålla en viss del till marknaden.

Utdrag från Energimyndigheten

Enligt EU:s elmarknadsförordning måste Svenska kraftnät och de andra systemansvariga för överföringssystemen hålla minst 70 procent av kapaciteten i elnätet öppet för handeln på elmarknaden.

Sverige kan alltså inte på egen hand bestämma att elen inte får skickas på export.
Nej, det gäller allt annat också. Vi kan inte förbjuda export av timmer, stål eller vete heller. Inte heller stoppa import för att skydda den inhemska marknaden. Det är liksom poängen med frihandel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Inte nå orolig. Går åt så lite el och har bundit så elen får bli hur dyr som helst för mig. Rörlig då får man betala för sitt val, lika som jag gör när rörliga är billigare. Och skulle de bli nå att det bundna avtalet på nå sätt försvinner så är det bara att stänga av elen.
 
  • Gilla
Seiken
  • Laddar…
https://www.gp.se/ekonomi/rea-på-el-under-fredagen-efter-finskt-misstag-1.115952874

Något finskt företag som klantat sig och tydligen drabbar det oss också framöver. Vi ska nu vara med och betala missen.
 
Grund analys. Det blir kallt varje höst/vinter och isen måste läggas på älvarna. Händer årligen när kylan drar in. Sen stiger såklart elpriset när efterfrågan överstiger utbudet men det lär stabilisera sig i linje med tidigare år utefter det generella utbudet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu glöder säkringarna😅
 
Här kommer elpriset vara negativt 50 cent idag
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Om inte politiker hade förstört Sveriges elsystem genom avveckling av kärnkraft hade vi inte varit där vi är idag!
Tips: Läs boken ”Allt du behöver veta om Sveriges Elförsörjning” av Jan Blomgren.
Den är verkligen värd att läsa om du vill veta hur otroligt dåligt våra politiker LEKT MED VÅRA SKATTEPENGAR och samtidigt satt oss i den pinsamt dåliga situation vi är idag med galet dyr el!
1985 hade Sverige större kapacitet att producera el än ida och hade högre tillförlitlighet än idag……..
 
  • Bok med titeln "Allt du behöver veta om: Sveriges elförsörjning" av Jan Blomgren på brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
bort.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Här kommer elpriset vara negativt 50 cent idag
Elbolagen kommer att ordna med strömavbrott för att inte förlora pengar ska du få se.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Av det jag hört från Jan Blomgren är jag allt annat än imponerad. Han tycks ha ett behov av att sälja in sig själv snarare än djup kunskap på området.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
G
Seiken Seiken skrev:
Oj vad känslig man kan vara, jag ska tänka på dig var gång jag säljer denna vinter ;-)
Nejdå, jag är inte känslig men samhället är väldigt känslig för höga elpriser och att önska ett högt elpris för att kunna skriva av ett batteri som samhället delvis betalt, ja hur egoistisk är man då?

Personligen har jag bundet pris till våren 2025 och bergvärme så jag klarar mej bra.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.