Alexn: Det är behagliga dagar under sommaren priset kan bli negativt på dagen.
I dag är priserna inte representativa, de är för låga. Någon hade en dålig dag på jobbet i går.

Hembatterier är sämre än motsvarande batterier som styrs mot nätets belastning i stället för ett enskilt hushålls belastning. Det finns således ingen anledning att subventionera just hembatterier.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nu va det inte jag som föreslog olja och vem skrev "all olja"?... men elen som produceras i Sverige av solceller exporteras i huvudsak så den behöver inte Sverige alls. Mängden Joule från solceller i Sverige kan säkert ersättas med "bioolja" såsom tallolja, metanol, svartlut, och sedan prodcera el och värme när energin behövs, tex på vintern.
Du kanske inte menade alla solceller heller,😉 eller är det bättre att fortsätta med fossil olja?
 
G
A Alexn72 skrev:
Du kanske inte menade alla solceller heller,😉 eller är det bättre att fortsätta med fossil olja?
I Sverige produceras inte el i någon större grad av fossila bränslen, solceller kan därmed inte minska fossilel i Sverige.
Om Karlshamn dras igång eller Öresundsverket är det troligen på vintern och då hjälper det föga med solceller i Sverige.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Nu går ju både mjölk och el att transportera. Så det finns el och mjölk i hela landet.
Tycker du borde utbilda dig hur effekt överförs, tycker exemplet med mjölken är lysande.
Insåg tidigt hur jag trodde det skulle bli framöver av dessa politiska beslut så jag band el handelsavtal på fem år till 38 öre/kWh. Avtalet går ut 2026 ;-)
 
  • Gilla
Carina Widlund
  • Laddar…
Jag i insåg det för länge sedan. Jag fick rådet att binda på lång tid redan för 20år sedan. Men det tig klart längre tid än den tipsaren fick rätt än han trodde. Slutsatsen blir att det är vettigt med rörligt.

Jag har nog hyfsad koll på hur elnätet fungerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C Carina Widlund skrev:
Om inte politiker hade förstört Sveriges elsystem genom avveckling av kärnkraft hade vi inte varit där vi är idag!
Tips: Läs boken ”Allt du behöver veta om Sveriges Elförsörjning” av Jan Blomgren.
Den är verkligen värd att läsa om du vill veta hur otroligt dåligt våra politiker LEKT MED VÅRA SKATTEPENGAR och samtidigt satt oss i den pinsamt dåliga situation vi är idag med galet dyr el!
1985 hade Sverige större kapacitet att producera el än ida och hade högre tillförlitlighet än idag……..
Tips: Läs den här tråden som visar på att sveriges elproduktion är bättre än någonsin.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B
Dumheter skaffa dig kunskap!
 
Det samma.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
B
Kunskap verkar vara en under rånad egenskap i debatten.
 
Jag är glad man stänger av fullt fungerande reaktorer!
Alternativet är inte så lockande.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B BoF skrev:
Kunskap verkar vara en under rånad egenskap i debatten.
"Rånad" är en fantastiskt träffande felskrivning i sammanhanget... Tack för det!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
Var ingen felskrivning, vi kan känna oss rånade eftersom detta hade kunnat förhindras med lite eftertanke.
 
  • Gilla
Carina Widlund och 1 till
  • Laddar…
@Daniel 109 Jag vill bara se om jag förstår din definition av brist korrekt.
Låt säga att man tillverkar 1 styck enhet av en produkt som 10 personer behöver.
Enligt marknadsekonomins principer får dessa 10 personer bjuda på denna enhet tills priset är så pass högt att endast en person har råd att köpa den. 1 får vad den behöver, 9 får ej. Har vi brist på denna enhet eller ej?

Om vi säger att vi i stället har 20 enheter och varje person behöver 5.
Vid budgivningen stiger priset så att person 1 och 2 har råd med 5 var, person 3 har råd med 3, resterande 7 har råd med 1 var, dvs alla fick, men flera långt ifrån sitt egentliga behov. Har vi brist eller ej?
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
G
S Stoffy skrev:
@Daniel 109 Jag vill bara se om jag förstår din definition av brist korrekt.
Låt säga att man tillverkar 1 styck enhet av en produkt som 10 personer behöver.
Enligt marknadsekonomins principer får dessa 10 personer bjuda på denna enhet tills priset är så pass högt att endast en person har råd att köpa den. 1 får vad den behöver, 9 får ej. Har vi brist på denna enhet eller ej?

Om vi säger att vi i stället har 20 enheter och varje person behöver 5.
Vid budgivningen stiger priset så att person 1 och 2 har råd med 5 var, person 3 har råd med 3, resterande 7 har råd med 1 var, dvs alla fick, men flera långt ifrån sitt egentliga behov. Har vi brist eller ej?
Definiera "behöver".
Numera har vi ibland brist på el till vad folk/företag tycker är till rimligt pris men tekniskt är det ingen, och kommer troligtvis inte bli någon fysiskt brist.
Om energipriser är "för höga" så går det ut på välfärd och välstånd, produktion läggs ner eller flyttas men det blir ingen brist.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
I Sverige produceras inte el i någon större grad av fossila bränslen, solceller kan därmed inte minska fossilel i Sverige.
Om Karlshamn dras igång eller Öresundsverket är det troligen på vintern och då hjälper det föga med solceller i Sverige.
Elbilar ersätter fossila bilar som går på olja..
Elbehovet ökar då men totala energibehovet minskar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.