273 489 läst · 5 439 svar
273k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Alexn: Det är behagliga dagar under sommaren priset kan bli negativt på dagen.
I dag är priserna inte representativa, de är för låga. Någon hade en dålig dag på jobbet i går.
Hembatterier är sämre än motsvarande batterier som styrs mot nätets belastning i stället för ett enskilt hushålls belastning. Det finns således ingen anledning att subventionera just hembatterier.
I dag är priserna inte representativa, de är för låga. Någon hade en dålig dag på jobbet i går.
Hembatterier är sämre än motsvarande batterier som styrs mot nätets belastning i stället för ett enskilt hushålls belastning. Det finns således ingen anledning att subventionera just hembatterier.
Du kanske inte menade alla solceller heller,😉 eller är det bättre att fortsätta med fossil olja?G OMathson skrev:Nu va det inte jag som föreslog olja och vem skrev "all olja"?... men elen som produceras i Sverige av solceller exporteras i huvudsak så den behöver inte Sverige alls. Mängden Joule från solceller i Sverige kan säkert ersättas med "bioolja" såsom tallolja, metanol, svartlut, och sedan prodcera el och värme när energin behövs, tex på vintern.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
I Sverige produceras inte el i någon större grad av fossila bränslen, solceller kan därmed inte minska fossilel i Sverige.A Alexn72 skrev:
Om Karlshamn dras igång eller Öresundsverket är det troligen på vintern och då hjälper det föga med solceller i Sverige.
Tycker du borde utbilda dig hur effekt överförs, tycker exemplet med mjölken är lysande.D Daniel 109 skrev:
Insåg tidigt hur jag trodde det skulle bli framöver av dessa politiska beslut så jag band el handelsavtal på fem år till 38 öre/kWh. Avtalet går ut 2026 ;-)
Jag i insåg det för länge sedan. Jag fick rådet att binda på lång tid redan för 20år sedan. Men det tig klart längre tid än den tipsaren fick rätt än han trodde. Slutsatsen blir att det är vettigt med rörligt.
Jag har nog hyfsad koll på hur elnätet fungerar.
Jag har nog hyfsad koll på hur elnätet fungerar.
Tips: Läs den här tråden som visar på att sveriges elproduktion är bättre än någonsin.C Carina Widlund skrev:Om inte politiker hade förstört Sveriges elsystem genom avveckling av kärnkraft hade vi inte varit där vi är idag!
Tips: Läs boken ”Allt du behöver veta om Sveriges Elförsörjning” av Jan Blomgren.
Den är verkligen värd att läsa om du vill veta hur otroligt dåligt våra politiker LEKT MED VÅRA SKATTEPENGAR och samtidigt satt oss i den pinsamt dåliga situation vi är idag med galet dyr el!
1985 hade Sverige större kapacitet att producera el än ida och hade högre tillförlitlighet än idag……..
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/
Det samma.
@Daniel 109 Jag vill bara se om jag förstår din definition av brist korrekt.
Låt säga att man tillverkar 1 styck enhet av en produkt som 10 personer behöver.
Enligt marknadsekonomins principer får dessa 10 personer bjuda på denna enhet tills priset är så pass högt att endast en person har råd att köpa den. 1 får vad den behöver, 9 får ej. Har vi brist på denna enhet eller ej?
Om vi säger att vi i stället har 20 enheter och varje person behöver 5.
Vid budgivningen stiger priset så att person 1 och 2 har råd med 5 var, person 3 har råd med 3, resterande 7 har råd med 1 var, dvs alla fick, men flera långt ifrån sitt egentliga behov. Har vi brist eller ej?
Låt säga att man tillverkar 1 styck enhet av en produkt som 10 personer behöver.
Enligt marknadsekonomins principer får dessa 10 personer bjuda på denna enhet tills priset är så pass högt att endast en person har råd att köpa den. 1 får vad den behöver, 9 får ej. Har vi brist på denna enhet eller ej?
Vid budgivningen stiger priset så att person 1 och 2 har råd med 5 var, person 3 har råd med 3, resterande 7 har råd med 1 var, dvs alla fick, men flera långt ifrån sitt egentliga behov. Har vi brist eller ej?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Definiera "behöver".S Stoffy skrev:@Daniel 109 Jag vill bara se om jag förstår din definition av brist korrekt.
Numera har vi ibland brist på el till vad folk/företag tycker är till rimligt pris men tekniskt är det ingen, och kommer troligtvis inte bli någon fysiskt brist.
Om energipriser är "för höga" så går det ut på välfärd och välstånd, produktion läggs ner eller flyttas men det blir ingen brist.
Elbilar ersätter fossila bilar som går på olja..G OMathson skrev:
Elbehovet ökar då men totala energibehovet minskar.