273 514 läst · 5 439 svar
274k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Jag misstänkte ett svar likt detta.G OMathson skrev:Definiera "behöver".
Numera har vi ibland brist på el till vad folk/företag tycker är till rimligt pris men tekniskt är det ingen, och kommer troligtvis inte bli någon fysiskt brist.
Om energipriser är "för höga" så går det ut på välfärd och välstånd, produktion läggs ner eller flyttas men det blir ingen brist.
Du valde att sätta in "el" som enheten det handlar om i mitt exempel. Läs om och sätt in insulin eller vatten.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo, men jag håller ju med dej i sak och det är i detta fall el/energi det handlar om. Om insulin skulle vara gratis för alla på hela jorden skulle det gå åt mer insulin pga vissa som verkligen behöver inte har råd idag samt ev lite slöseri, liknande med vatten.S Stoffy skrev:
Det finns människor som far illa när de inte har råd med vad som, energi, mat, vatten osv.
Men om el vore gratis för att man "har behov" skulle det behöva produceras nästan oändligt, varför inte vädra hur länge som helst, värma upp infarten och slippa skotta, kupevärmaren på alltid från höst till vår, 30C i poolen ute...
Något slags marknadsekonomi behövs för el i Eu/Sverige men gärna förbättrade regler, skatter, långsiktighet, dessa extremt hoppande priser och högre nätkostnader är kass.
Elpriset sticker iväg igen nu i helgen!
Spotpris på 82 öre / kwh i både SE3 och SE4.
Vinden mojnar och kyla i hela landet.
Hoppas verkligen att Sveriges husägare är beredda nu så att det inte blir samma kaos som förra året.
Spotpris på 82 öre / kwh i både SE3 och SE4.
Vinden mojnar och kyla i hela landet.
Hoppas verkligen att Sveriges husägare är beredda nu så att det inte blir samma kaos som förra året.
Reagerar man som du gör för någon önskar högre priser på el för att göra en personlig vinst, dvs att någon önskar något har det inget med prispåverkan att göra. Det roliga är att du själv önskar att att det ska börja brinna, dvs du önskar att någon ska riskera att brinna inne för denna önskar tjäna in batteriet snabbare. din jämförelse belyser starkt vad du har för personlighet, dvs låt gärna människor dö bara inte någon kan tjäna några kronor för dom planerat i förväg. Med andra ord, samma reaktion som snöflingorna har var gång dom inte håller med.G OMathson skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 464 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 464 inlägg
@Seiken Är det inte lite grisigt att ladda batteriet för fastpris varje jämn timme och sen sälja för spotpris+60öring varje udda timme?
Vid snittpris på 2kr ger det det iofs bara 125kr/dygn, men samhället har ju ingen vinning av de 20%iga laddförlusterna. Elhandlaren som säljer till fastpris kan ju inte ha förutsett detta förbrukningsmönster (villa som plötsligt drar dubbelt upp under vintern)
Sen förbrukars ju batteriets 4000laddcykler på 400dygn, så efter 4år (100vinterdygn/år) blir det till att skrota batteriet (ej normal användning så garantin lär ju inte täcka när räkneverket står i taket)
Vid snittpris på 2kr ger det det iofs bara 125kr/dygn, men samhället har ju ingen vinning av de 20%iga laddförlusterna. Elhandlaren som säljer till fastpris kan ju inte ha förutsett detta förbrukningsmönster (villa som plötsligt drar dubbelt upp under vintern)
Sen förbrukars ju batteriets 4000laddcykler på 400dygn, så efter 4år (100vinterdygn/år) blir det till att skrota batteriet (ej normal användning så garantin lär ju inte täcka när räkneverket står i taket)
Redigerat:
Du har missat det faktum att det finns något som kallas nätavgifter och elskatt va?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Räkna kan du inte och inte läsa heller!Seiken skrev:Reagerar man som du gör för någon önskar högre priser på el för att göra en personlig vinst, dvs att någon önskar något har det inget med prispåverkan att göra. Det roliga är att du själv önskar att att det ska börja brinna, dvs du önskar att någon ska riskera att brinna inne för denna önskar tjäna in batteriet snabbare. din jämförelse belyser starkt vad du har för personlighet, dvs låt gärna människor dö bara inte någon kan tjäna några kronor för dom planerat i förväg. Med andra ord, samma reaktion som snöflingorna har var gång dom inte håller med.
Min bergvärmeanläggning har jag byggt själv och du kunde inte ens justera din men få bidrag verkar vara din drivkraft.
Det är vedertaget att använda spotpriset när man diskuterar nivån på elpis. Om du vill jämföra med andra energislag eller diskutera totalkost så kommer annat till. Det blir väldigt snett att diskutera pris på el, och använda totalpris, när en del betalar 5 öre för överföring och andra har 97 öre. Fasta avgifter varierar ochså med säkringsstorlek.O [old rusty] skrev:
Det är mest avsaknaden av moms jag ifrågasätter. För det är långt ifrån någon standard (om än vanligt) att den inte ska inkluderas.lilytwig skrev:Det är vedertaget att använda spotpriset när man diskuterar nivån på elpis. Om du vill jämföra med andra energislag eller diskutera totalkost så kommer annat till. Det blir väldigt snett att diskutera pris på el, och använda totalpris, när en del betalar 5 öre för överföring och andra har 97 öre. Fasta avgifter varierar ochså med säkringsstorlek.
Hittills idag har mina producerat 5kwhG OMathson skrev:
Strålande sol och 3minus elpriset på 94öre
Nog för att de inte är så varje dag men nu är det vad som händer just idag
Så olja är bättre än solceller om man ska tolka dig