Ska man vara petig så utgår ju bara stödet till batterier för lagring av egenproducerad el. (Vilket är ännu mer idiotiskt än hur de används)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G
Solceller och batterier i Sverige är bara dumheter!
 
  • Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Solceller och batterier i Sverige är bara dumheter!
Bättre med inhemsk produktion av olja😂
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska man vara petig så utgår ju bara stödet till batterier för lagring av egenproducerad el. (Vilket är ännu mer idiotiskt än hur de används)
Kontrolleras det? Alltså får man bara subvention om man installerar batteri samtidigt som solceller? Vem vet sedan hur batteriet laddas?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Solenergin finns i luften. Så inte idiotiskt på det sättet att ta tillvara den. Men kanske inte fantastiskt rent kalkylmässigt. Beror dock på hur mycket politikerna klantar sig med basproduktionen och prisregleringen.
 
Nej, det kontrolleras inte. Men det gör ju stödet extremt korkat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Bättre med inhemsk produktion av olja😂
Ja, kanske det. "Bioolja" kan produceras i Sverige året om och faktiskt användas när den behövs, på vintern när det är kallt, inte som solel som produceras när den inte behövs (kan tom vara minus pris och ändå få "60 öringen"-vansinne). Är solceller producerade i Sverige, inget Kina inblandat i cellerna och batterierna?
 
G OMathson skrev:
Ja, kanske det. "Bioolja" kan produceras i Sverige året om och faktiskt användas när den behövs, på vintern när det är kallt, inte som solel som produceras när den inte behövs (kan tom vara minus pris och ändå få "60 öringen"-vansinne). Är solceller producerade i Sverige, inget Kina inblandat i cellerna och batterierna?
Lycka till med att ersätta all olja med bioolja producerad i Sverige.

Läs gärna på när solceller producera. Mitt på dagen har jag inte varit med om minuspris.
På natten däremot... fast... Då är det ju mörkt...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Då har du inte följt elpriset. Det har varit priser rejält under nollan på dagen. Det är inte vanligt, men det förekommer.
 
  • Gilla
A.Lindvall och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kontrolleras inte. Men det gör ju stödet extremt korkat.
Typ som... de flesta subventioner? 🤭
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag ser den här som värre än de flesta andra. Att folk sparar sin solel från dagtid, när behovet ofta är högre, till natten när det är överskott, är rent ut sagt dumt. Nu används de nog sällan så, men det är det stödet är för. När de används för att stötta elnätet är de till nytta, men de skulle göra större nytta om de fanns centralare och styrdes centralt. Det finns ingen nytta med att betala hushåll för att skaffa batterier.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Om vi ska blanda in begreppet "nytta" hamnar vi nog i diket 🙃

Stöd till solceller beror väl på att vissa politiker vill göra en grön omställning, samt lägga över ansvar på medborgarna.

Från mars till oktober producerar solceller helt ok. Sverige har inte längre nätter eller färre soltimmar än de flesta andra marknader.

Just batterier dock, lite märkligt ja...
 
D Daniel 109 skrev:
Då har du inte följt elpriset. Det har varit priser rejält under nollan på dagen. Det är inte vanligt, men det förekommer.
Elpriset har legat på 10kr kwh också
Men om det 99% av tiden inte gör de...

Idag tex är det lågt men inte är det minus nu när mina solceller producerar.
Idag i Skåne är det 1grad blåsigt molnigt och hittills har dem producerat 0,5kwh.

Skärmdump visar timpriser på elektricitet för SE4, med betydande prisvariationer över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur man än vrider och vänder på det så använder folk el när det är ljust.
Vilket innebär att all el som produceras i samband med ljus är positivt.
Vinden kan producera när allt går på sparlåga, där behöver människorna anpassa sig( kör elbil flytta förbrukningen mm)

Om nu hela mänskligheten går över till el från olja så behövs all energi vi kan få så använd elen när den är billig istället och bygg mer produktion
Låt bilarna vara energilager.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser den här som värre än de flesta andra. Att folk sparar sin solel från dagtid, när behovet ofta är högre, till natten när det är överskott, är rent ut sagt dumt. Nu används de nog sällan så, men det är det stödet är för. När de används för att stötta elnätet är de till nytta, men de skulle göra större nytta om de fanns centralare och styrdes centralt. Det finns ingen nytta med att betala hushåll för att skaffa batterier.
Det finns en gigantisk nytta i att det finns ett batteri i varje hus men som du säger, inte för att lagra solel( mer än specifika tillfälle)
Istället för att belasta elnätet under topparna så kan batteriet tillgodose behovet hemma och som du säger laddas när det blåser / natten.( eller när solen skiner , eller hur Omathson)😉
Då skulle elpriset bli jämnare över dygnet.
Dessutom skulle det nu bli en mycket jämnare belastning i nätet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Lycka till med att ersätta all olja med bioolja producerad i Sverige.

Läs gärna på när solceller producera. Mitt på dagen har jag inte varit med om minuspris.
På natten däremot... fast... Då är det ju mörkt...
Nu va det inte jag som föreslog olja och vem skrev "all olja"?... men elen som produceras i Sverige av solceller exporteras i huvudsak så den behöver inte Sverige alls. Mängden Joule från solceller i Sverige kan säkert ersättas med "bioolja" såsom tallolja, metanol, svartlut, och sedan prodcera el och värme när energin behövs, tex på vintern.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.