7 587 läst · 90 svar
8k läst
90 svar
Är kärnkraft en teknik för att balansera elsystemet
Marviken byggdes, men man la ner kärnvapenprogrammet och reaktorn laddades aldrig. Konstruktionen innehöll för många riskkonstruktioner för att kunna generera plutonium, så det ansågs inte lämpligt att köra den enbart för elproduktion. Den försågs i stället med en oljepanna och användes som spetskraft.A Avemo skrev:Nu är vi väl ändå lite längre tillbaka i tiden. De första kärnkraftverken i Sverige planerades som tungvattenresktorer för att få plutonium till en svensk atombomb. Jag vet inte om det blev någon mer tungvattenreaktor än Ågesta. Eftersom man sedan lade ner planerna på svenska kärnvapen byggde man lättvattenreaktorer i stället. Torium var väl inte aktuellt på 70-talet?
Även om det hade hänt, så fanns det relativt gått om tid att få igång kylningen manuellt. Det var inte så att det skulle blivit härdsmälta om det hänt.M Magnus Wassborg skrev:
Nej, svängmassan ger tid att dra på effekten i vattenkraften som är infasad. Inte att koppla in ytterligare kraftkällor. Det är helt olika tidsskalor.MathiasS skrev:
Nej men är man fysiker så har givetvist elektroteknik sin plats i kunskapen.D Daniel 109 skrev:
Kolla gärna teknisk fysik programmen på våra universitet.
Sen jobbar man åt Vattenfall så får man givetvist ett internt nätverk av olika kunskaper.
Det är inte min erfarenhet.
Svenska kraftnät har inte någon batterilagring, var har du hittat de påhittade uppgifterna?M Magnus.Geller skrev:
Nej, men de köper in stödtjänster från batterilager.
En bok sponsrad av en av sveriges största tankesmedjor på högerkanten låter ju inte spontant som att den är utan politiska inslag.Boilerplate4U skrev:Två bra böcker om Sverges elsystem och kärnkraft. Timbro har visserligen sponsrat författaren Jan Blomgren men böckerna är enligt min mening baserade på ren teknisk fakta utan poltiska inslag:
- Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning (Bokus E-bok)
- Allt du behöver veta om kärnkraft (Bokus E-bok)
Om man bortser från yttersta vänsterkanten och grönsaksnissarna , måste Sveriges energiförsörjning vara politisk .henrik erikson skrev:
Tycker spontant det enbart handlar om teknik och klokt handlande .
Regelverken måste sättas upp centralt. Då blir det politik. Jag tänker då på miljö och säkerhetsaspekter.
Mig veterligen så sitter det personal i kontrollrummet på kärnkraftverken som inte har mycket annat ansvar än att reglera det man matar ut. Men fokus är mer på att ligga så nära 50 hertz som möjligt.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-systemansvaret/kraftsystemstabilitet/frekvensstabilitet/
Rent krasst är ett kärnkraftverksverk bara en stor vattenkokare. Och visst kan det ta tid att reglera effekten på vattenkokaren. Men det är snarlika funktioner med turbiner som i ett vattenkraftverk.
Största skillnaden mot ett vattenkraftverk är att det är ånga och inte vatten som driver turbinen på tex Ringhals. Varje reaktor har två turbiner. Så när en reaktor på Ringhals går på 50% så är en turbin ur drift. Man kör inte två på halvfart.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-systemansvaret/kraftsystemstabilitet/frekvensstabilitet/
Rent krasst är ett kärnkraftverksverk bara en stor vattenkokare. Och visst kan det ta tid att reglera effekten på vattenkokaren. Men det är snarlika funktioner med turbiner som i ett vattenkraftverk.
Största skillnaden mot ett vattenkraftverk är att det är ånga och inte vatten som driver turbinen på tex Ringhals. Varje reaktor har två turbiner. Så när en reaktor på Ringhals går på 50% så är en turbin ur drift. Man kör inte två på halvfart.
Det är helt fel. Kärnkraften i Sverige reglerar inte frekvensen, de matar på med konstant effekt.
De köper stödtjänster från kraftproducenter som reglerar sin produktion. Ingen producent har några batterilager som klarar att reglera frekvensen och iom att Sverige hänger ihop med resten av Skandinavien + Finland så samregleras produktionen i samtliga fyra länder och de köper och säljer även stödtjänster av varandra.D Daniel 109 skrev:
Jo, det är just den tjänsten checkwatt säljer. Det finns även större batterianläggningar som säljer tjänsten direkt till SVK. Tjänsten kallas snabb frekvensreglering. Ofta benämns den FFR (Fast Frequency Reserve). Här kan du läsa mer.
https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra-med-reserver/om-olika-reserver/ffr/
https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra-med-reserver/om-olika-reserver/ffr/
Det finns ett fåtal snabba reaktorer i världen. I en wikipediaartikel hittade jag 23 st varav bara några är menade för kommersiell drift och såvitt jag vet är bara 2 ryska BN-reaktorer i kommersiell drift just nu. Det är lite oklart hur många experimentella och prototyper som körs just nu. Intresset för dem är stort så jag tror vi kommer se flera olika typer inom 10 år.A Avemo skrev:
Kärnkraft är generellt bra på att reglera effekten. Ju nyare och modernare desto bättre. De flesta länder med kärnkraftverk gör det och vi gjorde regelmässigt lastföljning främst på 80-talet. Vi i Sverige har dock en stor andel vattenkraft viket gjort att det helt enkelt är onödigt. Numera har vi också lagar som förbjuder automatisk reglering av effekten.B bollen skrev:Som jag förstått det så finns det två problem med kärnkraft för balansering av variationer i sol/vind. Ett tekniskt, att det funkar mindre bra att höja/sänka uteffekten. Och ett ekonomiskt: En väldigt stor del av kostnaden för kärnkraftsel ligger i att betala av bygget av reaktorn. Bränslet är relativt billigt. Då blir alltså kärnkaftselen direkt ca dubbelt så dyr per kWh om reaktorn bara går på 50% i genomsnitt. Mycket grovt räknat såklart.
För reglering av överskott på el då det blåser mycket är det väldigt mycket enklare och billigare att minska på vindkraftsproduktionen. Jag vet faktiskt inte varför det inte görs, men antar att det främst beror på subventioner som till exempel elcertifikat samt även PPA-avtal.
Det är ganska komplicerat att köra distribuerad produktion i s.k. ö-drift. Såvitt jag vet har i södra Sverige bara Öresundsverket och Ringhals 1 byggts för att klara det och därigenom kunna starta upp kraftnätet. R1 har ju lagts ner. Jag tror att flera av våra vattenkraftverk i norra Sverige klarar det.A andersda skrev:
Förutom frekvensstabilitet (aktiv effekt) så måste även spänningsstabiliteten (reaktiv effekt) upprätthållas. Det är faktiskt mycket enklare att hantera från ett fåtal stora kraftverk än många små.