51 474 läst · 395 svar
51k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Ja, det finns naturligtvis sådana fall. MEN du kommer (lika naturligtvis) inte att hitta några moderna fall i större omfattning, just eftersom vi idag är så noggranna med petskydd.D Dilato skrev:
Idag så är det, kanske paradoxalt så att det bara är barn som använder två spikar eller strumpstickor eller vad det vara må, som "lyckas" få strömgenomgång på det här sättet just eftersom vi har petskydd överallt idag. Det går inte att öppna petskydden med bara ett föremål. (Vilket ju änna var meningen...)
Vi har dock ingen bra statistik på hur barn skadas av el. Elsäkerhetsverket samlar inte den statistiken. Vi vet att ca 350 barn uppsöker akutmottagning varje år efter skador pga elolycka, och att dessa till stor del sker i hemmet. Men jag har aldrig hittat några detaljer. (I USA så vet vi att en stor del av dessa har bitit i sladdar; dessa ger otäcka skador och inte heller där hjälper en JFB särskilt väl.)
Det sker dock, som väl är, väldigt sällan dödsfall idag (annat var det på 40-talet), men vi vet som sagt inte varför.
Att nästan inga barn skadas på detta sätt i Sverige skulle ju kunna bero på att det inte finns så många oskyddade uttag kvar här längre 😇 Men varför i all världen vill du förringa riskerna med oskyddade uttag?D Dilato skrev:
Det var inte det jag gjorde, jag sa att jordade petskyddade uttag, även utan ansluten jord, är säkrare än gamla ojordade utag utan petskydd.LasseLund skrev:
D Dilato skrev:
Sek svensk elstandard sa i en utbildning jag gick att det hetat line conductor länge utanför Sverige.
IEV ref 195-02-08
en
line conductor
conductor intended to be energized and capable of contributing to the transmission or distribution of electric energy but which is not a neutral conductor or mid-point conductor
sv
linjeledare
Ordet dvärgbrytare kommer även snart bytas ut mot minibrytare eller miniatyrbrytare.
Det används redan sedan länge i den engelskspråkiga världen med namnet micro circuit breaker om jag inte minns helt fel nu.
Bara som kul information.
IEV ref 195-02-08
en
line conductor
conductor intended to be energized and capable of contributing to the transmission or distribution of electric energy but which is not a neutral conductor or mid-point conductor
sv
linjeledare
Ordet dvärgbrytare kommer även snart bytas ut mot minibrytare eller miniatyrbrytare.
Det används redan sedan länge i den engelskspråkiga världen med namnet micro circuit breaker om jag inte minns helt fel nu.
Bara som kul information.
Redigerat:
Vems anläggning är det du skriver om då?B boped skrev:
Oavsett, så är det nuvarande ägaren som har ansvaret, inte tidigare ägare…
Man får byta eluttag och strömställare utan behörighet. Om man har kunskapen att göra det. Varifrån har du fått det ifrån att man inte får göra det är väl frågan snarare.
Hans Alfredssons son dog, 5 år gammal.D Dilato skrev:
Inte strumpstickor då, utan en TV-antenn.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/gPwL1a/jag-sag-min-bror-do