48 401 läst · 395 svar
48k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 356 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 356 inlägg
Jrop så är det, faran syns inte, som exempelvis eld , det smäller bara till och beroende på hur det tar blir det en otäck upplevelse eller en träfrackspikplanka skrev:
Jag är helt med på din åsikt. Men i stora delar av industrin är det standarder som gäller, och inte vad man själv tycker. Oavsett hur goda skäl man har till det.E elmont skrev:
Du får lära dem att använda det korrekta begreppet ytterledare och för all del även disymmetriskydd.LasseLund skrev:
Gå nu och se vad din modererande chatbot säger om saken. Med stor sannolikhet är det inte korrekt indexerat så vi får kanske stå ut med goddag yxskaft i vanlig ordning.
GPT-4o:s svar på promten: ”Beskriv kortfattat ytterledare och disymmetriskydd”GK100 skrev:
### Ytterledare
En ytterledare är en del av en elektrisk installation som är avsedd att leda bort elektricitet, vanligtvis i form av blixtnedslag, från en byggnad till marken. Den är en viktig komponent i ett åskskyddssystem och placeras utvändigt på byggnaden. Ytterledaren ska vara tillverkad av material som leder elektricitet väl, som koppar eller aluminium, och vara installerad på ett sådant sätt att den minimerar risken för skador på byggnaden.
### Disymmetriskydd
Disymmetriskydd är en typ av skydd i elektriska system som används för att detektera och skydda mot osymmetriska belastningar och fel. Det är särskilt viktigt i system där faserna måste vara balanserade, som i trefassystem. Om en fasbelastning blir för hög eller för låg i förhållande till de andra kan det orsaka överhettning, vibrationsproblem eller skador på utrustningen. Disymmetriskyddet övervakar ström och spänning i de olika faserna och kan koppla ifrån systemet om en osymmetri upptäcks.
ChatGPT-4 verkar inte bomma helt iaf.
Men prova att föra lite resonemang i matematik. Där brukar det tydligen bli *facepalm*
Men prova att föra lite resonemang i matematik. Där brukar det tydligen bli *facepalm*
Du ser inte ett rätt och mycket text som är helt förvirrad. Du har en del adekvat nomenklatur att ta till dig innan du kan verka standardrätt inom industrin. Standardrätt är ungefär lika dåligt översatt som linjeledare i mitt fall utgick jag från 'normengerecht".LasseLund skrev:ChatGPT-4o:
### Ytterledare
En ytterledare är en del av en elektrisk installation som är avsedd att leda bort elektricitet, vanligtvis i form av blixtnedslag, från en byggnad till marken. Den är en viktig komponent i ett åskskyddssystem och placeras utvändigt på byggnaden. Ytterledaren ska vara tillverkad av material som leder elektricitet väl, som koppar eller aluminium, och vara installerad på ett sådant sätt att den minimerar risken för skador på byggnaden.
### Disymmetriskydd
Disymmetriskydd är en typ av skydd i elektriska system som används för att detektera och skydda mot osymmetriska belastningar och fel. Det är särskilt viktigt i system där faserna måste vara balanserade, som i trefassystem. Om en fasbelastning blir för hög eller för låg i förhållande till de andra kan det orsaka överhettning, vibrationsproblem eller skador på utrustningen. Disymmetriskyddet övervakar ström och spänning i de olika faserna och kan koppla ifrån systemet om en osymmetri upptäcks.
Ifall den börjar svamla så pressa den med intelligenta följdfrågor, då dyker djupare ner i sin ”kunskapsmassa”. I alla fall är det så i mina områden som jag är intrrsserad av. Jag har t.ex. haft sjukt imponerande ”diskussioner” inom kosmologi med den.spikplanka skrev:
Finns väl risk att ChatGPT rekommenderat personalen att installera ytterledaren rakt in i modermodemet..GK100 skrev:
Det får du ju tycka. Men vad skall husägaren göra åt det?B boped skrev:
Ha ha 😅 inte det bästa exemplet jag gav på ChatGPT:s förmåga. Jag bjuder på den 😊GK100 skrev:
Tror iförsig att det är en väldigt liten del av elektrikerna som installerar snabbladdare.LasseLund skrev:
Desto fler som sätter in laddboxar och där är det enbart ac som överförs.
Men helt klart blir det fler installationen än innan elbilen slog igenom
Be en fackmässigt el- kille komma å kolla först. När du vet vad som behöver göras ska du INTE pula själv !P Plomyk skrev:Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Men jag håller ju med dig! Jag hoppar inte på dig. Du har rätt i att det är ett allvarligt fel som inte på något sätt kan försvaras.B boped skrev:
Att det inte är din anläggning har vi nog förstått, vad det nu har med saken att göra. Jag förklarade bara ansvarsfrågan.
Fråga: Har fasledare bytt namn till linjeledare och varför i så fall?E elmont skrev:
Svar: Ja, det är korrekt. Namnbytet har skett eftersom den ledare som kallats fasledare i många sammanhang i elinstallationsreglerna även är tillämplig i likströmskretsar, och där finns det som bekant inga faser. Därför heter det numera ”linjeledare” för både växel- och likströmskretsar.
https://www.elinstallatoren.se/2023/08/heter-fasledare-verkligen-linjeledare-nu/
😢