hsd
spikplanka spikplanka skrev:
Starkström är totalt oförlåtande mot misstag. Även om man är en bra människa som är lite okunnig och skall göra något en gång, så kan det bli sista gången.
Jrop så är det, faran syns inte, som exempelvis eld , det smäller bara till och beroende på hur det tar blir det en otäck upplevelse eller en träfrack

E elmont skrev:
Och sedan förstår jag inte riktigt vad för "förbättring" LINJELEDARE skulle ge. Ger det inte en märkbar förbättring finns det ju inte någon anledning att ändra, för en ändring bara för ändrinegns skull är ju inget annat än nått negativt.
Jag är helt med på din åsikt. Men i stora delar av industrin är det standarder som gäller, och inte vad man själv tycker. Oavsett hur goda skäl man har till det.

LasseLund LasseLund skrev:
Intressant, då är elfirman vi brukar anlita ett undantag. Men det kommer nog att ändra sig efterhand framöver.
[länk]
Du får lära dem att använda det korrekta begreppet ytterledare och för all del även disymmetriskydd.

Gå nu och se vad din modererande chatbot säger om saken. Med stor sannolikhet är det inte korrekt indexerat så vi får kanske stå ut med goddag yxskaft i vanlig ordning.

• Haha
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du får lära dem att använda det korrekta begreppet ytterledare och för all del även disymmetriskydd.

Gå nu och se vad din modererande chatbot säger om saken. Med stor sannolikhet är det inte korrekt indexerat så vi får kanske stå ut med goddag yxskaft i vanlig ordning.
GPT-4o:s svar på promten: ”Beskriv kortfattat ytterledare och disymmetriskydd”

### Ytterledare

En ytterledare är en del av en elektrisk installation som är avsedd att leda bort elektricitet, vanligtvis i form av blixtnedslag, från en byggnad till marken. Den är en viktig komponent i ett åskskyddssystem och placeras utvändigt på byggnaden. Ytterledaren ska vara tillverkad av material som leder elektricitet väl, som koppar eller aluminium, och vara installerad på ett sådant sätt att den minimerar risken för skador på byggnaden.

### Disymmetriskydd

Disymmetriskydd är en typ av skydd i elektriska system som används för att detektera och skydda mot osymmetriska belastningar och fel. Det är särskilt viktigt i system där faserna måste vara balanserade, som i trefassystem. Om en fasbelastning blir för hög eller för låg i förhållande till de andra kan det orsaka överhettning, vibrationsproblem eller skador på utrustningen. Disymmetriskyddet övervakar ström och spänning i de olika faserna och kan koppla ifrån systemet om en osymmetri upptäcks.

ChatGPT-4 verkar inte bomma helt iaf.
Men prova att föra lite resonemang i matematik. Där brukar det tydligen bli *facepalm* ;)

ChatGPT-4o:

### Ytterledare

En ytterledare är en del av en elektrisk installation som är avsedd att leda bort elektricitet, vanligtvis i form av blixtnedslag, från en byggnad till marken. Den är en viktig komponent i ett åskskyddssystem och placeras utvändigt på byggnaden. Ytterledaren ska vara tillverkad av material som leder elektricitet väl, som koppar eller aluminium, och vara installerad på ett sådant sätt att den minimerar risken för skador på byggnaden.

### Disymmetriskydd

Disymmetriskydd är en typ av skydd i elektriska system som används för att detektera och skydda mot osymmetriska belastningar och fel. Det är särskilt viktigt i system där faserna måste vara balanserade, som i trefassystem. Om en fasbelastning blir för hög eller för låg i förhållande till de andra kan det orsaka överhettning, vibrationsproblem eller skador på utrustningen. Disymmetriskyddet övervakar ström och spänning i de olika faserna och kan koppla ifrån systemet om en osymmetri upptäcks.
Du ser inte ett rätt och mycket text som är helt förvirrad. Du har en del adekvat nomenklatur att ta till dig innan du kan verka standardrätt inom industrin. Standardrätt är ungefär lika dåligt översatt som linjeledare i mitt fall utgick jag från 'normengerecht".

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Men prova att föra lite resonemang i matematik. Där brukar det tydligen bli *facepalm* ;)
Det är nog svårt att bomma mer än i det exemplet tidigare.

Ifall den börjar svamla så pressa den med intelligenta följdfrågor, då dyker djupare ner i sin ”kunskapsmassa”. I alla fall är det så i mina områden som jag är intrrsserad av. Jag har t.ex. haft sjukt imponerande ”diskussioner” inom kosmologi med den.

GK100 GK100 skrev:
Det är nog svårt att bomma mer än i det exemplet tidigare.
Finns väl risk att ChatGPT rekommenderat personalen att installera ytterledaren rakt in i modermodemet.. ;)

• Haha
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
B boped skrev:
Dolt fel eller ej!
Nä juridiska frågor kan jag inte men att man själv får bestämma o montera jordade eluttag utan kunskap (behörighet) o dessutom inte dra skydds ledare eller ansluta denna är i min värld en kriminell handling där man utsätter andra för fara eller har jag fel där med?
Det får du ju tycka. Men vad skall husägaren göra åt det?

GK100 GK100 skrev:
Du ser inte ett rätt och mycket text som är helt förvirrad. Du har en del adekvat nomenklatur att ta till dig innan du kan verka standardrätt inom industrin. Standardrätt är ungefär lika dåligt översatt som linjeledare i mitt fall utgick jag från 'normengerecht".
Ha ha 😅 inte det bästa exemplet jag gav på ChatGPT:s förmåga. Jag bjuder på den 😊

• Gilla
GK100
  • Laddar…
En liten kommentar till i all vänlighet: Framöver kommer nog många elektriker att ”komma i kontakt med” 😇 likströmsinstallationer vad det gäller laddstationer för elbilar.
Tror iförsig att det är en väldigt liten del av elektrikerna som installerar snabbladdare.
Desto fler som sätter in laddboxar och där är det enbart ac som överförs.

Men helt klart blir det fler installationen än innan elbilen slog igenom

P Plomyk skrev:
Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Be en fackmässigt el- kille komma å kolla först. När du vet vad som behöver göras ska du INTE pula själv !

B boped skrev:
Om jag säger att detta inte är min anläggning vad är otydligt?
Läs tråden innan du hoppar på folk!
Men jag håller ju med dig! Jag hoppar inte på dig. Du har rätt i att det är ett allvarligt fel som inte på något sätt kan försvaras.

Att det inte är din anläggning har vi nog förstått, vad det nu har med saken att göra. Jag förklarade bara ansvarsfrågan.

E elmont skrev:
Och sedan förstår jag inte riktigt vad för "förbättring" LINJELEDARE skulle ge. Ger det inte en märkbar förbättring finns det ju inte någon anledning att ändra, för en ändring bara för ändrinegns skull är ju inget annat än nått negativt.
Fråga: Har fasledare bytt namn till linjeledare och varför i så fall?

Svar: Ja, det är korrekt. Namnbytet har skett eftersom den ledare som kallats fasledare i många sammanhang i elinstallationsreglerna även är tillämplig i likströmskretsar, och där finns det som bekant inga faser. Därför heter det numera ”linjeledare” för både växel- och likströmskretsar.

https://www.elinstallatoren.se/2023/08/heter-fasledare-verkligen-linjeledare-nu/
😢

• Ledsen
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.