54 121 läst · 395 svar
54k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ord är viktiga för att bli förstådd. Men jag erkänner att jag fortfarande säger fasledare när jag inte pratar med fackmän. Dock kanske det ändå är intressant för någon här i forumet att känna till begreppet linjeledare.A Alexn72 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 898 inlägg
Jo det är ett allvarligt fel och du får kölhala förra ägaren om du vill, gärna två gånger. Men det är nuvarande ägare som sitter med svarte petter och får slanta upp för att fixa felet. Du får gärna verka för att föregående ägare får ett förlängt ansvar på något vis, men vi är inte där idag.B boped skrev:
Linjeledare är ett ord som i princip inte existerar i elektrikervärlden och skulle få dom flesta elektriker att undra vad det var för udda teoretiker dom hade framför sig.LasseLund skrev:
Fortfarande inte min anläggningBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 898 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 339 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 339 inlägg
Nej det är helt riktigt.B boped skrev:
Intressant, då är elfirman vi brukar anlita ett undantag. Men det kommer nog att ändra sig efterhand framöver.E elmont skrev:
https://www.elinstallatoren.se/2023/08/heter-fasledare-verkligen-linjeledare-nu/
Men det är det ingen som föreslagit (vad jag har sett). Däremot är det flera som föreslagit att byta de jordade uttagen (som saknar jordanslutning) till ojordade uttag. Det får man göra (så vitt jag förstår), och det är svårt att göra fel.B boped skrev:
Olika stora "fotavtryck" ger olika resistans. Så svammel är snarare hur sannolikt olika saker är.LasseLund skrev:Du har rätt, man ska vara försiktig med ironiska inlägg.
Men det är en revolutionerande åsikt du framför, så det hade varit intressant ifall du kunde visa något belägg för den.
Och ditt svammel når nu nya höjder när du börjar spekulera om olika stora fotavtryck. Hoppas inga föräldrar tar dig på orden och låter något uttag vara oskyddat. Jävligt farlig åsikt du kommer med (man ska egentligen inte börja med okvädingsord, men jag blir bara så förbannat upprörd när man riskerar barns liv och hälsa i onödan).
Jag påtalar återigen: installera jordfelsbrytare så snart du kan få en elektriker på plats, men sätt dit petskydd omedelbart innan några barn släpps in.
De lustiga är att vad jag sett så har inte barn nämnts en ända gång.
Men ändå är det de som är de viktigaste att skydda i detta hus.
Men egentligen spelar det ingen roll.
Uppdatera uttagen och sätt jfb så är väl alla i tråden nöjda
Men driv inte vidare att jfb inte funkar utan jordkabel
Inte ens i elcentralen har jfb jordkabel
Vi får väl se vilket genomslag det får, inom installation föreligger knappast nått behov, pga likström, då det i princip inte förekommer likström utom i lite led belysning.LasseLund skrev:
Dessutom är elektriker ett konservativt släkte som inte ändrar sig om det inte finns en lite större anledning.
Redigerat:
Förhoppningsvis stoppar inte vuxna spikar eller annat i eluttag. Så du har rätt, ifall man med 100% sannolikhet kan säga att inga barn kommer att vistas i huset så är petskydd onödigt.A Alexn72 skrev:Olika stora "fotavtryck" ger olika resistans. Så svammel är snarare hur sannolikt olika saker är.
De lustiga är att vad jag sett så har inte barn nämnts en ända gång.
Men ändå är det de som är de viktigaste att skydda i detta hus.
Men egentligen spelar det ingen roll.
Uppdatera uttagen och sätt jfb så är väl alla i tråden nöjda
Men driv inte vidare att jfb inte funkar utan jordkabel
Inte ens i elcentralen har jfb jordkabel
Var någonstans har jag sagt att jordfelsbrytare inte fungerar utan jordkabel?
Inte? De nämns väl frekvent?A Alexn72 skrev:
LasseLund skrev:
A Alexn72 skrev:
Åke Hultgren skrev:
A Alexn72 skrev:
LasseLund skrev:
blackarrow skrev: