A Alexn72 skrev:
Verkar inte direkt som du är intresserad av att lära ut något. Mer bara visa din briljans över vilket ord som är mest gångbart enligt
A Alexn72 skrev:
Verkar inte direkt som du är intresserad av att lära ut något. Mer bara visa din briljans över vilket ord som är mest gångbart enligt dig.
Ord är viktiga för att bli förstådd. Men jag erkänner att jag fortfarande säger fasledare när jag inte pratar med fackmän. Dock kanske det ändå är intressant för någon här i forumet att känna till begreppet linjeledare.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
B boped skrev:
Dolt fel eller ej!
Nä juridiska frågor kan jag inte men att man själv får bestämma o montera jordade eluttag utan kunskap (behörighet) o dessutom inte dra skydds ledare eller ansluta denna är i min värld en kriminell handling där man utsätter andra för fara eller har jag fel där med?
Jo det är ett allvarligt fel och du får kölhala förra ägaren om du vill, gärna två gånger. Men det är nuvarande ägare som sitter med svarte petter och får slanta upp för att fixa felet. Du får gärna verka för att föregående ägare får ett förlängt ansvar på något vis, men vi är inte där idag.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
LasseLund LasseLund skrev:
Ord är viktiga för att bli förstådd. Men jag erkänner att jag fortfarande säger fasledare när jag inte pratar med fackmän. Dock kanske det ändå är intressant för någon här i forumet att känna till begreppet linjeledare.
Linjeledare är ett ord som i princip inte existerar i elektrikervärlden och skulle få dom flesta elektriker att undra vad det var för udda teoretiker dom hade framför sig.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur pass nytt det är vet jag inte. Det är dock en helt korrekt term.

[bild]

[länk]
Jag ger mig angående Neutrala ledare då tydligen har man ändrat den benämningen 🤗

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det är ett allvarligt fel och du får kölhala förra ägaren om du vill, gärna två gånger. Men det är nuvarande ägare som sitter med svarte petter och får slanta upp för att fixa felet. Du får gärna verka för att föregående ägare får ett förlängt ansvar på något vis, men vi är inte där idag.
Fortfarande inte min anläggning

B boped skrev:
Jag ger mig angående Neutrala ledare då tydligen har man ändrat den benämningen 🤗
Jag skulle påstå att både neutral och nolla används flitigt och är båda begripliga och ”tillräckligt” korrekta.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
B boped skrev:
Fortfarande inte min anläggning
Vad är det för slags svar? Har du inget bättre att säga?

Fairlane
B boped skrev:
Dolt fel eller ej!
Nä juridiska frågor kan jag inte men att man själv får bestämma o montera jordade eluttag utan kunskap (behörighet) o dessutom inte dra skydds ledare eller ansluta denna är i min värld en kriminell handling där man utsätter andra för fara eller har jag fel där med?
Nej det är helt riktigt.

• Gilla
boped
  • Laddar…
B boped skrev:
... att man själv får bestämma o montera jordade eluttag utan kunskap (behörighet) o dessutom inte dra skydds ledare eller ansluta denna är i min värld en kriminell handling där man utsätter andra för fara eller har jag fel där med?
Men det är det ingen som föreslagit (vad jag har sett). Däremot är det flera som föreslagit att byta de jordade uttagen (som saknar jordanslutning) till ojordade uttag. Det får man göra (så vitt jag förstår), och det är svårt att göra fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle påstå att både neutral och nolla används flitigt och är båda begripliga och ”tillräckligt” korrekta.
Och jag skulle gå så långt att jag påstår att NOLLA är den absolut vanligaste benämningen, samt att jag är övertygad att så kommer det att vara under överskådlig tid.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Du har rätt, man ska vara försiktig med ironiska inlägg.
Men det är en revolutionerande åsikt du framför, så det hade varit intressant ifall du kunde visa något belägg för den.
Och ditt svammel når nu nya höjder när du börjar spekulera om olika stora fotavtryck. Hoppas inga föräldrar tar dig på orden och låter något uttag vara oskyddat. Jävligt farlig åsikt du kommer med (man ska egentligen inte börja med okvädingsord, men jag blir bara så förbannat upprörd när man riskerar barns liv och hälsa i onödan).
Jag påtalar återigen: installera jordfelsbrytare så snart du kan få en elektriker på plats, men sätt dit petskydd omedelbart innan några barn släpps in.
Olika stora "fotavtryck" ger olika resistans. Så svammel är snarare hur sannolikt olika saker är.

De lustiga är att vad jag sett så har inte barn nämnts en ända gång.
Men ändå är det de som är de viktigaste att skydda i detta hus.

Men egentligen spelar det ingen roll.
Uppdatera uttagen och sätt jfb så är väl alla i tråden nöjda

Men driv inte vidare att jfb inte funkar utan jordkabel
Inte ens i elcentralen har jfb jordkabel

Intressant, då är elfirman vi brukar anlita ett undantag. Men det kommer nog att ändra sig efterhand framöver.
[länk]
Vi får väl se vilket genomslag det får, inom installation föreligger knappast nått behov, pga likström, då det i princip inte förekommer likström utom i lite led belysning.
Dessutom är elektriker ett konservativt släkte som inte ändrar sig om det inte finns en lite större anledning.

Redigerat:
  • Gilla
LasseLund
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Olika stora "fotavtryck" ger olika resistans. Så svammel är snarare hur sannolikt olika saker är.

Men ändå är det de som är de viktigaste att skydda i detta hus.

Men egentligen spelar det ingen roll.
Uppdatera uttagen och sätt jfb så är väl alla i tråden nöjda

Men driv inte vidare att jfb inte funkar utan jordkabel
Inte ens i elcentralen har jfb jordkabel
Förhoppningsvis stoppar inte vuxna spikar eller annat i eluttag. Så du har rätt, ifall man med 100% sannolikhet kan säga att inga barn kommer att vistas i huset så är petskydd onödigt.
Var någonstans har jag sagt att jordfelsbrytare inte fungerar utan jordkabel?

A Alexn72 skrev:
Inte? De nämns väl frekvent?

JFB skyddar inte mot nyfikna barn som pillar i gamla oskyddade uttag.
A Alexn72 skrev:
Tar strömmen vägen genom barnet så löser jfb.
Åke Hultgren Åke Hultgren skrev:
Är små barn undantagna från jfb skydd?
A Alexn72 skrev:
Hittar barnet en spik så är inte tilltaget långt bort att hämta hammare.
Men ifall barnet inte sitter med bar hud mot ett betong- eller stengolv så är den försumbar.
blackarrow blackarrow skrev:
Alltså ger en plastbit för 5 kr, ett petskydd intryckt i uttaget, bättre skydd för småbarn än en JFB om man har icke petskyddade uttag.

• Gilla
LasseLund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.