53 647 läst · 395 svar
54k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Jo det finns inlägg där man säger att om man monterar uttag o vet att jorden inte är ansluten kan man använda uttagen i alla fall och åtgärda detta senare "bara man vet om det" du får läsa igenom allt här i tråden!B bakterie skrev:
Men det var inte det jag svarade på. Jag svarade på ditt påstående att någon påstått att man får dra ny jord.B boped skrev:
Men nu börjar det bli för mycket metadiskussion för mig, så jag återgår till att lurka.
Ja jag med jag läste ditt inlägg fel ursäkta byta från jordat till ojordat är ok så blir det rätt 😂B bakterie skrev:
Nått som ingen "expert" tycks ha sett är att det inte så lätt låter sig installera en JFB i TS central som syns i #1. För att få plats så måste det även bli ett centralbyte.
Den andra centralen har ju platsen och där kan man montera så mycket JFB man vill.
Den andra centralen har ju platsen och där kan man montera så mycket JFB man vill.
En liten kommentar till i all vänlighet: Framöver kommer nog många elektriker att ”komma i kontakt med” 😇 likströmsinstallationer vad det gäller laddstationer för elbilar.E elmont skrev:
Då blir det mer än en central som skyddas av en ensam JFB och det är kanske inte så bra eller så får man sätta två vid inkommande vilket även det blir lite "fel". JFB bör väl för översiktens skull sitta i samband med centralen den skyddar.
Håller med. Men i gamla anläggningar får man ibland kompromissa och jag skulle i alla fall föredra att en "felplacerad" JFB än ingen alls. Sen vågar jag inte gissa hur lätt/svårt det är att få den första centralen "JFB-kompatibel".E elmont skrev:
Som kommer att vara en liten del av arbetet och första hand handla om anslutning av en apparat som knappast påverkar valet av benämning. Det vore ju skillnad om ordvalet inneburit nått som gett mervärde men det är det ju inte.LasseLund skrev:
Jag är övertygad om att det är en ren pappersprodukt av någon som måste "hittapå" nått för att motivera sin anställning samt verka internationell.
Då jag på stenåldern arbetade i ett engilskspråkigt land stod L för LIFE och inte LINE
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 018 inlägg
Njae, det tror jag håller på att ändra sig iom den myckna installationen av solceller. Jag tror att likspänning/ström kommer att bli viktigare att ha i åtanke för t ex serviceelektrikern. (Om det inte redan är det.)E elmont skrev:
Inte för att jag tror att det kommer att påverka terminologin något vidare. Men det är ändå en ganska stor ändring i hur en vanlig villainstallation brukar se ut. Jag kan inte komma på något liknande i modern tid. (Bil-laddare i all ära, men de är trots allt bara ytterligare en stor förbrukare när det kommer till kritan.)
Där är vi däremot helt eniga!E elmont skrev:
Jag är egentligen böjd att hålla med dig. Det viktigaste med språket är att vi förstår varandra, och ”nolla” och ”fas” är fina små inarbetade ord. 😊 Dock i formella fall är det viktigt med en enhetlig nomenklatur bestämd av standarder.E elmont skrev:Som kommer att vara en liten del av arbetet och första hand handla om anslutning av en apparat som knappast påverkar valet av benämning. Det vore ju skillnad om ordvalet inneburit nått som gett mervärde men det är det ju inte.
Jag är övertygad om att det är en ren pappersprodukt av någon som måste "hittapå" nått för att motivera sin anställning samt verka internationell.
Då jag på stenåldern arbetade i ett engilskspråkigt land stod L för LIFE och inte LINE ycjet
E elmont skrev:Som kommer att vara en liten del av arbetet och första hand handla om anslutning av en apparat som knappast påverkar valet av benämning. Det vore ju skillnad om ordvalet inneburit nått som gett mervärde men det är det ju inte.
Då jag på stenåldern arbetade i ett engilskspråkigt land stod L för LIFE och inte LINE
Redigerat:
Och sedan förstår jag inte riktigt vad för "förbättring" LINJELEDARE skulle ge. Ger det inte en märkbar förbättring finns det ju inte någon anledning att ändra, för en ändring bara för ändrinegns skull är ju inget annat än nått negativt.