Som en bidetalj i tjafset om JFB och barn som pillar i eluttag med spikar och jag vet inte vad,
så är dom ojordade jordade uttagen i vart fall säkrare än dom gamla ojordade var, eftersom dom är petskyddade.🤓

D Dilato skrev:
Fråga: Har fasledare bytt namn till linjeledare och varför i så fall?

Svar: Ja, det är korrekt. Namnbytet har skett eftersom den ledare som kallats fasledare i många sammanhang i elinstallationsreglerna även är tillämplig i likströmskretsar, och där finns det som bekant inga faser. Därför heter det numera ”linjeledare” för både växel- och likströmskretsar.

[länk]
😢
Jag kommer aldrig att ta den benämningen i min mun 😠 Hur fasen klarade man sig tidigare??
Om jag inte mins fel så hade vi likström innan vi fick växelspänning och har så vitt jag förstår inte haft behovet av en ny benämning tidigare

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hur fasen klarade man sig tidigare??
😂🙃👌👍🙃

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Jag kommer aldrig att ta den benämningen i min mun 😠 Hur fasen klarade man sig tidigare??
Om jag inte mins fel så hade vi likström innan vi fick växelspänning och har så vitt jag förstår inte haft behovet av en ny benämning tidigare
Minns du inte att det hette linjeledare på den tiden ?? 😲 😁

Det extremt lilla jag grejat med solceller så har den röda fått heta "den röda" eller plus.
Och den svarta då motsvarande fått heta "den svarta" eller minus.

Och är det bara svarta, så bara plus resp minus.

Jag tror att det skulle bli fel att kalla minus för neutral eller nolla, då det internt i invertern kopplas till att ladda upp en konding, som inte har galvanisk kontakt med husets neutral.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fråga: Har fasledare bytt namn till linjeledare och varför i så fall?

Svar: Ja, det är korrekt. Namnbytet har skett eftersom den ledare som kallats fasledare i många sammanhang i elinstallationsreglerna även är tillämplig i likströmskretsar, och där finns det som bekant inga faser. Därför heter det numera ”linjeledare” för både växel- och likströmskretsar.

[länk]
😢
Det finns för mycket folk som bara sitter med näsan i en skärm utan några riktiga arbetsuppgifter och bara hittar på en massa dravel.

• Älska
  • Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns för mycket folk som bara sitter med näsan i en skärm utan några riktiga arbetsuppgifter och bara hittar på en massa dravel.
Har inte Fredrik Byström en särställning här? 😂🙃

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Minns du inte att det hette linjeledare på den tiden ?? 😲 😁

Det extremt lilla jag grejat med solceller så har den röda fått heta "den röda" eller plus.
Och den svarta då motsvarande fått heta "den svarta" eller minus.

Och är det bara svarta, så bara plus resp minus.

Jag tror att det skulle bli fel att kalla minus för neutral eller nolla, då det internt i invertern kopplas till att ladda upp en konding, som inte har galvanisk kontakt med husets neutral.
Och det lilla jag har sysslat med likström så har plus och minus fungerat hyfsat, ingen har haft behov av att kolla på internet efter vad det betyder.

• Gilla
  • Haha
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
På engelska heter fasledare line conductor. Det är nog en bidragande orsak till namnbytet. Men huvudsakligen är det nog bara någon som ville synas och hittade på något att agitera för.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det får du ju tycka. Men vad skall husägaren göra åt det?
Vid ett eventuellt dödsfall pga ful el kan du ta det med en kriminalare!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På engelska heter fasledare line conductor. Det är nog en bidragande orsak till namnbytet. Men huvudsakligen är det nog bara någon som ville synas och hittade på något att agitera för.
Och där måste jag sätta mig lite på tvären, där jag under ett antal år arbetade hette fasen LIVE och inte LINE. Men Engelskan existerar ju i en mängd varianter så det kan säkert skilja mellan olika länder.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men jag håller ju med dig! Jag hoppar inte på dig. Du har rätt i att det är ett allvarligt fel som inte på något sätt kan försvaras.

Att det inte är din anläggning har vi nog förstått, vad det nu har med saken att göra. Jag förklarade bara ansvarsfrågan.
Du skrev (du får kölhala förra ägaren) tyvärr tolkade jag det att du menar mig då!
Skit i de missförstånd uppstår.

D Dilato skrev:
Som en bidetalj i tjafset om JFB och barn som pillar i eluttag med spikar och jag vet inte vad,
så är dom ojordade jordade uttagen i vart fall säkrare än dom gamla ojordade var, eftersom dom är petskyddade.🤓
Om du inte använder 2 spik eller 2 strumpstickor för tyvärr är detta vanligt att barn gör så!

B boped skrev:
Vid ett eventuellt dödsfall pga ful el kan du ta det med en kriminalare!
Och vad skulle det resultera i? Att husägaren skulle kastas i sinkabirum?
Det finns inget uppsåt att skada någon.

E elmont skrev:
Och där måste jag sätta mig lite på tvären, där jag under ett antal år arbetade hette fasen LIVE och inte LINE. Men Engelskan existerar ju i en mängd varianter så det kan säkert skilja mellan olika länder.
Jag har också alltid använt "Live" men Enligt Quora har ni båda rätt.
  1. Live and Neutral:
    - "Live" refers to the wire that carries the current to the load (like a light or appliance). In many countries, this wire is also known as the "hot" wire.
    - "Neutral" is the return path for the current and is typically at ground potential.
  2. Line and Neutral:
    - "Line" is often used in more technical contexts to refer to the live wire, particularly in North America.
    - "Neutral" remains the same as described above.
Both terms are correct, but "line and neutral" might be more common in certain regions or technical discussions, while "live and neutral" is frequently used in everyday language.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Samma här. I "alla" scheman jag sett heter det också "Live". "Line" tror jag inte jag sett alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.