LasseLund LasseLund skrev:
Ajdå, förhoppningvis hade den inte samma samma cc-mått som vägguttagen, eller … ?
Det var ju just det som var problemet, läs inlägg #356, fem inlägg uppåt

• Gilla
LasseLund
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var ju just det som var problemet, läs inlägg #356, fem inlägg uppåt
Mitt förmodligen dåliga ögonmått tycker att antenndonet ser ut att ha mindre cc-mått.

Mitt förmodligen dåliga ögonmått tycker att antenndonet ser ut att ha mindre cc-mått.
Nu var ju inte den bilden på radions baksida samma som tvn i fallet.

Det var mycket vanligt med banankontakt
Bild på banankontakt och motsvarande hylsa, med måttangivelser i millimeter och tum. Banankontakten är guldfärgad och monteras i en svart hylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på antennsladden till radio så CC-måttet var ointressant.

Bevisligen passade kontakten i fråga i vägguttaget så antennen blev dödligt strömförande.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu var ju inte den bilden på radions baksida samma som tvn i fallet.

Det var mycket vanligt med banankontakt
[bild]

på antennsladden till radio så CC-måttet var ointressant.

Bevisligen passade kontakten i fråga i vägguttaget så antennen blev dödligt strömförande.
Ja, var det banankontakter så är det ju förstås en helt annan sak.

Banankontakt var ju till både antenn, högtalare och grammofoningång...:

827738-8c5732fc0d5be16badbdbb3e5cd2f5f2.jpg

Vi behöver inte diskutera vilken kontakt det var eller vilket cc-mått den hade.

från artikeln:
Jag och Mats satt och lekte i mammas och pappas sovrum. Där hade de en liten tv–apparat och till den hörde en antenn. Kontakten längst ut på sladden till den där antennen var konstruerad så att den passade in i en vanlig väggkontakt. Mats stoppade in kontakten i väggen samtidigt som han höll i antennen, och omkom av elektriciteten.

Jag var 11 år då, och jag kommer ihåg kontakttypen från den TV vi hade då.

D Dilato skrev:
Vi behöver inte diskutera vilken kontakt det var eller vilket cc-mått den hade.

från artikeln:
Jag och Mats satt och lekte i mammas och pappas sovrum. Där hade de en liten tv–apparat och till den hörde en antenn. Kontakten längst ut på sladden till den där antennen var konstruerad så att den passade in i en vanlig väggkontakt. Mats stoppade in kontakten i väggen samtidigt som han höll i antennen, och omkom av elektriciteten.

Jag var 11 år då, och jag kommer ihåg kontakttypen från den TV vi hade då.
Ja visst dog han så. Alldeles, alldeles fruktansvärt tragiskt.
Det hindrar väl inte att man kan undra om man hade samma cc-mått eller det var banankontakter som gjorde att olyckan kunde ske. Ifall det var samma cc-mått känns det som många sådana olyckor borde skett.

. Ifall det var samma cc-mått känns det som många sådana olyckor borde skett.
På den tiden fick man sig en hurring om man pillade på grejer som man inte fick röra.

Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:

[bild]

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vems anläggning är det du skriver om då?
Oavsett, så är det nuvarande ägaren som har ansvaret, inte tidigare ägare…

Man får byta eluttag och strömställare utan behörighet. Om man har kunskapen att göra det. Varifrån har du fått det ifrån att man inte får göra det är väl frågan snarare.
Du får byta ett vägguttag till ett likadant ja!

Man får inte byta själv från ett ojordat till ett jordat och dra jord tråden själv detta måste man ha behörighet för alternativ någon som har behörighet som kontrollerar alternativ behörig vet att du kan o låter dig göra detta under ansvar!

Diskussionen här har varit i flera dagar om du nu inte har varit med från början var en annan medlem här som hade upptäckt att i hans nyinköpta hus fanns jordade uttag som ej va kopplade med skyddsjord och det är de hela diskussionen handlar om så får man inte göra då eventuellt inge falsk trygghet med detta eventuellt dolt fel "min åsikt".

Har du inlägg angående detta så börja att läsa från början alla inlägg innan du yra en massa åsikter och blanda inte in mig i ägande utav denna anläggning!

Fotografen Fotografen skrev:

[bild]
Ha ha en sådan har Philips kanske!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hans Alfredssons son dog, 5 år gammal.
Inte strumpstickor då, utan en TV-antenn.

[länk]
Just det kommer jag ihåg den historian mycket tragiskt.
Ska erkänna att jag har gjort likadant när jag va i 5 årsåldern batterierna va slut till min legomotor o kom på att i vägguttaget fanns det ström jag lever ännu men säkringarna gick i lägenheten!

• Gilla
  • Wow
avh67f och 1 till
  • Laddar…
B boped skrev:
Du får byta ett vägguttag till ett likadant ja!

Man får inte byta själv från ett ojordat till ett jordat och dra jord tråden själv detta måste man ha behörighet för alternativ någon som har behörighet som kontrollerar alternativ behörig vet att du kan o låter dig göra detta under ansvar!

Diskussionen här har varit i flera dagar om du nu inte har varit med från början var en annan medlem här som hade upptäckt att i hans nyinköpta hus fanns jordade uttag som ej va kopplade med skyddsjord och det är de hela diskussionen handlar om så får man inte göra då eventuellt inge falsk trygghet med detta eventuellt dolt fel "min åsikt".

Har du inlägg angående detta så börja att läsa från början alla inlägg innan du yra en massa åsikter och blanda inte in mig i ägande utav denna anläggning!
Det är inte ett dolt fel. Dolda fel är sådana som inte kan upptäckas vid inspektion. Inspektion av elanläggningar ska göras av behörig elektriker. En som är okunnig om elanläggningar kan oftast inte upptäcka fel av detta slag. Det beror inte på att felet är dolt utan att den som inspekterar inte har tillräcklig kompetens.

B boped skrev:
alternativ någon som har behörighet som kontrollerar alternativ behörig vet att du kan o låter dig göra detta under ansvar!
Var hittar du lagstöd för dessa påståenden?

Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du lagstöd för dessa påståenden?
En anställd elektriker behöver ej inneha behörighet det räcker med att en på företaget har detta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.