47 266 läst · 395 svar
47k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Nu börjas det igen!lilytwig skrev:Det är inte ett dolt fel. Dolda fel är sådana som inte kan upptäckas vid inspektion. Inspektion av elanläggningar ska göras av behörig elektriker. En som är okunnig om elanläggningar kan oftast inte upptäcka fel av detta slag. Det beror inte på att felet är dolt utan att den som inspekterar inte har tillräcklig kompetens.
Jag nämnde för ett par dagar sedan i denna diskussionen att jag ansåg att detta va ett dolt fel "min åsikt" och här går meningarna isär och detta får trådskaparen själv lösa slut diskuterat!
Jag skrev att detta va min åsikt sen kan jag ha fel absolut!lilytwig skrev:Det är inte ett dolt fel. Dolda fel är sådana som inte kan upptäckas vid inspektion. Inspektion av elanläggningar ska göras av behörig elektriker. En som är okunnig om elanläggningar kan oftast inte upptäcka fel av detta slag. Det beror inte på att felet är dolt utan att den som inspekterar inte har tillräcklig kompetens.
Och vad får dig att tro att du har mandat att avsluta diskussionen.B boped skrev:
Du har en "åsikt" som är motstridig fakta som meddelas av flera personer som besitter kunskap.
Kan nog hålla med dig om detta, men du lär få problem med försäkringsbolagen som sannolikt inte kommer att acceptera en besiktning som utförts av någon som inte kan visa på formell kompetens.Mikael_L skrev:
Ja en behörig person ska naturligt vis lägga på de sista kablarna på plintarna i el centralen o kolla anläggningen men du kan göra allt själv i princip!Alfredo skrev:
https://elektriker.se/behörigheter-elektriker
En anställd ja. Men du skrev om vad man får göra själv:B boped skrev:
B boped skrev:
Eller snarare ett ojordat till ett jordat, de behöver inte vara likadana. Det blir ju rätt eftersom de jordade uttagen inte är jordade.B boped skrev:
Det är riktigt, och i detta fallet är det en stor förbättring av säkerheten att byta de gamla ojordade jordade uttagen till ojordade uttag.B boped skrev:
Självklart får ts byta till nya ojordade uttag. Du kanske inte har hängt med riktigt.B boped skrev:Diskussionen här har varit i flera dagar om du nu inte har varit med från början var en annan medlem här som hade upptäckt att i hans nyinköpta hus fanns jordade uttag som ej va kopplade med skyddsjord och det är de hela diskussionen handlar om så får man inte göra då eventuellt inge falsk trygghet med detta eventuellt dolt fel "min åsikt".
Detsamma!B boped skrev:
Redigerat:
Då får även jag tacka för informationen. Jag har undrat vad för gamla svarta plaströr jag har i vissa delar av huset när det i andra delar är metallrör. Plasten känns betydligt sprödare än vanliga VP-rör.E elmont skrev:Då kan jag lära dig att IPrör var ett svart/mörkgrått plaströr som kom i mitten/slutet av 60talet. Det var tunnväggigt och lite sprött så vid bockning fick man använda både bockfjäder samt ett skålformat mothåll för att det inte skulle bli veck i böjen. Deras "vekhet" gjorde att dom aldrig blev populära trots ett lågt pris.