lilytwig lilytwig skrev:
Det är inte ett dolt fel. Dolda fel är sådana som inte kan upptäckas vid inspektion. Inspektion av elanläggningar ska göras av behörig elektriker. En som är okunnig om elanläggningar kan oftast inte upptäcka fel av detta slag. Det beror inte på att felet är dolt utan att den som inspekterar inte har tillräcklig kompetens.
Nu börjas det igen!
Jag nämnde för ett par dagar sedan i denna diskussionen att jag ansåg att detta va ett dolt fel "min åsikt" och här går meningarna isär och detta får trådskaparen själv lösa slut diskuterat!

lilytwig lilytwig skrev:
Det är inte ett dolt fel. Dolda fel är sådana som inte kan upptäckas vid inspektion. Inspektion av elanläggningar ska göras av behörig elektriker. En som är okunnig om elanläggningar kan oftast inte upptäcka fel av detta slag. Det beror inte på att felet är dolt utan att den som inspekterar inte har tillräcklig kompetens.
Jag skrev att detta va min åsikt sen kan jag ha fel absolut!

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
lilytwig lilytwig skrev:
Inspektion av elanläggningar ska göras av behörig elektriker
Byt "ska" till "kan", så är det i alla fall inte helt fel.

Det finns massor av elbesiktningsmän som inte har auktorisation, som inte ens får installera ett vägguttag. Men de gör utomordentliga besiktningar.

• Gilla
elmont och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Det finns massor av elbesiktningsmän som inte har auktorisation, som inte ens får installera ett vägguttag. Men de gör utomordentliga besiktningar.
Så är det!

B boped skrev:
Nu börjas det igen!
Jag nämnde för ett par dagar sedan i denna diskussionen att jag ansåg att detta va ett dolt fel "min åsikt" och här går meningarna isär och detta får trådskaparen själv lösa slut diskuterat!
Och vad får dig att tro att du har mandat att avsluta diskussionen.
Du har en "åsikt" som är motstridig fakta som meddelas av flera personer som besitter kunskap.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Kan nog hålla med dig om detta, men du lär få problem med försäkringsbolagen som sannolikt inte kommer att acceptera en besiktning som utförts av någon som inte kan visa på formell kompetens.

Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du lagstöd för dessa påståenden?
Ja en behörig person ska naturligt vis lägga på de sista kablarna på plintarna i el centralen o kolla anläggningen men du kan göra allt själv i princip!
https://elektriker.se/behörigheter-elektriker

Fairlane
B boped skrev:
En anställd elektriker behöver ej inneha behörighet det räcker med att en på företaget har detta!
Ska man vara noggrann så behöver ingen på företaget ha det.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
B boped skrev:
En anställd elektriker behöver ej inneha behörighet
En anställd ja. Men du skrev om vad man får göra själv:
B boped skrev:
Man får inte byta själv från ett ojordat till ett jordat och dra jord tråden själv detta måste man ha behörighet för alternativ någon som har behörighet som kontrollerar alternativ behörig vet att du kan o låter dig göra detta under ansvar!

Nissens
B boped skrev:
Du får byta ett vägguttag till ett likadant ja!
Eller snarare ett ojordat till ett jordat, de behöver inte vara likadana. Det blir ju rätt eftersom de jordade uttagen inte är jordade.
B boped skrev:
Man får inte byta själv från ett ojordat till ett jordat och dra jord tråden själv detta måste man ha behörighet för alternativ någon som har behörighet som kontrollerar alternativ behörig vet att du kan o låter dig göra detta under ansvar!
Det är riktigt, och i detta fallet är det en stor förbättring av säkerheten att byta de gamla ojordade jordade uttagen till ojordade uttag.
B boped skrev:
Diskussionen här har varit i flera dagar om du nu inte har varit med från början var en annan medlem här som hade upptäckt att i hans nyinköpta hus fanns jordade uttag som ej va kopplade med skyddsjord och det är de hela diskussionen handlar om så får man inte göra då eventuellt inge falsk trygghet med detta eventuellt dolt fel "min åsikt".
Självklart får ts byta till nya ojordade uttag. Du kanske inte har hängt med riktigt.
B boped skrev:
Har du inlägg angående detta så börja att läsa från början alla inlägg innan du yra en massa åsikter och blanda inte in mig i ägande utav denna anläggning!
Detsamma!

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Detsamma! TS säger ju att det inte är hans anläggning.
Vad menar du?

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du?
Jag tog fel helt enkelt. 😊

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då kan jag lära dig att IPrör var ett svart/mörkgrått plaströr som kom i mitten/slutet av 60talet. Det var tunnväggigt och lite sprött så vid bockning fick man använda både bockfjäder samt ett skålformat mothåll för att det inte skulle bli veck i böjen. Deras "vekhet" gjorde att dom aldrig blev populära trots ett lågt pris.
Då får även jag tacka för informationen. Jag har undrat vad för gamla svarta plaströr jag har i vissa delar av huset när det i andra delar är metallrör. Plasten känns betydligt sprödare än vanliga VP-rör.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bytt allting till jordat. När man börjar koppla ihop saker med tex nätverk mellan olika rum, så börjar elektronik gå sönder om det inte är jordat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.