Mikael_L
IP-rör .. det måste ju ha något med internet att göra, kan jag tänka ...
TCP-IP-rör ...

• Haha
  • Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
IP-rör .. det måste ju ha något med internet att göra, kan jag tänka ...
TCP-IP-rör ...
Internet Protocol rör😉👍

E elmont skrev:
Då kan jag lära dig att IPrör var ett svart/mörkgrått plaströr som kom i mitten/slutet av 60talet. Det var tunnväggigt och lite sprött så vid bockning fick man använda både bockfjäder samt ett skålformat mothåll för att det inte skulle bli veck i böjen. Deras "vekhet" gjorde att dom aldrig blev populära trots ett lågt pris.
Nu klarnade med detta. Bra. Jo jag vet vad det är men glömt namnet bara och var en besvärlig sak att bocka, blev gärna veck på det.

Fairlane Fairlane skrev:
Och vad har det med eventuellt dolt fel att göra?
Dina punkter
1 Är det enkelt att upptäcka för en oinvigt att uttagen ej är anslutna rätt NEJ
2 Detta är inte ett fel man förväntar sig att ett jordat uttag inte är korrekt anslutet ABSOLUT INTE
Jag har en bekant som fick åtgärda detta då han själv precis gjort så så absolut dolt fel!
Har man stengolv skall det vara jordade uttag sitter det då jordade uttag i vägen och skyddsjord ej är ansluten så är detta uppenbart ett dolt fel inget snack!
Lite som om du tankar bilen och du tankar bensin enligt pumpen men får Diesel de förväntar du dig inte eller??

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Jag skulle påstå att det är dumt att vara rigid, att sluta tänka och bara följa regler. Om man vet att uttagen är ojordade och använder dom som sådana är det i praktiken inte ett problem och man kan ta uppgraderingen när man har budget för det.
Man sätter inte jordade uttag om de inte är anslutna korrekt man får inte och detta är direkt farligt.
Med din inställning behöver vi inga regler alls att följa vid elinstallationer.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
P Plomyk skrev:
Vad gör man? Hur går man tillväga för att få det fixat utan att nödvändigtvis bekosta det själv?? I och med dolt fel...
Du får tala med företaget som gjort besiktning på huset alternativ om det finns dolda fel försäkring!
Vet inte vad detta ger då el besiktning förmodligen är separat men i detta läget kanske ni skall begära en sådan då du har upptäckt detta.
Nu är huset så gammal så den standarden som va när de byggdes kan man inte anmärka på men dessa uttagen är absolut ej monterat utav en elektriker så jag hade ev kontaktat säljaren o tagit en diskussion angående detta och låt dom ersätta detta!
De kan vara så att man anmärkt vid besiktning att de inte fanns jordade uttag och att golvet är stenbelagt då detta är ett krav o de anmärker en besiktningsman på o så har man satt dit detta lite snabbt.

A Adam F skrev:
Jag skulle påstå att det är dumt att vara rigid, att sluta tänka och bara följa regler. Om man vet att uttagen är ojordade och använder dom som sådana är det i praktiken inte ett problem och man kan ta uppgraderingen när man har budget för det.
Nej nu djävlar måste även jag blanda mig i här. Vad är det för en inställning att det är okej att ha uttag som är i utförande jordade men ej inkopplade till jord. Jag utnämner detta till en totalt intelligensbefriad inställning.

Detta kan ju bli hur farligt som helst om det kommer någon som inte känner till detta och glatt kopplar in någon skyddsjordad apparat.

Ja herregud, den sista idioten är inte född än ! Nej vissa passar bättre i en hyresrätt, där de inte förväntas mickla med elsystemet.
Men kanske lyckas man ställa till det ändå.

Jag vet att jag är hård i tonen, men ibland måste vi yrkesfolk faktiskt markera lite.

• Gilla
  • Haha
Panor82 och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
B boped skrev:
Dina punkter
För en oinvigd?
Det håller inte att skylla på att man inte kan någon.
Man kan ha med någon som är invigt eller en enkel testare.
B boped skrev:
2 Detta är inte ett fel man förväntar sig att ett jordat uttag inte är korrekt anslutet ABSOLUT INTE
Nej man förväntar sig inte det, men man kan förvänta sig att det är fel på elanläggningen om det finns andra saker som talar för det och då krävs en fördjupad undersökning.
B boped skrev:
Jag har en bekant som fick åtgärda detta då han själv precis gjort så så absolut dolt fel!
Du missade det tredje revisorer som ska vara uppfyllt för att det ska räknas som dolt fel och det är att det tydligt skulle ha påverkat priset om det var känt. Så nej, det är inte ett dolt fel om det kostar någon tusenlapp att åtgärda. Att din bekant valde att betala är något annat. Knappast att det var en dom i rätten.
B boped skrev:
Har man stengolv skall det vara jordade uttag sitter det då jordade uttag i vägen och skyddsjord ej är ansluten så är detta uppenbart ett dolt fel inget snack!
Det är fel, men att något är fel är inte samma sak som ett dolt fel. Det är inte ens samma sak om man inte ser det.
B boped skrev:
Lite som om du tankar bilen och du tankar bensin enligt pumpen men får Diesel de förväntar du dig inte eller??
Nej, men du har uppenbart missat det tredje kravet ovan. Du är inte den förste som tror att det är ett uppenbart dolt fel bara för att man inte ser det.

• Gilla
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nej nu djävlar måste även jag blanda mig i här. Vad är det för en inställning att det är okej att ha uttag som är i utförande jordade men ej inkopplade till jord. Jag utnämner detta till en totalt intelligensbefriad inställning.

Detta kan ju bli hur farligt som helst om det kommer någon som inte känner till detta och glatt kopplar in någon skyddsjordad apparat.

Ja herregud, den sista idioten är inte född än ! Nej vissa passar bättre i en hyresrätt, där de inte förväntas mickla med elsystemet.
Men kanske lyckas man ställa till det ändå.

Jag vet att jag är hård i tonen, men ibland måste vi yrkesfolk faktiskt markera lite.
AdamF har helt klart en poäng. Skall jag även ha tippskydd på spisen IFALL någon unge skulle smita in och ställa sig på ugnsluckan samtidigt som jag friterar eller låsa dörren till källartrappan IFALL en senil granne gör inbrott?
Någonstans måste gränsen sättas för vad ett resonabelt personskydd dras.
Att byta ut några uttag hos TS är ingen stor sak MEN det är TS sak att avgöra, nu när han kan väga för och nackdelar mot varandra.
"Vi yrkesfolk" har ibland en tendens att bli lite märkvärdiga. Framförallt på ett anonymt internetforum.
TS är siner om sist den enda som kan bedömma risken med att ha kvar uttagen kontra fördelen med att ersätta dom.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Du är så mjuk att stolpskotten som då och då för in denna idé om jordade uttag felanslutna aldrig kommer på bättre tankar. Nu kom ju Intet in också och fyllde på med enfaldiga liknelser.

• Gilla
Carpetos och 4 till
  • Laddar…
B boped skrev:
Dina punkter
En köpare har en långtgående undersökningsplikt. Det innebär inte att köparen självt skall kunna avgöra om något är fel utan när det gäller elinstallationer så krävs vanligen att man gjort (köpt) en besiktning. Fel som en el-kunnig person genom ingående inspektion och mätningar inte kan upptäcka kan möjligen vara dolt.
Men den typ av fel som rapporteras i tråden skulle enkelt upptäckas av en elektriker, och är därför per definition inte dolda.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det måste väl i alla fall vara den som köper uttagen som köper uttag med klor elller utan klor. men å andra sidan använder man ytterst sällan klorna, det är bara i "offentlig miljö" som det finns en skrivning om att både dosskruv och klor ska användas. Normalt fyller klor ingen funktion och saknas dosskruvar skruvar man i ramen eller med dosclips.
Tror du armatören vet vad dosclips är?du kan nog inte köpa det utan hos elgrossist?

Stickan56
S stefan57 skrev:
Tror du armatören vet vad dosclips är?du kan nog inte köpa det utan hos elgrossist?
Om man vet vad det är då är man alltså ett proffs. 😎

Stickan

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk]
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om man vet vad det är då är man alltså ett proffs. 😎

Stickan
Näst intill,en bra bit på väg👋

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.