Intet Intet skrev:
Inte. Det är ju världens enklaste sak att kolla. Knappast något man bör förvänta sig, men inte heller helt osannolikt. Solklart för dig, mulet för mig.
Hur som helst måste värdeminskningen ifall felet vore känt vid försäljningen vara ej ringa.
Jag känner till ett fall som det blev att säljaren ("en bekant") fick betala detta fast han hade påtalat detta för köparen.
Faktiskt uppenbart att man kan ge människor falska förhoppningar att saker fungerar som det skall.
Oavsett om man kan eller inte kan el som du nämner så är detta allvarligt och får ej förekomma.

J J-banan skrev:
Kommer säkert inte hitta någon gul/grön ledare, kanske röd eller bara skärm
Oavsett så fann man endast två ledare kopplade!
Röd har varit förbjudet sedan tidigt 70tal även grön eller gul för att dessa ej skall förväxlas.
Jag har dessutom sett röd som tändtråd så det kan man ej lita på skärm är en bi-ledare så den är ej att rekommendera i vanlig kabel tex EKLK

J J-banan skrev:
Har du konstaterat att den saknar skyddsjord, har du mätt med spänningsprovare att det inte finns
Han fann endast 2 ledare kopplade

Fairlane
P Plomyk skrev:
Vad gör man? Hur går man tillväga för att få det fixat utan att nödvändigtvis bekosta det själv?? I och med dolt fel...
För att det ska klassas som dolt så ska några rekvisit vara uppfyllda.
1) Felet ska inte gå att upptäcka vid en normal undersökning
2) Felet ska inte vara förväntat
3) Felet skulle påverkat köpeskillingen märkbart om det var känt.

Rekvisit 1 är tveksamt om det är uppfyllt, det går relativt enkelt att upptäcka
Rekvisit 2 är troligen uppfyllt, men om det finns annat i elinstallationen som antyder att allt inte står rätt till kan detta rekvisit också falla
Rekvisit 3 är garanterat inte uppfyllt. Att få det lagligt kostar kanske en tusenlapp (byta ut uttagen mot ojordade). Det påverkar inte köpeskillingen.

Dvs, jag kan inte se att du kan få detta utfört utan kostnad för dig. Även om det skulle varit ett äkta dolt fel så blir inte ersättning vad det kostar att fixa, utan en uppskattning av hur mycket mindre huset sålts för om felet var känt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Plastisoleringen runt trådarna kom i början på 50talet slutet på 40 talet. Koppar-plast- pappersufyllnad-plåt.
Ja så är det nog.
Per Wendt har råkoll på sånt här, och här har han hittat att den omnämns 1952, och att den då redan har börjat bli etablerad
https://fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html

Mig veterligen var det denna version av Kulo som hade det tekniska namnet EKR (innan det blev EKRK).

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
... sen ser jag inte egentligen problemet om man har nyare djupa ojordade uttag inkl petskydd.
Nej. Har jag skrivit det?

P paralun skrev:
Jo som står i min signatur är huset från 1930, sen är det då huvudsakligen på övervåningen dvs sovrum det inte är bytt men däremot har jag då bytt till djupa uttag. Ser inget problem heller men är mer noggrann med vad som ansluts.
Nej, är ledarna från trettiotalet så behöver de bytas. Isoleringen på den typen av kablar (OVIR osv.) håller inte alls måttet idag.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Har jag skrivit det?
Nej det var bara ett förtydligande hur jag ser på saken och att man bör/måste ha koll på vad man ansluter.
I mitt fall främst i sovrum ser jag inget som helst problem med ojordade uttag. (djupa med petskydd)

En fördel med B-rör var att om elektriker inte hade bilat nog djupt i övergången mellan tak och vägg och böjen blev synlig så kunde målaren lätt knacka/platta till röret så att det hamnade under spacklet och blev dolt. 👍
Lite tråkigt för den som kom 50 år senare och skulle dra om tråden, men varför bry sig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För att det ska klassas som dolt så ska några rekvisit vara uppfyllda.
1) Felet ska inte gå att upptäcka vid en normal undersökning
2) Felet ska inte vara förväntat
3) Felet skulle påverkat köpeskillingen märkbart om det var känt.

Rekvisit 1 är tveksamt om det är uppfyllt, det går relativt enkelt att upptäcka
Rekvisit 2 är troligen uppfyllt, men om det finns annat i elinstallationen som antyder att allt inte står rätt till kan detta rekvisit också falla
Rekvisit 3 är garanterat inte uppfyllt. Att få det lagligt kostar kanske en tusenlapp (byta ut uttagen mot ojordade). Det påverkar inte köpeskillingen.

Dvs, jag kan inte se att du kan få detta utfört utan kostnad för dig. Även om det skulle varit ett äkta dolt fel så blir inte ersättning vad det kostar att fixa, utan en uppskattning av hur mycket mindre huset sålts för om felet var känt.
Det framgår ej om man lagt sten golv (klinkers) för då skall uttagen vara jordade.
Det är inte lätt för en okunnig att upptäcka och el-berikning ingår ej i en hus besiktning den får man ta separat, men uppenbart är att man har satt dit dessa uttagen själv då en elektriker aldrig hade gjort på detta viset rent ut sagt kriminellt!

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, är ledarna från trettiotalet så behöver de bytas. Isoleringen på den typen av kablar (OVIR osv.) håller inte alls måttet idag.
Jo det vet jag men någon gång så är det mesta bytt, hade kvar några OVIR och de är skrotade.
Sen på hela vinden kopplades allt bort och ersattes av ett uttag plus en lampa, får duga.

E elmont skrev:
Och jag fick under el-yrkesskolan lära mig att bocka B-rör med tång. Det finns flera som har praktisk erfarenhet och en del har både praktisk och teoretisk kunnande, du är inte på nått sätt unik.
Vet du tex vad IP-rör är?
Det med att vara någon unik person på detta forum har jag aldrig framställt mig som. Det med B-rör är ingen nyhet gör mig. Kan villigt tillstå det med IP-rör inte är min grej. Men då måste du vara unik på den delen. Det med praktisk och teoretisk erfarenhet, finns det många med och inte fel. Men att försöka klämma någons fingrar är nog inte bra, det skapar bara otrivsel, samt det är vedertaget av vissa att framstå som att veta bättre i det med EL på detta forum. Klart jag skriver om det som inte är av absolut viktigast eller ett måste mot någon, som framhärdar att saker och ting i en installation är livsfarligt. En viss fara kan något vara och då kan det skrivas om. Men många ska hänvisa till ett regelverk för att hålla sig själv om ryggen och det gör även du. Samt gå in som någon advokat för ett inlägg. Nu är det så att det finns inget retroaktivt på installationer. I nya installationer så finns regelverket på både gott och ont. Har någon en annan åsikt så för fram den som egen och inte som någons annans inlägg. Det gagnar ingen.

Åke Hultgren Åke Hultgren skrev:
Självklart ska man inte ha jordade uttag som inte är anslutna till jord oavsett om man vet det eller inte. Riktigt dum kommentar.
Jag skulle påstå att det är dumt att vara rigid, att sluta tänka och bara följa regler. Om man vet att uttagen är ojordade och använder dom som sådana är det i praktiken inte ett problem och man kan ta uppgraderingen när man har budget för det.

• Gilla
  • Arg
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B boped skrev:
Det framgår ej om man lagt sten golv (klinkers) för då skall uttagen vara jordade.
Det är inte lätt för en okunnig att upptäcka och el-berikning ingår ej i en hus besiktning den får man ta separat, men uppenbart är att man har satt dit dessa uttagen själv då en elektriker aldrig hade gjort på detta viset rent ut sagt kriminellt!
Och vad har det med eventuellt dolt fel att göra?

J jonaserik skrev:
Det med att vara någon unik person på detta forum har jag aldrig framställt mig som. Det med B-rör är ingen nyhet gör mig. Kan villigt tillstå det med IP-rör inte är min grej. Men då måste du vara unik på den delen. Det med praktisk och teoretisk erfarenhet, finns det många med och inte fel. Men att försöka klämma någons fingrar är nog inte bra, det skapar bara otrivsel, samt det är vedertaget av vissa att framstå som att veta bättre i det med EL på detta forum. Klart jag skriver om det som inte är av absolut viktigast eller ett måste mot någon, som framhärdar att saker och ting i en installation är livsfarligt. En viss fara kan något vara och då kan det skrivas om. Men många ska hänvisa till ett regelverk för att hålla sig själv om ryggen och det gör även du. Samt gå in som någon advokat för ett inlägg. Nu är det så att det finns inget retroaktivt på installationer. I nya installationer så finns regelverket på både gott och ont. Har någon en annan åsikt så för fram den som egen och inte som någons annans inlägg. Det gagnar ingen.
Då kan jag lära dig att IPrör var ett svart/mörkgrått plaströr som kom i mitten/slutet av 60talet. Det var tunnväggigt och lite sprött så vid bockning fick man använda både bockfjäder samt ett skålformat mothåll för att det inte skulle bli veck i böjen. Deras "vekhet" gjorde att dom aldrig blev populära trots ett lågt pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.