48 538 läst · 395 svar
49k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
B-rör (Bergmannrör, rör System Bergmann) är inte aluminium, utan det är tunnväggiga stålrör med ytbehandling, jag tror att de är förblyade, möjligtvis förtenta.J jonaserik skrev:
Sen är de invändigt klädda med tjärad papp som isolering samt att det skyddar ledningarna lite.
Det med ena eller andra om typ materiel är vi kanske inte sams om, men tunnt materiel är det och sen att det är tjärpapp i dom.Mikael_L skrev:
P Plomyk skrev:
Uppdatering:
(1) - Tidsinställd styrning med av/på tryckknappar? (se nedan)
(2) - Proppskåp?
(3) - Omkopplare för att vända på fasföljden för Semko-17 uttaget (6) ?
(4) - ??
(5) - Vanligt dubbeluttag Schucko för 230 V (behåll)
(6) - 3-fas eluttag med Semko-17 kontakt som är livsfarlig och inte skall användas!
(7) - Huvudbrytare? med huvudmatning underifrån?
Tidsstyrningslådan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som någon form av styrning som styrs med olika mekaniska klockor. Och som har av/på tryckknappar på utsidan. Svaret på vad den egentligen gör står troligen att finna i genom att få fatt på vad ledningarna i kopplingsplinten längst ned till vänster är kopplad till.
Gissning:
(0) - Tidur som startas och stannar tills den manuellt startas om? (monostabil)
(1) - Transformator till.. 24 V AC? (sekundärsida med säkring till höger?)
(2) - Någon form av tidsrelä?
(3) - Kopplingsplint till yttre apparater
(4,5,6) - Relä med elektromagnet upptill och kopplingsbleck nere. Slutande funktion (NO) ?
De där källaruttagen är fina och tåliga men de saknar tyvärr petskydd. Placeringen under lampknapparna antyder en olämplig montagehöjd för dem.
Om du tar ned dem passar de utmärkt ute eller i lite mer utmanande miljö, men då 1,7 m ovan mark/golv.
Om du tar ned dem passar de utmärkt ute eller i lite mer utmanande miljö, men då 1,7 m ovan mark/golv.
Ja precis, rörets väggar är så tunna så röret blir så vekt att man knappt kan tro att det är stålrör.J jonaserik skrev:
Sen gör ytbehandlingen att det inte heller ser ut som stålrör.
Så det är vanligt att tro att det är någon annan metall helt enkelt.
Jag berättade det bara för att jag tycker det är trevligt om vi är många som kan lite om även det äldre elmaterialet.
Och ärligt talat, elmont och GK100 är för mig gudar här, som har lärt mig massor om sånt här gammalt material.
Och jag inser också att ni inte kan allt pga att ni jobbat med det med egna händer, utan ni har också drivits av intresse typ mitt, och lärt er om sånt som är såååå gammalt att inte ens ni pysslat med det, eller hur?
En fråga då. har någon av er bockat B-rör.Mikael_L skrev:Ja precis, rörets väggar är så tunna så röret blir så vekt att man knappt kan tro att det är stålrör.
Sen gör ytbehandlingen att det inte heller ser ut som stålrör.
Så det är vanligt att tro att det är någon annan metall helt enkelt.
Jag berättade det bara för att jag tycker det är trevligt om vi är många som kan lite om även det äldre elmaterialet.
Och ärligt talat, elmont och GK100 är för mig gudar här, som har lärt mig massor om sånt här gammalt material.
Och jag inser också att ni inte kan allt pga att ni jobbat med det med egna händer, utan ni har också drivits av intresse typ mitt, och lärt er om sånt som är såååå gammalt att inte ens ni pysslat med det, eller hur?
Körde man inte med färdiga böjar till dem? Jag hade rätt mycket sådana rör i mitt hus. De var hopplösa att hantera, råkade man försöka böja dem vek de sig nästan omedelbart. I mitt fall gjorde det inget eftersom de ändå skulle bort men jag hade inte gillat att jobba med dem. Man såg på en del av dem tydliga skador som måste uppstått just i samband med montage (veck, inklämda midjor där man spikat fast dem.