Mikael_L
Jag har då och då stött på B-rör med bockade böjar, dvs ser ut som ungefär när man bockat Kulo.
Så det fanns tydligen ett verktyg för det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har då och då stött på B-rör med bockade böjar, dvs ser ut som ungefär när man bockat Kulo.
Japp. En tång som man kniper med. Ett för varje vecka.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det fanns bocktänger för att vecka pss som vid kulo med i sig samma typ hölje dvs förblyad stålplåt med längsgående falsning. Sen fanns även detaljer som färdiga vinklar osv särskilt om B-rören användes för utanpåliggande installationer. Även tillbehör med PG-gänga för anslutning mot GB-dosor, brytare, uttag.

• Gilla
elmont och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En fråga då. har någon av er bockat B-rör.
Och jag fick under el-yrkesskolan lära mig att bocka B-rör med tång. Det finns flera som har praktisk erfarenhet och en del har både praktisk och teoretisk kunnande, du är inte på nått sätt unik.
Vet du tex vad IP-rör är?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Plomyk skrev:
Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Nu har jag inte läst allt som alla svarat men se till att alla uttag som ser jordade ut faktiskt har jord till sig, antingen genom att dra fram jordkabel eller byta mot ojordat.
När vi drog om våran el 2022 kostade det knappt 78tkr för ett hus byggt 1939, tillbyggt 1951 och 2001, på 163kvm. Då ingick dragning av kabel (som jag hade sen tidigare) till ett uthus och montering av undercentral i sagda uthus också.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du kommer ha en skön känsla i magen om fixar till allt via en firma. Men tills dess, du kanske ändå inte ska byta uttagen innan. kablarna i hus byggda på 40 talet är sämre än dagens. Det händer att det blir brand när man byter gamla uttag då trådarna kan vara söndervittrade. Petskydd som någon föreslog är bättre.

Mikael_L
klopps2002 klopps2002 skrev:
kablarna i hus byggda på 40 talet är sämre än dagens.
Ja, men nu var detta ett hus byggt på 50-talet.

Och då var kablarna bättre än dagens.

PVC-isoleringen började komma i senare hälften av 40-talet, och i början av 50-talet fanns det ingen kabel kvar med de gamla isolermaterialen gummi, oljat papper osv.
Men någon elfirma kan ha haft någon rulle kvar osv, så går man fram till efter 1955, så är det nog otroligt ovanligt med de äldre sämre kabeltyperna.

Jag har känslan av att det var EDIL ("lantbrukskabeln") och kulo som fanns kvar längst med gummiisolering, så dessa skulle jag spana efter med viss misstänksamhet i hus byggda under första hälften av 50-talet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P Plomyk skrev:
Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Om du har hittat Jordade uttag utan skyddsledaren (grön-gul) så är detta ett solklart DOLT-FEL fan inte klokt att göra så!!!

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var får du det ifrån med brandrisk, skrämselhicka om något. Vet gammla hus från 40-talet med aluminiumskal på som fungerar utmärkt. Det är när någon brytare/uttag ska bytas som isoleringen krackelerar och isoelringen faller sönder som problemet uppstår, blir bara blanktråd kvar. Nästa sak som kan bli är när det är hus/stugor som vinterställs, det vill gärna bli oxidation i dosorna med glapp och det är inte bra. med sådant bör kabeln bytas och inte sällan så hamnar man i centralen då all isolering på ledarna faller av, så fort kabeln/tampar rörs.
Helt enkelt av egen erfarenhet (2 tillfällen)

B boped skrev:
Om du har hittat Jordade uttag utan skyddsledaren (grön-gul) så är detta ett solklart DOLT-FEL fan inte klokt att göra så!!!
Inte. Det är ju världens enklaste sak att kolla. Knappast något man bör förvänta sig, men inte heller helt osannolikt. Solklart för dig, mulet för mig.
Hur som helst måste värdeminskningen ifall felet vore känt vid försäljningen vara ej ringa.

• Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vilket år var det som dessa slutade att installeras och det blev PVC-isolering för hela slanten?
Kulokabeln kom under 60 talet med plastisolerade ledare, men hade fortfarande bly (aluminium) hölje likt äldre tiders kulo

B boped skrev:
Kommer säkert inte hitta någon gul/grön ledare, kanske röd eller bara skärm

B boped skrev:
Vad gör man? Hur går man tillväga för att få det fixat utan att nödvändigtvis bekosta det själv?? I och med dolt fel...

P Plomyk skrev:
Vad gör man? Hur går man tillväga för att få det fixat utan att nödvändigtvis bekosta det själv?? I och med dolt fel...
Har du konstaterat att den saknar skyddsjord, har du mätt med spänningsprovare att det inte finns

N Nils-Ingemar skrev:
Kulokabeln kom under 60 talet med plastisolerade ledare, men hade fortfarande bly (aluminium) hölje likt äldre tiders kulo
Plastisoleringen runt trådarna kom i början på 50talet slutet på 40 talet. Koppar-plast- pappersufyllnad-plåt.
Det har ALDRIG varit blymantel på Kulo. Blymantel var det på tex kablar som skulle klara lite mer fukt/damm/åverkan tex EDIL. L i sluter står för lantbruk.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.