spikplanka spikplanka skrev:
Vad är det för märke och modell på laddare och laptop?
Lenovo ThinkPad T470S, laddare ADLX45NDC3A

• Älska
spikplanka
  • Laddar…
Hej!
De viktigaste punkterna & åtgärderna i denna långa diskussion tycker jag är följande:

!) Är det uteslutande frågan om INFÄLLD installation till uttagen? Om så är fallet: Bedöms befintliga ledare som friska/av nyare datum? Då går det att uppgradera installationen genom att dra en ny 3:e gul/grön ledare (som är skyddsjorden), eftersom dessa matarkablar alltid är förlagda i rör..Vid tveksamheter om befintliga kablar..Byt samtliga ledare i rören!

2) Enklaste /Billigaste åtgärden: Om ledningarna anses friska; Byt samtliga uttag till moderna ojordade, installera en jordfelsbrytare centralt! (Mycket säkerhet för pengarna)

3) Förekommer även utanpåliggande( Kulo) kabeldragning till uttagen? KOLLA MYCKET NOGA vad för typ dessa kablar är av?! Är det av den äldre typen med yttre blymantling och gummiisolerade ledare? = Stor brandrisk!. Byt snarast ut dessa kablar!

4) Sedan när det gäller de äldre 3 fas uttagen (SEMKO) anser jag dess farlighet är överdriven, Under förutsättning att själva handsken man har på anslutningskabeln är gjord av plastmaterial, vilket var fallet under de sista åren som dessa uttag marknadsfördes och var tillåtna att installera

N Nils-Ingemar skrev:
Stor brandrisk!. Byt snarast ut dessa kablar!
Var får du det ifrån med brandrisk, skrämselhicka om något. Vet gammla hus från 40-talet med aluminiumskal på som fungerar utmärkt. Det är när någon brytare/uttag ska bytas som isoleringen krackelerar och isoelringen faller sönder som problemet uppstår, blir bara blanktråd kvar. Nästa sak som kan bli är när det är hus/stugor som vinterställs, det vill gärna bli oxidation i dosorna med glapp och det är inte bra. med sådant bör kabeln bytas och inte sällan så hamnar man i centralen då all isolering på ledarna faller av, så fort kabeln/tampar rörs.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Arvid2021 skrev:
Varför byta ledarna ?
För att det i praktiken är i stort sett omöjligt att bara dra i en extra tråd om det redan ligger trådar i rören. Det är för det första i stort sett ogörligt att få i en dragfjäder om det redan ligger kablar i rören, och skulle man lyckas med det så får man inte igenom den nya kabeln.

Det är dessutom en suspekt operation att dra en kabel som får glida över de andra särskilt om det tar emot lite.

Så visst, om det är 60cm rakt plaströr från sjuttiotalet mellan ett uttag och en kopplingsdosa så får man säkert i bara en extra jordtråd. Men om det är bara lite längd, och som här antagligen pansarrör eller B-rör, och lite krökar osv. så är det ingen idé att ens försöka.

Man drar helt enkelt in tre (eller vad det nu blir) nya kablar eftersom det går lättast och har störst chans att lyckas.

Det är nämligen inte alls säkert att det går det heller. Det är ofta en kabel sitter benhårt fast och inte går att rubba en millimeter...

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nils-Ingemar skrev:
Förekommer även utanpåliggande( Kulo) kabeldragning till uttagen? KOLLA MYCKET NOGA vad för typ dessa kablar är av?! Är det av den äldre typen med yttre blymantling och gummiisolerade ledare? = Stor brandrisk!. Byt snarast ut dessa kablar!
Och vilket år var det som dessa slutade att installeras och det blev PVC-isolering för hela slanten?

• Älska
spikplanka
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är nämligen inte alls säkert att det går det heller. Det är ofta en kabel sitter benhårt fast och inte går att rubba en millimeter...
Jo i mitt gamla hus är det så och både jag och elektriker har provat på flera ställen utan framgång, sen ser jag inte egentligen problemet om man har nyare djupa ojordade uttag inkl petskydd. Man bör ju sedan ha lite "disciplin" med vad man ansluter och inte en sämre kinesisk laddare av något slag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo i mitt gamla hus är det så och både jag och elektriker har provat på flera ställen utan framgång, sen ser jag inte egentligen problemet om man har nyare djupa ojordade uttag inkl petskydd. Man bör ju sedan ha lite "disciplin" med vad man ansluter och inte en sämre kinesisk laddare av något slag.
Bara för att fråga, hur gammalt hus, är det B-rör ( aluminium ) så är det en tjärpreparerad papp och när det drog i vart varmt i böjarna och tjäran smälte och limmade fast ledarna. Bara byta ut alla rör om det går, som åtgärd. Sen om det är stålrör så ska man var väldigt försiktig med omdragning, det kan finnas vassa kanter i skarvar och då kan det skala flera meter när det dras i.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara för att fråga, hur gammalt hus, är det B-rör ( aluminium ) så är det en tjärpreparerad papp och när det drog i vart varmt i böjarna och tjäran smälte och limmade fast ledarna. Bara byta ut alla rör om det går, som åtgärd. Sen om det är stålrör så ska man var väldigt försiktig med omdragning, det kan finnas vassa kanter i skarvar och då kan det skala flera meter när det dras i.
Jo som står i min signatur är huset från 1930, sen är det då huvudsakligen på övervåningen dvs sovrum det inte är bytt men däremot har jag då bytt till djupa uttag. Ser inget problem heller men är mer noggrann med vad som ansluts.

P paralun skrev:
vad man ansluter och inte en sämre kinesisk laddare av något slag.
En sådan är väl aldrig att rekommendera men varför är den värre här än i en modern elanläggning?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En sådan är väl aldrig att rekommendera men varför är den värre här än i en modern elanläggning?
Jo tyvärr har vi fått in en massa elpryttlar med tvivelaktig kvalite, ex en kinesisk laddare för sparkcyklar.

Men med vår användning ser jag inget som helst problem med ojordade djupa uttag.

Elcentral med flera kablar monterad på vägg i källare, bredvid ett stort rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid luftvärmepump Väggmonterat eluttag och strömbrytare i brun källare, nära luftvärmepump, i f.d. tvättstuga.
Skapa konto

I tidigare tvättstuga Hand som öppnar ett grått strömuttag med två lock, placerat på en vit vägg bredvid en ljus strömbrytare.
Skapa konto
Källare på flera ställen Relieftext på en metallyta med texten "SELFA G 36 25A 500V", fotograferad i samband med installation av luftvärmepump i källare.
Skapa konto

På två av "burkarna" Eluttag och strömbrytare med sliten vägg i källare nära en luftvärmepump.
Skapa konto

Ett av uttagen i källaren, samma rum som värmepump Eluttag och kablar på vägg i källare nära luftvärmepump.
Skapa konto

I samma rum som värmepump Elcentral i källare med kablar och reläer monterade på grön bakgrund. Förmodad anslutning till luftvärmepump. Datummarkering 10 november 2024.
Skapa konto

I ett av skåpen (den med nyckeln) från bilden som jag postade i samband med trådstart

• Person öppnar grått vägguttag med lock i källare vid luftvärmepump, tidigare tvättstuga.
    Skapa konto
Jordade uttag utan ansluten jord!? tycker jag verkar mest akut att åtgärda. Byt till ojordade uttag hade jag gjort.

Ser inga fel i det som visas, snygt och prydligt, sista foto med ur och tre reläer, kan vara något med utomhusbelysning eller annan styrning, svårt att säga på distans. Till höger uppe så är det en gammalt trappautomatrelä och vad den tänder kan inte sägas, finns det ett trapphus så är det säkert för belysningen där, tryck på knapp och ljuset tänds och slocknar senare.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Uppe till vänster är ett tidur som aktiveras mellan två klockslag.

Gissar att det aktiveras kl 16 och stängs av 07.

I mitten upptill är det en transformator som troligen driver reläernas manöverspolar via trappautomaten.

Mikael_L
Ser ut som att det är typ ett hyreshus (flerbostadshus), för det finns en gammal trappautomat samt ett tidur.
Som jonaserik skriver, typiskt för ljuset i ett trapphus resp utomhusbelysning (och/eller låsbleck för dörren)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.