46 236 läst · 390 svar
46k läst
390 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Sluta med killgissningar, ring elfirma så får ni rådgivning på vad som ska göras och en offert.P Plomyk skrev:Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
de olika skåpen (eller diazed-centralen tidigare) i sista bild har inte passerat sista användningsdag, däremot är de INTE förlåtande för klåpare (den lådan med '????' kan eventuellt innehålla bara strömskenor dvs den är till för att fördela ström från inkommande till flera proppskåp (och andra lådor.)E EyEr0n skrev:
Jag tror att nästan samtliga av forumets elinstallatörer och elektriker plus flera mycket kunniga "amatörer"har svarat i tråden med bra råd så att kalla det för killgissningar är väl lite magstarkt?peteds01 skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 760 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 760 inlägg
Tar man ojordat så är det 84 kr på elbutik plus 12 kr för klokit.S stefan57 skrev:
Den skrev Elmont inte att det skulle vara en specifik modell, det var du som gjorde. Vill någon veta ungefär vad det kostar spelar 20 kr hit eller dit på ett uttag ingen roll om man måste anlita en elektriker.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 760 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 760 inlägg
Det behöver inte vara ett dåligt förslag, men det är verkligen bra att som kund att ha lite koll innan så man inte blir lurad. Risken finns ju att företaget vill byta allt, även saker som fungerar bra.peteds01 skrev:
Jag hjälpte en bekant att sålla bort elfirmor som jag anser försökte lura henne. Jobbet som skulle utföras var ett sätta uttag i ett nybyggt rum, jorda rummet brevid samt montera jordfelsbrytare på anläggningen.
Ett företag sa att man var tvungen att byta ut diazed-centralen från 70-talet för att man inte längre fick koppla i så gamla centraler.
Då kan det ju vara bra att som kund veta att de snackar skit för att få ett större arbete än nödvändigt. Det var inget fel på centralen och det fanns gott om plats att montera jordfelsbrytare bredvid.
Redigerat:
Bästa svaret
Jag kan ju bara säga, efter att ha sett och rotat i en hel del sådana här gamla anläggningar och besiktigat någon, att om det är en i originalskick från 50-talet utförd med det material som syns på bilderna så är det för det mesta i nyskick, dvs så gott som lika bra som när elinstallatören lämnade över anläggningen.spikplanka skrev:Beror på hur du definierar "hölje".
Du skall kunna böja ner locket utan att få en elshock. Men det kan ligga något löst mot mot chassi eller i uttaget med tanke på åldern.
Öppnar man dosan så måste man förstås vara riktigt försiktig.
Olika ägare har olika elvanor. Men det större problemet är att material har en finit livslängd och skicket är okänt. Så då blir frågan om man kan planera in sin tur med elshock och brand. För otur vill man inte erhålla.
Det jag ser som den riktiga jokern i leken är skicket på isoleringen innuti väggar mm.
För är det 50-talet så har vi lämnat alla gamla kablar och ledningar som hade dålig livslängd bakom oss, det går knappt att ens hitta GB lantbrukskabel ens som är installerad på 50-talet, vilket är den som levde längst med gummiisolering vid tiden för övergången till PVC.
Om jag får veta att huset är byggt under 50-talet så behöver jag inte ens gå in och titta något för att garantera att det finns inga ledningar med risig isolering där.
Vidare är det mest elmaterial med "oändlig" livslängd som vi ser i bilderna, inte ens de där vägguttagen med plats för 3 stickproppar verkar vara möjliga att ta död på.
Jag har demonterat sådana lite då och då, och de har en otroligt gedigen konstruktion, med riktiga fjädrar som trycker en mässingbit mot stickkontaktens pinne, osv . Det är helt omöjligt att hitta något nytillverkat idag som är ens en tiondel så gediget konstruerat.
Vidare så verkar det som att alla elektriker på den tiden fortfarande hade en skyhög yrkesstolthet, jag hittar typ aldrig något slarv eller fusk i dessa gamla anläggningar, vilket gör att man blir dubbelt så ledsen när man idag rotar i nya, 10-20 år gamla installationer och hittar allsköns dumheter som de senaste decenniernas elektriker kan komma på att ställa till med.
Så det hela ramlar ner till att jag bara skulle vara orolig för två saker i detta huset.
1. Dåligt hempul eller elektrikerpul som tillkommit senare
2. Att uttagen är troligen utan petskydd och utan höga uttagsbrunnar - och här är det mest oron för olyckor med barn jag har.
Och 1. har vi tydligen lite av, att någon har satt dit jordade uttag utan att dra fram ledning med skyddsjord och verkligen skyddsjorda dessa. Och då kan det ju förstås finnas lite mer dumheter som denne någon har ställt till med.
Och 2 har vi ju redan konstaterat.
En JFB skulle väl iofs kännas trevligt, och själv skulle jag jobba med att hitta en normcentral som ryms i befintligt utrymme bakom dörren och ersätta gängsäkringcentralen där, jag ser ingen annat vettigt.
Men lite krångel förstås att hitta en, och det blir inte så många reservplatser för säkringar då.
Jag skulle nog gå på att ställa en enradig central "på sidan", dvs säkringarna i en lodrät rad, och välja den längsta om ryms. Den gedigna huvudbrytaren skulle nog också få stryka på foten då.
Skrev att du hittar På Biltema,och Jula billigare,men inte Schneider,om du nu vill jorda?,hittar du troligtsvis ingen Elektriker som vill montera uttag och jordade om du själv inhandlar bara för att gå på det billigaste priset,Fairlane skrev: