Mikael_L
Jag skulle dock gärna sett lite fler bilder, t.ex. över kabeldragningar och sånt.

För att bedöma om det verkar vara något risigt (hempul) som borde åtgärdas.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men till TS (TrådSkaparen) vill jag bara skriva att det hela ser inte alls illa ut på något vis, utan mest som en rätt välhållen och omixtrad elanläggning som är gammal men gjord med material och yrkeskunnande som garanterar en lång livslängd.

Själv är jag auktoriserad elinstallatör med egen firma, så vet du det, elmont som skriver i denna tråd är detsamma, fast numera pensioner (eller hur elmont?) och har inte firma längre.
Jag tror att någon fler av skribenterna är elektriker eller elinstallatörer, men då jag inte är säker så outar jag inget.

Som sagt, anläggningen är gammal, med äldre material, men det mesta där är av den kvalitén att det kan sägas ha oändlig livslängd.

Det jag direkt tänker, det jag själv mest skulle vilja byta ifall det var mitt hus, är vägguttag som är utan petskydd och med grunda uttagsbrunnar. Särskilt om jag hade barn, eller får barn på besök (barnbarn, bekantas barn osv), för det är inte helt utan anledning som vi idag inte får installera uttag som är konstruerade såhär.
Nästa grej man kan fundera på är en JFB.
Frågan är dock var, ty ni har ju en sån fin insänkt nisch med lucka för elcentralen, och det får nog inte plats på vettigt vis en JFB där.
Kanske byta hela centralen till en modern som ryms, och då få JFB ...?
Den gamla kan faktiskt vara av så gammal sort att man inte behöver gråta över att den byts ut.

Ungefär där skulle jag själv stoppa, om det var mitt hus, utan sen lagt energi och pengar på andra viktigare saker istället.

Du skrev väl att det var ett 50-talshus, är elinstallationen ifrån 50-talet så är det i princip garanterat att alla ledningar och kablar är med PVC-isolering, och då är det fortfarande superfräsch, som ny, det kan jag lova. Jag har aldrig varit med om att sådan från slutet av 40-talet, 50-talet eller nyare inte varit i skick som ny (förutom om den varit där det varit väldigt varmt, typiskt ett porslinsarmatur där man satt i en 75W lampa).

Ärligt talat tycker jag alla de där gamla gjutjärnslådorna är så tuffa att jag egentligen skulle vilja behålla dem bara därför. De kommer åtminstone aldrig att gå sönder eller "ta slut".

Du har ett gammalt trefasuttag som flera påpekat är farligt och idag förbjudet (det är inte förbjudet att låta det sitta kvar, men däremot förbjudet att montera sådana där idag).
Det är såklart ett uttag som bör tas bort, men inget bråttom med det, för det är inte det minsta farligt att det bara sitter där, så se bara till att inte använda det och låt en elektriker ta bort det när denne är där för något annat.
👍

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
Lite finns ju dock att göra, takuttaget med bara trådar som hänger ut ska förstås åtgärdas, antingen isolera ledarna med sockerbit. toppklämma el dyl och sen sätta på ett doslock, eller sätta dit ett nytt uttag.

En sak till var ju det där med jordade uttag utan skyddsjordsledare, det ska förstås åtgärdas också.
Och kolla så att alla uttag i ett rum (inkl uttag i tak) är antingen jordade eller ojordade, ingen blandning.

Den där lådan med relä och ringledningstrafo är inte helt lätt att förstå vad det är, det skulle kanske vara lite kul att reda upp.

Någon gav tipset att ta reda på vad alla säkringar går till och sen ta ur alla säkringar som inte verkar ha någon funktion, det är ett bra tips.
Kanske samtidigt försöka skapa gruppförteckningar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag vill hävda att dom PVC isolerade trådar som härstammar från mitten av 1950 talet med största säkerhet är helt OK. I alla fall där dom inte utsatts för hög värme, dom enda ställen där det brukar vara problem är där det sitter armaturer typ "plafonder" med glödlampor inom några cm från trådarna.
Ps
I min systers hus byggt 1956 är trådarna helt oskadade.
Paradoxalt kan de äldre PVC-isoleringarna vara bättre och tåligare än de mer nutida 50-80 tal satt mot 90 tal och framåt grovt sett.

Nu vill man inte ha alla kryddor som använts där tidigare av flera skäl men värt att tänka på så man inte byter i onödan och dessutom nerbyte ibland.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
J jonaserik skrev:
Att det ska behövas ältas och blötas av en sån simpel fråga som TS har med 98 inlägg om allt och inget. Varför inte hålla igen när en lösning kan vara avgiven. Ingen TS eller annan är bevänt med vad andra gjort eller tänker göra. Har följt inläggen, men in gjort något själv.
Skärp er en del, ni som ska vara så perfekta på elsidan, med allt och inget, likaså ni andra vad ni gjort.
Så dina 20 tusen inlägg på 5 år är helt perfekta. 😂😂😂

Stickan

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Så dina 20 tusen inlägg på 5 år är helt perfekta. 😂😂😂

Stickan
Så det gäller för dig att vara lite ironiskt då eller vad. I din profil så är det mest sådant som som är på lite mer av det mer med skrivbordsarbetet och inte med verktyg, som många på forumet har erfarenhet av. Det finns ingen som är perfekt på detta forum, men en del och ska vara den perfekte med att skriva om det Jag har bara en del erfarenhet från livets hårda skola och försöker att förmedla dom erfarenheter som jag erhållit . Många ggr så avhåller jag mig från att skriva något. Det ena är att jag inte vet eller att det är en erfarenhet som jag själv har varit med om eller vet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Så det gäller för dig att vara lite ironiskt då eller vad. I din profil så är det mest sådant som som är på lite mer av det mer med skrivbordsarbetet och inte med verktyg, som många på forumet har erfarenhet av. Det finns ingen som är perfekt på detta forum, men en del och ska vara den perfekte med att skriva om det Jag har bara en del erfarenhet från livets hårda skola och försöker att förmedla dom erfarenheter som jag erhållit . Många ggr så avhåller jag mig från att skriva något. Det ena är att jag inte vet eller att det är en erfarenhet som jag själv har varit med om eller vet.
Men, vad menade du i inlägget tidigare?

Intet Intet skrev:
Men, vad menade du i inlägget tidigare?
Viket inlägg då ?

kisumisu kisumisu skrev:
Spikplanka hur ser den 3 fasuttaget ut i funktion. Kommer man åt alla ledande delarna om man bara öppnar höljet?
Beror på hur du definierar "hölje".

Du skall kunna böja ner locket utan att få en elshock. Men det kan ligga något löst mot mot chassi eller i uttaget med tanke på åldern.

Öppnar man dosan så måste man förstås vara riktigt försiktig.

lasse l1 lasse l1 skrev:
ett hus från 50-talet - har funkat länge, blir inte sämre av att huset byter ägare. säkerhet för ev. barn bör beaktas...
Olika ägare har olika elvanor. Men det större problemet är att material har en finit livslängd och skicket är okänt. Så då blir frågan om man kan planera in sin tur med elshock och brand. För otur vill man inte erhålla.

Det jag ser som den riktiga jokern i leken är skicket på isoleringen innuti väggar mm.

Alfredo Alfredo skrev:
Gissar att det är detta som avses.
[länk]
OK # 99 då, Vad jag meanr med det inlägget är att det ska skrivs om det ene eler andra i oändlighet om en skitsak i det hela. Det finns svar i tråden om TS fråga, men det verkar inte passa en del på forumet. Utan ska fortsätta i absurdom med alla variater som kan vara fel eller det eller det är livsfarligt o.s.v. Klart det finns en del att förmedka till en TS om vad som vara bra att ha koll på. Men inte på ett sådant sätt, som en del på forumet med det betstämdaste måste årgärdas nästan omgående.
Det framkom tidigt att det kunde behövas en form av genomgång med en elektriker vad som kunde göras. Men det tilltalade inte en del, utan ska mala på i oändlighet med allt eller intet.
Att en så enkel fråga ska bli 100 inlägg är nog att ta i en hel del. Det är inte i bara den här tråden som det sker, utan det är en klassiker nästan i alla trådar som gäller EL
Sen att någon svarar, förklara dig.Är det då så svårt att läsa ett inlägg för en del, att dom inte begriper text, så är det upp till dom. Är det bara för att skydda sig själva eller för att gå in och vara som en advokat och hålla andra om ryggen, som en del har för vana att göra.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det finns svar i tråden om TS fråga, men det verkar inte passa en del på forumet.
Att folk har olika åsikter om detta är väl rätt naturligt och i detta fallet helt uppenbart. Jag förstår nog inte vad som du trycker är konstigt med det eller hur du tycker att det borde fungera.

S stefan57 skrev:
Vägguttag Exxact får du inte för 100kr hos Elfirma, Typ Biltema eller Jula
Hehe. Du tänker att Elmont inte har koll på vad uttag kostar? Är du ny på Byggahus?

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering angående sista bilden på elutrustning:
Elektrisk panel med metalboxar för elutrustning; innehåller motorstyrning, proppskåp, omkopplare, dubbeluttag och ett farligt 3-fas Semko-17 uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(1) - Motorstyrning?
(2) - Proppskåp?
(3) - Omkopplare för att vända på fasföljden för Semko-17 uttaget (6) ?
(4) - ??
(5) - Vanligt dubbeluttag Schucko för 230 V (behåll)
(6) - 3-fas eluttag med Semko-17 kontakt som är livsfarlig och inte skall användas!
(7) - Huvudbrytare? med huvudmatning underifrån?

(med nummer så kan även andra kommentera bilden på ett effektivt sätt)

Dessa metalboxar är rejäla saker och tål väldigt omild behandling. Men innanmätet behöver inspekteras, därav dra på handskar, öppna och fota. Kabelisolering och skadedjur är de elektriska riskerna primärt.
Men släng inte dessa metalboxar då de är bra och det finns säker andra som gärna tar hand om dessa om du inte vill behålla dessa.

Nr 4 är även det högst troligt en säkringslåda, 2 kanske för 1fas och 4 för trefas. Kablarna till 4 går genom 2.
Jag tror att lådorna är Selfa seluminlådor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.