47 747 läst · 395 svar
48k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Jag håller med om att 3-fas uttaget bör bytas eller tas bort.torparavgrund skrev:Som andra redan sagt, petskydd i de gamla uttagen, och det livsfarliga trefasuttaget (drängdödare, bonnadräpare, lärlingsgrill, kärt barn har många namn) MÅSTE bort.
Fram med en elektriker som får titta på det. Och du MÅSTE uppdatera oss på vad apparaten med transformatorn och reläerna är för något (bild 2).
Men är väl inte uttaget i sig som är problemet utan stickproppen i metall som kan bli spänningsförande.
https://www.voltimum.se/articles/branschnyheter/varning-semko-17-donen
Stickan
Så är det men med tanke på utseendet är det mer än 50år här och större risk för ganska dålig skick på kablar. Börjar man peta i det ökar risken även för att isolation dras av.Alfredo skrev:
Jag skulle vilja öppna några uttag och kolla skicket på den plast som använts. Före ca 1970-75 fanns en del som med tiden vittrar sönder. Efter 70-75 är det ok, mina är i fint skick trots byggår 72.
Och jag vill hävda att dom PVC isolerade trådar som härstammar från mitten av 1950 talet med största säkerhet är helt OK. I alla fall där dom inte utsatts för hög värme, dom enda ställen där det brukar vara problem är där det sitter armaturer typ "plafonder" med glödlampor inom några cm från trådarna.G g.kraft skrev:Så är det men med tanke på utseendet är det mer än 50år här och större risk för ganska dålig skick på kablar. Börjar man peta i det ökar risken även för att isolation dras av.
Jag skulle vilja öppna några uttag och kolla skicket på den plast som använts. Före ca 1970-75 fanns en del som med tiden vittrar sönder. Efter 70-75 är det ok, mina är i fint skick trots byggår 72.
Ps
I min systers hus byggt 1956 är trådarna helt oskadade.
Redigerat:
Det problemet år väl inte specifikt för 50-talet utan kan väl även ske i nyare installationerJ J-banan skrev:
Stickan
Mitt tidigare hus byggt 1960 och som jag kompletterade med skyddsjord till uttag och armaturer där var kablarna som byttes ut i väldigt gott skick.E elmont skrev:Och jag vill hävda att dom PVC isolerade trådar som härstammar från mitten av 1950 talet med största säkerhet är helt OK. I alla fall där dom inte utsatts för hög värme, dom enda ställen där det brukar vara problem är där det sitter armaturer typ "plafonder" med glödlampor inom några cm från trådarna.
Ps
I min systers hus byggt 1956 är trådarna helt oskadade.
Stickan
Jag/vi har "renoverat" många (över 1000) hus/lägenheter byggda på 40 - 50 - 60talet och aldrig upplevt problem med att FK skulle vara dålig UTOM i glödljusbestyckade armaturer i typ trapphus och andra gemensamhetslokaler.
Att det ska behövas ältas och blötas av en sån simpel fråga som TS har med 98 inlägg om allt och inget. Varför inte hålla igen när en lösning kan vara avgiven. Ingen TS eller annan är bevänt med vad andra gjort eller tänker göra. Har följt inläggen, men in gjort något själv.
Skärp er en del, ni som ska vara så perfekta på elsidan, med allt och inget, likaså ni andra vad ni gjort.
Skärp er en del, ni som ska vara så perfekta på elsidan, med allt och inget, likaså ni andra vad ni gjort.
Jag förstår inget alls av detta inlägget ...J jonaserik skrev:Att det ska behövas ältas och blötas av en sån simpel fråga som TS har med 98 inlägg om allt och inget. Varför inte hålla igen när en lösning kan vara avgiven. Ingen TS eller annan är bevänt med vad andra gjort eller tänker göra. Har följt inläggen, men in gjort något själv.
Vad ville du egentligen förmedla?
Det är väl i såna fall främst en semantisk distinktion för den som tycker om hårklyverier. Vilket är farligast, uttaget eller stickproppen? Stickproppen självklart, men stickproppen går inte att använda utan uttaget.Stickan56 skrev:
Jag ser det så här:
Om du har småbarn så byt till barnsäkra uttag omedelbart. Överallt.
Beroende på ambition och hur du har råd, i fallande kostnadsordning:
1. Byt alla kablar och uttag i huset. Jordfelsbrytare och jordat överallt.
2. Byt kablar och uttag i kök och alla våtutrymmen. Jordat överallt där. Lägg till allmän jordfelsbrytare. Lägg till genomgång av all el av elektriker och byt det farligaste.
3. Genomgång av all el av elektriker och byt det farligaste. Plus byt till moderna uttag, jordat eller icke jordat.
Centralen är en sak för sig. Den gamla är inte nödvändigtvis ett problem men kan tvingas bytas mot modern pga åtgärderns ovan.
Om du har småbarn så byt till barnsäkra uttag omedelbart. Överallt.
Beroende på ambition och hur du har råd, i fallande kostnadsordning:
1. Byt alla kablar och uttag i huset. Jordfelsbrytare och jordat överallt.
2. Byt kablar och uttag i kök och alla våtutrymmen. Jordat överallt där. Lägg till allmän jordfelsbrytare. Lägg till genomgång av all el av elektriker och byt det farligaste.
3. Genomgång av all el av elektriker och byt det farligaste. Plus byt till moderna uttag, jordat eller icke jordat.
Centralen är en sak för sig. Den gamla är inte nödvändigtvis ett problem men kan tvingas bytas mot modern pga åtgärderns ovan.
Men till TS (TrådSkaparen) vill jag bara skriva att det hela ser inte alls illa ut på något vis, utan mest som en rätt välhållen och omixtrad elanläggning som är gammal men gjord med material och yrkeskunnande som garanterar en lång livslängd.
Själv är jag auktoriserad elinstallatör med egen firma, så vet du det, elmont som skriver i denna tråd är detsamma, fast numera pensioner (eller hur elmont?) och har inte firma längre.
Jag tror att någon fler av skribenterna är elektriker eller elinstallatörer, men då jag inte är säker så outar jag inget.
Som sagt, anläggningen är gammal, med äldre material, men det mesta där är av den kvalitén att det kan sägas ha oändlig livslängd.
Det jag direkt tänker, det jag själv mest skulle vilja byta ifall det var mitt hus, är vägguttag som är utan petskydd och med grunda uttagsbrunnar. Särskilt om jag hade barn, eller får barn på besök (barnbarn, bekantas barn osv), för det är inte helt utan anledning som vi idag inte får installera uttag som är konstruerade såhär.
Nästa grej man kan fundera på är en JFB.
Frågan är dock var, ty ni har ju en sån fin insänkt nisch med lucka för elcentralen, och det får nog inte plats på vettigt vis en JFB där.
Kanske byta hela centralen till en modern som ryms, och då få JFB ...?
Den gamla kan faktiskt vara av så gammal sort att man inte behöver gråta över att den byts ut.
Ungefär där skulle jag själv stoppa, om det var mitt hus, utan sen lagt energi och pengar på andra viktigare saker istället.
Du skrev väl att det var ett 50-talshus, är elinstallationen ifrån 50-talet så är det i princip garanterat att alla ledningar och kablar är med PVC-isolering, och då är det fortfarande superfräsch, som ny, det kan jag lova. Jag har aldrig varit med om att sådan från slutet av 40-talet, 50-talet eller nyare inte varit i skick som ny (förutom om den varit där det varit väldigt varmt, typiskt ett porslinsarmatur där man satt i en 75W lampa).
Ärligt talat tycker jag alla de där gamla gjutjärnslådorna är så tuffa att jag egentligen skulle vilja behålla dem bara därför. De kommer åtminstone aldrig att gå sönder eller "ta slut".
Du har ett gammalt trefasuttag som flera påpekat är farligt och idag förbjudet (det är inte förbjudet att låta det sitta kvar, men däremot förbjudet att montera sådana där idag).
Det är såklart ett uttag som bör tas bort, men inget bråttom med det, för det är inte det minsta farligt att det bara sitter där, så se bara till att inte använda det och låt en elektriker ta bort det när denne är där för något annat.
Själv är jag auktoriserad elinstallatör med egen firma, så vet du det, elmont som skriver i denna tråd är detsamma, fast numera pensioner (eller hur elmont?) och har inte firma längre.
Jag tror att någon fler av skribenterna är elektriker eller elinstallatörer, men då jag inte är säker så outar jag inget.
Som sagt, anläggningen är gammal, med äldre material, men det mesta där är av den kvalitén att det kan sägas ha oändlig livslängd.
Det jag direkt tänker, det jag själv mest skulle vilja byta ifall det var mitt hus, är vägguttag som är utan petskydd och med grunda uttagsbrunnar. Särskilt om jag hade barn, eller får barn på besök (barnbarn, bekantas barn osv), för det är inte helt utan anledning som vi idag inte får installera uttag som är konstruerade såhär.
Nästa grej man kan fundera på är en JFB.
Frågan är dock var, ty ni har ju en sån fin insänkt nisch med lucka för elcentralen, och det får nog inte plats på vettigt vis en JFB där.
Kanske byta hela centralen till en modern som ryms, och då få JFB ...?
Den gamla kan faktiskt vara av så gammal sort att man inte behöver gråta över att den byts ut.
Ungefär där skulle jag själv stoppa, om det var mitt hus, utan sen lagt energi och pengar på andra viktigare saker istället.
Du skrev väl att det var ett 50-talshus, är elinstallationen ifrån 50-talet så är det i princip garanterat att alla ledningar och kablar är med PVC-isolering, och då är det fortfarande superfräsch, som ny, det kan jag lova. Jag har aldrig varit med om att sådan från slutet av 40-talet, 50-talet eller nyare inte varit i skick som ny (förutom om den varit där det varit väldigt varmt, typiskt ett porslinsarmatur där man satt i en 75W lampa).
Ärligt talat tycker jag alla de där gamla gjutjärnslådorna är så tuffa att jag egentligen skulle vilja behålla dem bara därför. De kommer åtminstone aldrig att gå sönder eller "ta slut".
Du har ett gammalt trefasuttag som flera påpekat är farligt och idag förbjudet (det är inte förbjudet att låta det sitta kvar, men däremot förbjudet att montera sådana där idag).
Det är såklart ett uttag som bör tas bort, men inget bråttom med det, för det är inte det minsta farligt att det bara sitter där, så se bara till att inte använda det och låt en elektriker ta bort det när denne är där för något annat.