54 240 läst · 395 svar
54k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
spikplanka skrev:
Dessa var intressanta saker.P Plomyk skrev:Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Fota grejorna bättre och posta i tråden "el arkeologi".
Spikplanka hur ser den 3 fasuttaget ut i funktion. Kommer man åt alla ledande delarna om man bara öppnar höljet?
Hej! Stod inför samma, dock lite ”nyare” kåk från 1967. Det absolut första vi gjorde var att byta ut allt då det mesta var orginal. Jordade och nya uttag med petskydd, men vår tjej har precis börjat krypa… kändes läskigt att inte ha det fixat.
Jag är i lite liknande sits som trådstartaren och har ett par gamla ojordade uttag som behöver bytas ut mot moderna. Men hur vet jag om jag behöver köpa till en klo-sats eller ej till de nya uttagen?tommib skrev:
spikplanka skrev:
Ta dit en välrenommerad elfirman som gör en besiktning och en åtgärdsplan med offert.E elmont skrev:Det som ska åtgärdas först är dom jordade uttagen som är utan jord. Endera byta till ojordade eller så jordar du ALLT i dom berörda rummen dvs alla uttag både vägguttag, lamputtag och armaturer.
Installationen ser i övrigt OK ut. Det som är en enkel och säkerhetshöjande sak skulle vara montage av en (eller flera) jordfelsbrytare.
Vägguttag kostar ca 50-100:- st
Jorda en våning/hus kostar 30-70 000:-
ett hus från 50-talet - har funkat länge, blir inte sämre av att huset byter ägare. säkerhet för ev. barn bör beaktas...P Plomyk skrev:Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Varför skulle rören behöva bytas?A Alexn72 skrev:Över 50 inlägg och endast ett som berör jordfelsbrytare.
Hade jag varit dig så hade jag struntat i nästan alla kommentarer ovan .
Öppnat alla dosor och känt på skruvarna så de inte sitter halvlöst.
Sen de du får mest för pengarna är att sätta in en eller några jordfelsbrytare.
Då skyddar du dig själv.
Sen har du valet att fortsätta använda befintligt men tänka till om du ska belasta med elbil, spa, ny vvb, värmepump mm.
Dessa drar ofta mycket ström och på tid du inte själv vet om.
Räkna med att det kommer kosta mer än bara för elen att upprusta elen då man troligen kommer behöva byta rör i väggarna mm.
Så frågan är mer hur renoveringen av huset i övrigt är tänkt.
Räkna också med att kablarna om de är orörda säkert fungerar men börjar du dra i dem så är det stor risk.
Är lite skeptisk till det priset. Jag fick offert från firma på ca 40k, iofs bara ca 60kvadrat. Men ca 15 uttag och tror det va 6st lamputtag. Nu gjorde jag jobbet själv då jag har kunskap och utbildning, dock inte godkänd. Materialet kostade kring 5k och jag gjorde det på en dag, ca 12h. Firman skulle ha 2 gubbar i 2 dagar alltså 32h *1000. Materialet ca8k. Alla rör fanns ju färdigt, så enligt dom skulle det ta ca1,5h att fixa ett uttag, det finns ju inte på kartan att det ska ta så länge.E elmont skrev:Det som ska åtgärdas först är dom jordade uttagen som är utan jord. Endera byta till ojordade eller så jordar du ALLT i dom berörda rummen dvs alla uttag både vägguttag, lamputtag och armaturer.
Installationen ser i övrigt OK ut. Det som är en enkel och säkerhetshöjande sak skulle vara montage av en (eller flera) jordfelsbrytare.
Vägguttag kostar ca 50-100:- st
Jorda en våning/hus kostar 30-70 000:-
Du behöver väl en elektriker för att koppla in en jfb så vida det inte är en som du sätter i ett vanligt vägguttag?J J-banan skrev:Säkerhet får du med jordade uttag, lixom standard från 1994. Sen är det många grejer som kräver jord. Stort sätt nästan allt som inte är dubbelisolerad. Iaf alla köksmaskiner.
När du har jord så sätt i jordfelsbrytare som oxå var standard för 30 år sedan.
Dock behöver du anlita elektriker för sånt ingrepp. Personligen skulle jag inte tumma på säkerheten, man vet aldrig när de väl händer nåt om försäkringsbolaget täcker när man saknar grundläggande skydd hemma
Ett exempel på hur det kan gå åt helvete så var jag på ett jobb där jag skulle byta ett uttag från 50 tal. Neutral ledaren var i så dåligt skick så det blev varmgång, isoleringen på N hade brunnit och uttaget smälte och kunde ha startat brand när somlasse l1 skrev: