53 087 läst · 395 svar
53k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Kanske får leta rätt på förrförra ägarna?P Plomyk skrev:
De får väl köra den med försäkringbolaget .... "nää assåh jag hade ingen aaaaanning".P Plomyk skrev:
Byt jordade uttag mot ojordade, mer behövs inte på flera år.P Plomyk skrev:Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Vet man om att uttagen är utan jord så har det i praktiken ingen betydelse, visst det är emot reglerna. Men jag skulle ha tagit det lugnt och sedan dragit elen så det blir jordatE elmont skrev:Det som ska åtgärdas först är dom jordade uttagen som är utan jord. Endera byta till ojordade eller så jordar du ALLT i dom berörda rummen dvs alla uttag både vägguttag, lamputtag och armaturer.
Installationen ser i övrigt OK ut. Det som är en enkel och säkerhetshöjande sak skulle vara montage av en (eller flera) jordfelsbrytare.
Vägguttag kostar ca 50-100:- st
Jorda en våning/hus kostar 30-70 000:-
Självklart ska man inte ha jordade uttag som inte är anslutna till jord oavsett om man vet det eller inte. Riktigt dum kommentar.L Lennart k jansson skrev:
Säkerhet får du med jordade uttag, lixom standard från 1994. Sen är det många grejer som kräver jord. Stort sätt nästan allt som inte är dubbelisolerad. Iaf alla köksmaskiner.P Plomyk skrev:
När du har jord så sätt i jordfelsbrytare som oxå var standard för 30 år sedan.
Dock behöver du anlita elektriker för sånt ingrepp. Personligen skulle jag inte tumma på säkerheten, man vet aldrig när de väl händer nåt om försäkringsbolaget täcker när man saknar grundläggande skydd hemma
Man kan ha jfb utan skydssjord. Jfb fungerar lika bra utan skyddsjord. Hur vet du att köket inte är jordat som var standard förr i tiden?J J-banan skrev:Säkerhet får du med jordade uttag, lixom standard från 1994. Sen är det många grejer som kräver jord. Stort sätt nästan allt som inte är dubbelisolerad. Iaf alla köksmaskiner.
Dock behöver du anlita elektriker för sånt ingrepp. Personligen skulle jag inte tumma på säkerheten, man vet aldrig när de väl händer nåt om försäkringsbolaget täcker när man saknar grundläggande skydd hemma
Över 50 inlägg och endast ett som berör jordfelsbrytare.
Hade jag varit dig så hade jag struntat i nästan alla kommentarer ovan .
Öppnat alla dosor och känt på skruvarna så de inte sitter halvlöst.
Sen de du får mest för pengarna är att sätta in en eller några jordfelsbrytare.
Då skyddar du dig själv.
Sen har du valet att fortsätta använda befintligt men tänka till om du ska belasta med elbil, spa, ny vvb, värmepump mm.
Dessa drar ofta mycket ström och på tid du inte själv vet om.
Räkna med att det kommer kosta mer än bara för elen att upprusta elen då man troligen kommer behöva byta rör i väggarna mm.
Så frågan är mer hur renoveringen av huset i övrigt är tänkt.
Räkna också med att kablarna om de är orörda säkert fungerar men börjar du dra i dem så är det stor risk.
Hade jag varit dig så hade jag struntat i nästan alla kommentarer ovan .
Öppnat alla dosor och känt på skruvarna så de inte sitter halvlöst.
Sen de du får mest för pengarna är att sätta in en eller några jordfelsbrytare.
Då skyddar du dig själv.
Sen har du valet att fortsätta använda befintligt men tänka till om du ska belasta med elbil, spa, ny vvb, värmepump mm.
Dessa drar ofta mycket ström och på tid du inte själv vet om.
Räkna med att det kommer kosta mer än bara för elen att upprusta elen då man troligen kommer behöva byta rör i väggarna mm.
Så frågan är mer hur renoveringen av huset i övrigt är tänkt.
Räkna också med att kablarna om de är orörda säkert fungerar men börjar du dra i dem så är det stor risk.
De flesta som flyttar in i hus från 50talet brukar byta ut köket och kanske badrummet för 100 tusentals kr. Vi drog ny el nya uttag, jordfelsbrytare i våra radhus på 125 kvm för 25 000:- för några år sen. Kablarna var i och för sig helt ok så ny jordledning hade räckt men vi passade på att byta allt. Höjer dessutom värdet på huset! Prioritera elen och ta in offerter. Det saknas elektriker i landet så var beredd på ett högre pris.J J-banan skrev:Säkerhet får du med jordade uttag, lixom standard från 1994. Sen är det många grejer som kräver jord. Stort sätt nästan allt som inte är dubbelisolerad. Iaf alla köksmaskiner.