51 285 läst · 395 svar
51k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Några centrallådor med brytare under. Du får öppna locket och titta. Var försiktig. De där gamla lådorna kan ibland innehålla el utan beröringsskydd bakom locket.
Du har några uttag, en omkopplare för något och till vänster en startapparat för något.
Fick du ingen beskrivning av elanläggningen?
Du har några uttag, en omkopplare för något och till vänster en startapparat för något.
Fick du ingen beskrivning av elanläggningen?
Med tanke på åldern skulle jag nog ta dit en elektriker ganska snart. Då kan ni göra upp en plan för vad som måste göras akut och vad som kan vänta. Bilderna visar att det finns en risk för att det är i dåligt skick, även i det man inte ser och uppenbart kan åtgärda. Risken finns att kablar är i dåligt skick och överbelastas nu när du ändrar beteende jämfört med tidigare ägare. I värsta fall med brand.
Sen är det ju även stor skillnad på risk om man är ensam jämfört med om man har småbarn, gäster osv som inte tänket på att undvika vissa uttag osv.
Sen är det ju även stor skillnad på risk om man är ensam jämfört med om man har småbarn, gäster osv som inte tänket på att undvika vissa uttag osv.
Den sista bilden ser ut att vara en central för något, kan vara någon gammal panna, pumpstation, tvätteri eller vad som. Det är inga vanliga boxar utan oftare sådant man ser i en (gammal) lada/verkstad. Kan vara bra att bekräfta vad det går till.P Plomyk skrev:
Av forumet att döma är det absolut vanligast att det går till grannens hönshus.
Min gissning när det gäller den sista bilden.
Det bästa är förstås att ta på skyddande (gummi)handskar och öppna locken. Fota av och ladda upp här.
Är tvättstugan i källaren? och utrustad med gamla maskiner?
Sedan får du se upp med elräkningarna eftersom det är E.ON som är nätägare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är förstås att ta på skyddande (gummi)handskar och öppna locken. Fota av och ladda upp här.
Är tvättstugan i källaren? och utrustad med gamla maskiner?
Sedan får du se upp med elräkningarna eftersom det är E.ON som är nätägare.
Frågade du inte förra ägaren på genomgången vad allt var till?
Hur som helst.
Allt på bilderna har passerat bäst före datum och bör bytas ut så snabbt det går.
Men det är ingen dödsfälla. Än.
Budgetera 100 000 kr för att få all el bytt i hela huset.
Hur som helst.
Allt på bilderna har passerat bäst före datum och bör bytas ut så snabbt det går.
Men det är ingen dödsfälla. Än.
Budgetera 100 000 kr för att få all el bytt i hela huset.
Mitt första hus var byggt 1920.
Troligen elektrifierad efter 1940.
- Jag klöv en planka med cirkelsåg i samband med en renovering 1985.
Plötsligt började hela kabeln utefter ena väggen ryka!
Jaha, sa elektrikern. Kristidskulo!
Det var förmodligen en kabel från 40-talet.
Så riv ur allt och installera nytt, är väl mitt råd.
Du har inte en aning om vad som finns i väggarna.
Troligen elektrifierad efter 1940.
- Jag klöv en planka med cirkelsåg i samband med en renovering 1985.
Plötsligt började hela kabeln utefter ena väggen ryka!
Jaha, sa elektrikern. Kristidskulo!
Det var förmodligen en kabel från 40-talet.
Så riv ur allt och installera nytt, är väl mitt råd.
Du har inte en aning om vad som finns i väggarna.
Det är ingen panik.E EyEr0n skrev:
In med jordfelsbrytare, ta bort 3 fas uttaget och byt till moderna (ojordade) uttag med djupa brunnar.
Då är det akuta löst.
Som andra redan sagt, petskydd i de gamla uttagen, och det livsfarliga trefasuttaget (drängdödare, bonnadräpare, lärlingsgrill, kärt barn har många namn) MÅSTE bort.
Fram med en elektriker som får titta på det. Och du MÅSTE uppdatera oss på vad apparaten med transformatorn och reläerna är för något (bild 2).
Fram med en elektriker som får titta på det. Och du MÅSTE uppdatera oss på vad apparaten med transformatorn och reläerna är för något (bild 2).