48 401 läst · 395 svar
48k läst
395 svar
Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Vägguttag Exxact får du inte för 100kr hos Elfirma, Typ Biltema eller JulaE elmont skrev:Det som ska åtgärdas först är dom jordade uttagen som är utan jord. Endera byta till ojordade eller så jordar du ALLT i dom berörda rummen dvs alla uttag både vägguttag, lamputtag och armaturer.
Installationen ser i övrigt OK ut. Det som är en enkel och säkerhetshöjande sak skulle vara montage av en (eller flera) jordfelsbrytare.
Vägguttag kostar ca 50-100:- st
Jorda en våning/hus kostar 30-70 000:-
Man ska också ha i åtanke att förra ägarna kan ha använt uttag mm väldigt sparsamt och inte belastat. När sen en ny ägare kopplar in vattenkokare, maskiner osv så klarar inte anläggningen av det längre. Lampsladdarna som Kenta drog in löst i väggarna för 30 år sen är inte längre tillräckligt.
Vi använder åt helsike mycket mer el i husen idag än min farmor gjorde för några tiotal år sen. Då var det en fönsterlampa á 15W här och där...
Vi använder åt helsike mycket mer el i husen idag än min farmor gjorde för några tiotal år sen. Då var det en fönsterlampa á 15W här och där...
Varför i hela fridens namn skulle man handla hos en elfirma som lägger på 100 % för den enorma tjänsten att leverera en standardprodukt?S stefan57 skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-vagguttag-2-v-ojordat-s
Schneider Exxact 2v utan jord. 84 kr.
Överdriv inte, ett sådant uttag som suttit i torr miljö är inte automatiskt en omedelbar dödsfälla.torparavgrund skrev:
Problemet är vid korrosion som händer i fuktig miljö typ verkstad, lada, garage.
Jag har ett sådant på min torktumlare i min källare som är normal miljö och där finns ingen korrosion, uttaget är som nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst, det bör bytas men om man inte använder det är det inte farligt att låta det sitta tills man har tid att byta det.
Enklast är väl att ta ur säkringarna som försörjer uttaget och sedan ta bort det vid tillfälle.
Uttorkning och oxidation av isolationen runt koppartrådarna kan väl vara ett problem med gamla installationer?
Har skett en del framsteg i kemin och det finns säkert en anledning till att tillverkare byter material.
Har skett en del framsteg i kemin och det finns säkert en anledning till att tillverkare byter material.
Ta en offert från elektriker på göra nytt och investera i jordade uttag och modern central osv. Höjer värdet och skyddet på fastigheten. Utnyttja ditt rotavdragP Plomyk skrev:Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Med den lilla information vi har tror jag ditt råd är förhastat. Vid inflyttade är sällan värdehöjande åtgärder högsta prioritet. Finns oftast annat att lägga pengar på.J J-banan skrev:
Jag menade att det där sista elskåpen skulle räcka att mata en mindre ladugård (inte bara grannens hönshus).P Plomyk skrev:
Det kan förstås vara mating till kök , spis, tvättstuga mm också.
Bäst är att följa kablarna. Många tycks gå ut genom väggen uppe till vänster. Vart tar de vägen sen?
Brytaren märkt 1-0-2 kan ha använts för att växla rotationsriktning på anslutna elmaskiner. Kanske en vedkap, eller en gammal tvättmaskin. Svårt att gissa oman inte vet var elskåpen sitter, men jag gissar på din källare i "tvättstugan"?
Offert kostar inget, sen är det rätt så smart investering då allt är väldigt gammalt. Kan vara värre än vad man kan se på bilderna. Uttagen är såpass gamla att några är garanterat sköra vittrat sönder. Ledarnas isolering kan också vara helt slutIntet skrev:
Förra ägarna bor 40 mil bort och vi har sets endast hos mäklare i 30 min typ.E EyEr0n skrev:
Har haft kontakt med dem angående diverse saker men de har 0 koll på saker och ting. De har bott i huset i 8 år utan att själva intressera sig för vad olika saker är till för och då inte bara när det gäller el.
Har funnits tvättstuga i källaren förr samt någon gammal stor såg och slipmaskin av urgammal modell. Inget av det är kvar nu.blackarrow skrev:Jag menade att det där sista elskåpen skulle räcka att mata en mindre ladugård (inte bara grannens hönshus).
Det kan förstås vara mating till kök , spis, tvättstuga mm också.
Bäst är att följa kablarna. Många tycks gå ut genom väggen uppe till vänster. Vart tar de vägen sen?
Brytaren märkt 1-0-2 kan ha använts för att växla rotationsriktning på anslutna elmaskiner. Kanske en vedkap, eller en gammal tvättmaskin. Svårt att gissa oman inte vet var elskåpen sitter, men jag gissar på din källare i "tvättstugan"?
Fanns tvättstuga men inte kvar.spikplanka skrev:
Vad tänka på när det gäller EON?
Har ju inget annat att välja på där...