lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ni behöver säkert i så fall dra fram jordledare till alla uttag, vilket i praktiken betyder att alla trådar behöver bytas. Det är dessutom så att man kan ge sig f-n på att en del kommer att sitta fast vilket medför krångel.

Så det är en mycket större operation jämfört med att byta uttagen.
Varför byta ledarna ?

P Plomyk skrev:
Hej
Precis flyttat in i ett hus från 50-talet och detta är vad som återfinns. Verkar för övrigt vara ojordat trots att alla uttagen på nedervåningen är utbytta till jordade (men endast 2 kablar under skalet).
Vad är allt detta på bilderna? Vad bör vi göra i första hand? Är hela elsystemet i akut behov av utbyte eller kan det vänta ett tag?
Ungefärlig kostnad? Har själv 0 koll så tacksam för alla tips.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Hade liknade i ett tidigare hus. Iaf om ojordat sa elektrikern och även besiktningsmannen att sedan 30 år tillbaka säljs nästa inget jordat som man har i rummen. Allt är ojordat ändå. Så det spelar ingen roll. Inte ens hårtorken är jordad idag eller elverktyg eller lampor, taklampor eller dammsugare, osv....

I kök är det alltid jordat som gäller eftersom en del småvitt så som brödrost är jordade.

Enda undantaget är strykjärnet. Och vill man stryka i vardagsrummet måste man dra en förlängningssladd från tex köket.
Även om man vill sätta in en värmefläkt, men de finns också som ojordade.

Vissa datorladdare har en fejkjord i kontakten. Men eftersom kåpan är av plast så kan det inte bli någon risk.

Givetvis tvättmaskin, värmesystem är jordade och de är alltid kopplade till jordat. Om man inte gjort en blunder.

Så vi lät allt vara. Gjorde inget för det hade kostat en del i helt onödan

Sedan kan jag inte svara på frågor om kablarnas kvalitet. Men det är något annat.

Redigerat:
Fairlane
L L Jan skrev:
Enda undantaget är strykjärnet. Och vill man stryka i vardagsrummet måste man dra en förlängningssladd från tex köket.
Med det så drar du in jord i ett ojordat utrymme, vilket i sig inte är bra.

• Gilla
frause och 5 till
  • Laddar…
Numera finns det sladdlösa strykjärn.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Hade liknade i ett tidigare hus. Iaf om ojordat sa elektrikern och även besiktningsmannen att sedan 30 år tillbaka säljs nästa inget jordat som man har i rummen. Allt är ojordat ändå. Så det spelar ingen roll. Inte ens hårtorken är jordad idag eller elverktyg eller lampor, taklampor eller dammsugare, osv....

I kök är det alltid jordat som gäller eftersom en del småvitt så som brödrost är jordade.

Även om man vill sätta in en värmefläkt, men de finns också som ojordade.

Vissa datorladdare har en fejkjord i kontakten. Men eftersom kåpan är av plast så kan det inte bli någon risk.

Givetvis tvättmaskin, värmesystem är jordade och de är alltid kopplade till jordat. Om man inte gjort en blunder.

Så vi lät allt vara. Gjorde inget för det hade kostat en del i helt onödan

Sedan kan jag inte svara på frågor om kablarnas kvalitet. Men det är något annat.
Du har helt missat att det INTE är ev apparat som styr/styrde om det ska vara jordade uttag det är och har alltid varit rummet. Man ska inte behöva hålla koll på om apparaterna är jordade eller ojordade.
Passar apparatens stickpropp i rummets uttag så är allt OK, om installationen är rätt utförd.

• Gilla
  • Älska
frause och 10 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Intressant, min laptop vill inte ladda om jag ansluter till ett ojordat uttag

hsd
J J-banan skrev:
Då är det väldigt fel på laddaren

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Då är det väldigt fel på laddaren
Kontakten är jordad, tänkte om den hindrar laddning om den känner av att jord saknas

hsd
J J-banan skrev:
Kontakten är jordad, tänkte om den hindrar laddning om den känner av att jord saknas
Nej, detta rör sig om en felaktg laddare

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nej, detta rör sig om en felaktg laddare
Måste undersökas

J J-banan skrev:
Vad är det för märke och modell på laddare och laptop?

spikplanka spikplanka skrev:
Vad är det för märke och modell på laddare och laptop?
Lenovo, exakt modell får jag återkomma med

J J-banan skrev:
Lenovo, exakt modell får jag återkomma med
Platt Usb-C PD?

Stickan56
L lob skrev:
Hehe. Du tänker att Elmont inte har koll på vad uttag kostar? Är du ny på Byggahus?
Som vanlig privatkonsument får du svårt att hitta något till det priset.

På Ahlsell med vår begränsade rabatt kostar dom:
Bruttopris 355,00 SEK
Rabatt 247,08 SEK
Kampanj -10,79 SEK
Summa exkl moms 97,13 SEK

Stickan

hsd
.....Byggmax....
Byggmax produktsida med olika vägguttag och lamppropp från Schneider, inklusive priser och alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.